Životný štýl

Cvičíte správne?

3987
0
SHARE

Ak ste sa rozhodli začať pravidelne športovať a celkovo žiť zdravšie, nemali by ste poľaviť ani teraz, v období predvianočného zhonu. Práve pohybom lepšie odbúrate stres, napätie a nervozitu spojenú s prípravami na sviatky a zháňaním darčekov.

Pri cvičení – či už doma alebo vo fitku – dbajte na správne vykonávanie cvikov, inak hrozí, že k psychickým starostiam vám pribudnú aj zdravotné. Cvičením by ste nemali tráviť dlhé hodiny, dôležitá je ale pravidelnosť a dôslednosť. Aké sú najčastejšie chyby, ktorých sa väčšina z nás pri cvičení dopúšťa?

Vyhnite sa posilňovaniu iba jednej svalovej skupiny

Najmä na sociálnych sieťach sa dnes veľa propaguje posilňovanie jednostranne zameraného na určitú svalovú partiu. Ak sa takýmito radami budete riadiť, vystavujete danú skupinu svalov vysokému riziku zranenia. Napríklad keď budete každý deň robiť len drepy, ublížite tým svojim bedrám a kolenným kĺbom. To isté platí u sedov / ľahov – tým, že ich budete vykonávať denne, prestanete používať brušné svaly a namiesto toho budete preťažovať chrbtové a krčné svalstvo. To sú len dva príklady, ale platí to pre každú svalovú skupinu, ktorú budete silne namáhať bez precvičovania ostatných svalov.

Netrávte hodiny v posiľňovni

Zdĺhavé cvičenie v posilňovniach nemusí vždy priniesť očakávaný výsledok. Stráviť hodinu na bežiacom páse tempom, ktoré pre vás nie je náročné, alebo zdvíhaním ľahkého závažia v mnohých opakovaniach nebude mať na vaše telo skoro žiadny vplyv. Navyše stres z toho, že musíte splniť svoj stanovený čas v posilňovni, vám nepridá ani na psychickej pohode.

Ako na to?

V posilňovni dávajte prednosť kvalite pred kvantitou. Stanovte si reálny a zvládnuteľný cieľ aký chcete dosiahnuť a urobte pre to počas svojho cvičenia maximum.

Na záver zaraďte preťahovanie

Strečing je pre naše svaly veľmi dôležitý, bez neho cvičenie nie je príliš efektívne. Väčšina ľudí zaraďuje strečing už pred začiatkom cvičenia, kedy sú svaly ešte „studené“. Nedávne štúdie však preukázali, že to nie je zas tak vhodné, a že je oveľa efektívnejšie zaradiť strečing až na koniec cvičenia a pretiahnuť tak natiahnuté svaly. Len pre doplnenie – dôkladne rozohriať by ste sa mali ešte pred začatím cvičenia, napr. pomocou niekoľkých kardio cvikov.

Ako na to?

Po cvičení venujte 8-10 minút dôkladnému pretiahnutiu svalov. V tej dobe sú totiž správne zahriaté a oveľa lepšie tak reagujú na strečingové cviky. Pružné a pretiahnuté svaly sú oveľa odolnejšie voči zraneniu.

Dodržiavajte svoj jedálniček

Blížiace sa obdobie vianočných a silvestrovských večierkov vás asi môže prinútiť k tomu, že v snahe vyzerať na akciu (i na fotkách) čo najlepšie začnete držať drastické a nárazové diéty, ktoré vaše telo zbavujú základných živín. Z náhleho zníženia počtu kalórií, najmä ak ste práve začali viac cvičiť, môžete byť dosť unavení a určite nedosiahnete maximálnych výkonov. Navyše kilá, ktorá stratíte pri nárazovej diéte, zvyčajne vzápätí naberiete späť, pretože to nie je dlhodobo udržateľné. V týchto prípadoch dochádza najprv k úbytku pracne budovanej svalovej hmoty, nie tuku.

Ako na to?

Začnite jesť zdravšie a strážte si veľkosť porcií. Mali by ste svojmu telu poskytnúť správnu rovnováhu živín, ktoré počas dňa využijete. Akonáhle pri cvičení zvýšite záťaž, musíte tomu prispôsobiť aj svoj jedálniček, to znamená konzumovať viac bielkovín, piť veľa vody a tiež zaradiť viac sacharidov, aby ste zo svojho tréningu vyťažili maximum.