Zdravie a Krása

Ako správne merať krvný tlak?

3024
0
SHARE

Vysoký krvný tlak nebolí, nemá žiadne príznaky, napriek tomu spôsobuje poškodenie tepien a životne dôležitých orgánov v tele. Kardiovaskulárne choroby sú zodpovedné za takmer polovicu všetkých úmrtí v Európe, v Slovenskej republike má vysoký krvný tlak asi štyridsaťpäť percent ľudí vo veku 25 až 64 rokov, pričom štvrtina hypertonikov o svojej chorobe ani nevie. Preto je hypertenzia nazývaná aj tichý zabijak.

  1. máj je Svetovým dňom hypertenzie, stanovený Svetovou ligou proti hypertenzii. Tento deň bol stanovený preto, aby upozornil na vážne zdravotné komplikácie sprevádzajúce hypertenziu a potrebu kontroly krvného tlaku, napríklad meraním doma. Aby poukázal na riziko infarktu, mozgovej mŕtvice a iných chorôb spôsobených vysokým krvným tlakom, na ich prevenciu, príznaky a liečbu.

Zmena tlaku počas dňa je normálna

V priebehu dňa sa krvný tlak mení. Normálny denný rytmus je charakterizovaný poklesom krvného tlaku počas noci a v čase ranného prebudenia je jeho vzostup zvlášť prudký. Pre ovplyvnenie ranného vzostupu je potrebné, aby si pacienti liek brali hneď po prebudení a nie až po raňajkách či v zamestnaní. Kým liek začne plne účinkovať, môžu uplynúť 2 až 2,5 hodiny a nemusí dobre ovplyvniť ranný vzostup krvného tlaku.

Je dokázané, že ranné meranie krvného tlaku doma má väčšiu vypovedaciu hodnotu pre dlhodobé sledovanie negatívnych účinkov vedúcich k infarktu či záchvatu mŕtvice ako náhodné meranie napr. u lekára alebo niekde v lekárni. Pri týchto meraniach môže prísť k tzv. „hypertenzii  z bieleho plášťa“ pod vplyvom stresu z návštevy lekára. Veľakrát ani sám lekár nedodržiava zásady správneho merania krvného tlaku – počas merania sa pýta na problémy, pričom by meranie malo prebiehať v úplnom pokoji.

Meranie krvného tlaku v domácom prostredí

  • Pred meraním tlaku krvi aspoň 5 minút v sede odpočívajte.
  • Najmenej 30 minút pred meraním nefajčite a nepite alkohol.
  • Tlak si merajte posediačky s opretým chrbtom a s ramenom podopretým o stôl, obe nohy majte na zemi. Počas merania nehovorte a nehýbte sa.
  • Tlak merajte vždy na rovnakom ramene.
  • Vyhrňte si rukáv – nikdy nedávajte manžetu cez oblečenie. Na pažu si dajte manžetu tonometra, okraj manžety by mal končiť približne 2 centimetre nad lakťovou jamkou. Medzi manžetou a pažou by mal byť priestor maximálne na jeden prst. Predlaktie majte voľne opreté o stôl tak, aby manžeta bola v úrovni srdca.
  • Dôležité je vykonávať meranie krvného tlaku pravidelne. Odporúča sa aspoň dvakrát ráno a dvakrát večer v intervale zhruba 1-2 minúty pred jedlom a liekmi. Vhodné je tiež merať si tlak najlepšie 7 dní pred návštevou lekára, alebo v prípade, že vám bola zmenená liečba. Dlhodobo ho stačí merať raz až dvakrát týždenne.

Čo môžeme urobiť, aby sme nemali vysoký krvný tlak?

Ako ale konkrétne predchádzať vysokému krvnému tlaku? Obmedziť alkohol, cigarety, tučné jedlá, šetriť soľou a hlavne sa začať hýbať! Pohyb je totiž jeden zo základných faktorov, ktoré pomáhajú regulovať vysoký krvný tlak. V tomto smere ale ľudia paradoxne chybujú najčastejšie – väčšinou volia zlú pohybovú aktivitu či veľkú záťaž. Na trhu už ale existujú pomocníci, ktorí dokážu vypomôcť a danú aktivitu presne naplánovať, takže sa nemusíte báť zbytočnej záťaže či preťaženie, ktoré by vám mohlo uškodiť.