Dobrá rada

Ako obnoviť pamäť a myslenie po COVID-19

1229
0
Zdieľaj
Ako obnoviť pamäť a myslenie po COVID-19

Tí, ktorí majú alebo mali koronavírus, si často všimnú, že počas choroby alebo po nej sa objavia problémy s pamäťou a myslenie sa zdá byť „potlačené“. Je to dôsledok pôsobenia vírusu na centrálny nervový systém. Ako sa s tým vysporiadať?

STRATA ČUCHU A PORUCHA FUNKCIE MOZGU

COVID-19 je jedinečná infekcia. Je spôsobená vírusom, ktorý dáva pľúcams absolútne reumatologický obraz a navyše je to neuroinfekcia. Jedná sa o vôbec prvý prípad, kedy sa ľudstvo stretlo s takouto unikátnou „sadou“.

Jedným z najčastejších príznakov COVID-19 je strata čuchu. Toto je výsledok účinku vírusu na prvý lebečný nerv – čuchový. A to špecialistom naznačuje, že jeho pôsobeniu je vystavený aj zvyšok mozgu.

„CHÝBA MI PAMÄŤ“ A „MYSLÍM mi TO ZLE“

Čoraz viac článkov uvádza, že tí, ktorí sa zotavili z COVID -19, majú kognitívne poruchy – poruchu pamäti a zníženú mentálnu aktivitu. Ľudia o sebe hovoria, že „spomaľujú“ a zabúdajú na jednoduché veci z každodenného života. Napríklad 45-ročná pacientka mi povedala, že stojí doma s pohárom v ruke a nechápe, kedy si ho vzala a čo s ním chcela.

Ďalšia 69-ročná žena povedala: „Bola som prepustená z nemocnice po prekonaní covidu. Stála som pri svojom vchode a nevedel som prísť na to, ako sa dostať dovnútra! “ 42-ročná žena opísala svoj stav po prepustení: „Dva týždne po hospitalizácii som mala veľmi zvláštny letargický stav. Musela som sa neustále ovládať – ako keby som pila alkohol a musela som pôsobiť triezvo. “

Ľudia kvôli tomu trpia a stávajú sa zakomplexovanými. Tieto poruchy sú obzvlášť časté u starších ľudí. Ale aj zdatným ľuďom v mladšom veku sa to stáva. Sú dokonca nútení opustiť prácu, pretože sa nepovažujú za intelektuálne tak aktívnych ako pred chorobou.

AKO SA ZOTAVIŤ

Rekonvalescencia trvá podľa realistických odhadov šesť až deväť mesiacov. Čo pomáha pri rehabilitácii?

  1. Chôdza

Ďalšie pozorovanie, ktoré zaznamenali moji kolegovia z celého sveta: po koronavíruse dochádza k citeľnému zníženiu pohyblivosti tkaniva. Zníženie pohyblivosti samotných tkanív nepriaznivo ovplyvňuje stav celého organizmu a samo o sebe vedie k zníženiu dĺžky života.

Čo robiť? Ak je už možné ísť von, vyberte sa najskôr na krátku prechádzku do dvora. Potom okolo dvora, potom okolo domu, dvakrát okolo domu – a tak ďalej. Ak sa ešte na to necítime, potom aspoň doma, ležiac v posteli, miesime kĺby: pokrčte kolená, otáčajte chodidlami smerom von a dovnútra, zápästia, lakťové kĺby, rameno, bedro.

Zároveň sa zameriavame na strečing. Natiahnuť doprava, doľava, dopredu, dozadu. Otočiť hlavu – nielen rýchlo, ale aj pomaly, postupne zvyšovať amplitúdu.

  1. Výživa a vitamíny

Je dôležité jesť zdravo – nie veľa, ale pestro. Najlepšie je nechať sa otestovať na chýbajúce vitamíny a minerály v tele a urobiť vhodné monopreparáty. V každom prípade stojí za to jesť vitamín C, vitamín D, zinok, selén, horčík. Existujú doplnky stravy, ktoré pomáhajú obnoviť kognitívne schopnosti – s L -serínom (to je aminokyselina), kurkumou, čučoriedkami a ďalšími prírodnými zložkami. Pred užitím vitamínov a doplnkov sa poraďte so svojim lekárom, najmä ak máte chronické ochorenie.

  1. Antihypoxanty

Teraz sú na rade tie látky, na ktoré sa predtým mnohí lekári pozerali zhora – ide o antihypoxanty. Zlepšujú zásobovanie mozgu kyslíkom, ktorý je potrebný na obnovu jeho fungovania „taký, aký bol“. Ale ani tu nie je dobré samoliečiť – priebeh liečby môže predpísať iba špecialista, lekár.

  1. Kúpeľná liečba

Sanatóriá ponúkajú rehabilitačné programy, ktoré zahŕňajú starostlivo vybranú diétu, prechádzky vonku, masáže a ďalšie ošetrenia – to všetko pod dohľadom lekára. Ak existuje príležitosť poskytnúť sebe alebo svojim blízkym takýto priebeh obnovy, určite stojí za to o tom popremýšľať.

S kolegami sa pokúšame poslať všetkých starších (rodičov, príbuzných, pacientov) na celé tri týždne do sanatória. Rozdiel medzi pred a po je zrejmý: vracajú sa nám zdravší ľudia.