Zdravie a Krása

Meditácia

779
0
Zdieľaj

Dnešný svet je plný zhonu, stresu, náročných rozhodovaní. Popri tom všetkom nám hrozia rôzne ochorenia ako rakovina alebo srdcovo-cievne problémy.  Zbavenie sa stresu je na jednej strane vynikajúca prevencia voči chorobám, ale taktiež pomôže aj v medziľudských vzťahoch a v práci.

Jednou z veľmi účinných metód ako sa upokojiť po náročnom dni alebo pred závažnými rozhodovaniami, je meditácia. Nie je len trendovou záležitosťou, ale skutočne pomáha. Znižuje vysoký krvný tlak a zmierňuje nespavosť, odstraňuje úzkosť. Zlepšuje duševnú a telesnú vitalitu, niektorí ľudia dokonca tvrdia, že spomaľuje viditeľné znaky starnutia. Medzi ďalšie pozitívne účinky patrí zlepšenie pamäte, podpora tvorivosti, navodzuje pocity šťastia, dokonca môže tíšiť telesnú bolesť.

Čo je vlastne meditácia? Je to iba jednoduché posedávanie a myslenie na nič? Meditácia je vlastne cvičenie, ktoré podporuje hlbokú relaxáciu a uvedomenie si samého seba. Zároveň je aj jedným zo spôsobov terapie.

Ak máte dojem, že meditovať nemôžete, lebo nedokážete prestať myslieť a nevnímať okolitý svet, nebojte sa. Najskôr vyskúšajte iba pár sekúnd. Pozorujte ako to na vás pôsobí, vaše pocity. Nie je možné doslova nemyslieť na nič, to sa nedarí ani najlepším jogínom. Je preto treba zamerať svoju myseľ iba jedným smerom, na jednu vec. Môžete si napríklad zapáliť sviečku a pozorovať jej plameň, zamerať sa naň. Postupne po čase už nebudete musieť sviečku zapaľovať, ale vybavíte si jej obraz vo svojej mysli. Môžete sa tiež zamerať nie na objekt, ale na svoj dych. Všímajte si aký dlhý je váš prirodzený nádych a výdych, pozorujte svoje telo pri dýchaní – ako sa vám dvíha hrudný kôš, ako sa hýbe vaše brucho, započúvajte sa do zvuku dychu. Postupne môžete svoj dych korigovať, predlžovať nádychy a výdychy. Rovnako ako aj pri iných činnostiach, aj tu platí, že tréningom sa človek zlepšuje.

Transcendentálna meditácia

Túto formu meditácie založil v roku 1940 jogín Maharishi Mahesh Yogim. V západnom svete sa rozšírila v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Transcendentálna meditácia je založená viac na meditačných technikách, ako na náboženstve alebo filozofii. Táto technika sa veľmi jednoducho praktikuje aj v dnešnom modernom svete. Človek pri nej používa mantry – špeciálne slová alebo celé vety. Najznámejšia je mantra OM. Prostredníctvom opakovania mantier človek nachádza stále hlbšie úrovne vedomia.

Budhistická meditácia

Ľudia, ktorí praktikujú budhistické meditácie zvyčajne aj prijímajú budhistické učenie a princípy života. Jedným druhom budhistickej meditácie je jogínska meditácia. Obsahuje koncentráciu na morálne, intelektuálne alebo abstraktné problémy, čo vedie k duševnej očiste. Človek sa odďaľuje od zmyslovej túžby prostredníctvom analýzy a reflexie, vzdáva sa intelektuálnych aktivít, sústreďuje sa na vnútorný jas. Postupne človek vstúpi do stavu najvyššej čistoty a priezračného vedomia. Druhým typom budhistickej meditácie je meditácia vhľadu. Táto forma zahŕňa koncentráciu na viac konkrétnych situácií alebo vecí. Môže to byť dýchanie, kvetina, plameň sviečky. Meditujúci má najskôr otvorené oči a sústreďuje sa na predmet. Potom oči zatvorí a sústreďuje sa na obraz v mysli, ktorý postupne odznieva a myseľ sa voľne potuluje.

Vedená meditácia

Pri vedenej meditácii meditujúceho vedie cez jednotlivé kroky ďalšia osoba. Slovne navádza ako dýchať, čo si predstavovať. Skúsený učiteľ tiež pomôže integrovať vhodnú meditačnú techniku do každodenného života. Môže sa uskutočňovať aj v skupine viacerých ľudí. Meditujúci môže sedieť v pohodlnej polohe alebo ležať na chrbte.  Je vhodná najmä pre úplných začiatočníkov. Vedenú meditáciu si môžete vyskúšať aj prostredníctvom videí na internete alebo audioknihy.

Nech už si vyberiete akýkoľvek typ meditácie, myslite na to, že je dobré najskôr absolvovať niekoľko lekcií s inštruktorom. Keď postupne naberiete skúsenosti, meditovať môžete kedykoľvek aj sami doma alebo v prírode.