Životný štýl

8 varovných signálov, ktorými vám telo naznačuje, že trpí nedostatkom spánku

7598
0
SHARE

Spánku mnohokrát neprikladáme takú dôležitosť, akú by si zasluhoval. Telo však neoklameme. Prinášame vám zoznam desiatich varovných príznakov, ktorými nám dáva najavo spánkový deficit.

  1. Priberanie na váhe

Mnoho štúdií dokázalo súvislosti medzi priberaním na váhe a nedostatkom spánku. Jednou z príčin je aj fakt, že pokiaľ svojmu telu nedoprajete dostatok oddychu, skonzumujete denne minimálne o 300 kalórií viac. Ďalším dôvodom je, že nedostatok spánku spúšťa produkciu stresového hormónu – kortizolu, ktorý vydáva telu „rozkaz“, aby sa pripravilo na horšie časy tvorením tukových zásob.

  1. Neschopnosť sústrediť sa

Ďalšie štúdie preukázali v prípade spánkovej deprivácie pokles schopnosti sústrediť sa až o 32%. Je to spôsobené predovšetkým zníženou bdelosťou. Určite ste už niekedy na vlastnej koži zažili, aké ťažké je na niečo sa  sústrediť, ak za sebou máte prebdenú noc. Znížená schopnosť venovať niečomu pozornosť na 100% môže byť nebezpečnou predovšetkým pri šoférovaní.

  1. Emočné problémy

Precitlivenosť, úzkosť, či zvýšená hladina stresu – s týmto všetkým sa môžete v prípade nedostatku spánku stretnúť. V tomto prípade buďte výnimočne obozretné, nakoľko dlhodobé emočné výkyvy môžu v niektorých prípadoch viesť až ku vzniku depresie.

  1. Zhoršenie pamäte

Zabúdate v poslednom období príliš často nato, kde ste si nechali kľúče, mobil, či peňaženku? Aj toto môže byť príznakom deficitu kvalitného spánku. Len počas neho totiž prichádza k spánkovej fáze REM, počas ktorej sa mimo mnohých iných procesov obnovuje aj vaša pamäť.

  1. Oslabený imunitný systém

Pokiaľ sa váš organizmus nedočká požadovanej regenerácie, viaceré z jeho systémov prestávajú fungovať. Patrí medzi ne aj váš imunitný systém. Ak si nedoprajete dostatok spánku, stávate sa náchylnejšou na nachladnutie, alebo chrípkové ochorenia, ktoré v prípade častého opakovania sa môžu viesť k závažnejším zdravotným problémom.

  1. Pokles sexuálnej žiadostivosti

Viaceré štúdie sa zhodujú na tom, že príčinou zníženého záujmu o prežívanie intímnych chvíľ s vaším partnerom môže byť aj nedostatok spánku. Ten totiž okrem iného spôsobuje aj ako negatívne pôsobiace hormonálne zmeny, tak aj nedostatok energie.

  1. Zníženie dlhovekosti

Dlhý a vitálne prežitý život je na vrchole rebríčka želaní väčšiny ľudí. Chronický nedostatok spánku však toto vaše želanie môže vážne ohroziť. Je totiž dokázané, že ženy, ktorých doba spánku spravidla nepresahovala 5 hodín, žili o niekoľko rokov kratšie, ako ženy, ktoré si dopriali primeraný odpočinok.

  1. Srdcové ochorenia

Vzhľadom k tomu, že nedostatok spánku môže byť spúšťačom ako nadváhy, tak aj zvýšeného krvného tlaku v dôsledku zvýšenej hladiny stresu, musíte si dať pozor aj na vznik srdcovo-cievnych ochorení. Okrem infarktu si tak môžete privodiť aj mŕtvicu, či trvalú arytmiu srdca.

Aby ste predišli týmto nepríjemným dôsledkom, dbajte na nasledovné veci:

  • denne si doprajte minimálne 7 hodín spánku
  • snažte sa zaspávať a vstávať približne v rovnaký čas
  • doprajte si pred spánkom horúci kúpeľ, alebo horúcu sprchu
  • odstráňte zo svojej spálne televízor a ostatnú elektroniku
  • vyhýbajte sa vo večerných hodinách kofeínu
  • skúste sa hodinu pred spaním venovať čítaniu