Zdravie a Krása

Vyskúšali ste už zdravšiu múku?

6174
0
SHARE

Kým pre pekárov je lepok zlatom, pre celiatikov zabijakom. Lepok je takzvaným potencionálnym alergénom, u väčšiny  populácie môže vyvolávať zdravotné ťažkosti. Tzv. netradičné múky môžu dodať bežnému pečivu nový chuťový rozmer, často môžu byť aj bezlepkové. Dodávajú vitamíny, minerálne látky a vlákninu.

Múka je rozomleté obilné zrno. Najčastejšie väčšina z nás kupuje múku takzvane vymletú, s len malým podielom vonkajších obalov zrna, ide o bežnú hladkú, polohrubú či hrubú múku. Potom sú múky celozrnné, v ktorých sú rozdrvené aj obalové vrstvy zrna.

Nie je múka ako múka

V poslednej dobe začali špecializované predajne zdravého životného štýlu ponúkať výrobky s označením múka, aj keď o múku z obilnín nejde. Môžete si kúpiť gaštanovú, makovú, orieškovú, hrachovú, vínnu a ďalšie.  Zvyčajne ide o výlisky namleté na rôznu hrubosť. Tie vzniknú po lisovaní olejov.

Z maku, orechov sa vylisuje olej a vzniknutá hmota sa usuší, rozdrví a vznikne maková, orechová múka.  Obsahujú len minimálny podiel tuku, zároveň v nich sú zastúpené všetky živiny, ktoré použité suroviny obsahujú pred lisovaním. Okrem tuku sa v nich znižuje aj podiel vitamínov rozpustných v tukoch. Výhodou je, že vo väčšine prípadov neobsahuje lepok, záleží na predvolenej surovine a môže pečivu dať nový „chuťový rozmer“.

Prečo si ju kúpiť?

Netradičnou múkou môžeme existujúce cukrovinky posunúť niekam ďalej. Napríklad môžeme skúsiť desať percent bežnej múky nahradiť orieškovou. Netradičné múky spestria jedálniček a zvýšia nutričnú hodnotu výsledného pečiva.

Vyberte si z viacero druhov

Lieskovooriešková – obsahuje vitamíny B3, B6 a E, kyselinu listovú. Ďalej výrazný podiel minerálnych látok horčíka a draslíka, ktoré normalizujú tlak krvi, nezanedbateľný je obsah fytosterolov, upravujúcich hladinu cholesterolu a tiež vlákniny. Už 10 percentuálna náhrada za pšeničnú dodá pečive krásnu orieškovú chuť a vôňu.

Ľanová – je bohatá na bielkoviny a predovšetkým na vlákninu. V 100 gramoch je vlákniny 40 gramov. Obsahuje vitamíny skupiny B a kyselinu listovú, z minerálnych látok najmä horčík.

Gaštanová – má sladkastú chuť a vôňu. Jedlé gaštany sa nelisujú, vyrába sa zo sušených plodov. Je bohatá na vitamín C, kyselinu listovú, z minerálnych látok na mangán, meď a draslík, ten pomáha proti únave aj stresu. Ak máte radi pečené gaštany, prekvapí vás, ako zaujímavú chuť pečive dokáže dodať.

Hrachová – vyrába sa podobne ako gaštanová, pomletím sušeného hrachu. Je dobrým zdrojom vlákniny, sacharidov, bielkovín a je bohatá na antioxidanty. Z minerálnych látok je dobré menovať horčík, fosfor a draslík. Je skvelá na zahustenie pokrmov.

Mandľová – zachováva si chuť i vôňu mandlí. Je zdrojom vitamínu E, z minerálnych látok horčíka, fosforu, zinku, vápnika. Je skvelá pri pečení tort a cukroviniek, do krémov. Možno z nej vyrobiť aj mandľové mlieko.