Zdravie a Krása

Na toto pozor! 5 signálov, že pijete priveľa kávy

9748
0
SHARE

Mnoho ľudí si deň bez kávy ani nevie predstaviť. Je to pre nich niečo, čo ich motivuje k prežitiu dňa, aby si večer mohli s kávou sadnúť na sedačku a vychutnať si svoj pohárik. Každý ju má rád inak, niekto s cukrom, iní bez, niekto s mliekom, iní bez. Dnes už nájdete aj kávy s príchuťou. Ako ale zistíte, či jej náhodou nepijete veľa? Čítajte ďalej a dozviete sa.

Pociťujete nervozitu

Premýšľate o tom, ako si doma dáte kávu ešte keď ste v práci a dodáva vám to pocit nedočkavosti a nervozity? Je to jeden zo znakov, ktoré odhaľujú nadmerné pitie kávy. Ľudia, ktorí trpia nervozitou pravidelne, by sa mali káve úplne vyhnúť. Káva dokáže tento pocit ešte zhoršiť. Buď tým, že vám „odoberá“ zo spánku, alebo tým, že zosilňuje „bež alebo bojuj“ reakciu. Na všetko potom človek reaguje prehnane, niekedy agresívne.

Bolí vás brucho

Bolesti brucha možno radíte k tomu, že ste pár dní zjedli niečo čo možno bolo pokazené, alebo ich pripisujete menštruácii. Každopádne, ne tento zoznam by ste mali pridať aj kávu. Európski vedci zistili, že káva pôsobí na bunky, ktoré tvoria kyselinu a následne jej tvoria nadbytok. To sa potom prejavuje v nepríjemných bolestiach. Lieky vám síce na istý čas pomôžu, ale z dlhodobého hľadiska existuje iba jedno riešenie – obmedziť pitie kávy, alebo ju z jedálnička úplne vyradiť. Možno to pre vás bude zložité, ale lepšie ako trpieť.

Frekvencia úderov srdca stúpa

Ten pocit, že vaše srdce bije neobyčajne rýchlo aj keď iba sedíte, je určite nepríjemný. Ľudia ho často opisujú ako keby im srdce išlo vyskočiť z hrudného koša. Tieto nepravidelnosti v rytme úderov srdca sú podľa odborníkov spôsobené nadmerným pitím kávy (prípadne nikotínom a zriedkavo aj alkoholom). Často je táto porucha sprevádzaná závratmi a pocitom na odpadnutie. Tu tiež pomôže iba úplné ukončenie pitia kávy.

Nemôžete spať

Nespavosť je jedným z najčastejších príznakov požívania veľkého množstva kofeínu. Možno si hovoríte, že tento nápoj na vás nemá žiadne účinky a pijete ho iba kvôli chuti. Káva ale napriek tomu môže výrazne ovplyvňovať váš spánkový cyklus. Podľa niektorých štúdií môže kofeín v tele zostať až 14 hodín po vypití kávy. Aby ste predišli nespavosti, pokúste sa poslednú šálku kávy vypiť čo najskôr poobede.

Bolesti hlavy

Správne množstvo kávy dokáže bolesť zmierniť tým, že zosilňuje efekt tabletiek proti bolesti. Preto sa dá kofeín nájsť v niektorých liekoch s takýmto účinkom. V prípade, že vypijete denné maximálne odporúčané množstvo (500mg kofeínu, čo zodpovedá 3 šálkam kávy) v krátkom čase, a následne kávu dlhší čas piť nebudete, dostavia sa príznaky ako pri závislosti na káve. Začne vás bolieť hlava a budete nervóznejší. V tomto prípade ale nie je dobré s kávou prestať v jednom momente. Postupne znižujte dávky. Tiež sa zamyslite nad všetkými vašimi zdrojmi kávy – kolové nápoje, energetické nápoje…

Nezabúdajte na to, že tento článok vám nenahradí pomoc lekárov. Ak pociťujete už dlhší čas problémy, ktoré môžu súvisieť s nadmerným množstvom kávy, navštívte doktora. Ten vám určite bude vedieť poradiť.