Dobrá rada

Pravidelné saunovanie pomôže vyliečiť tieto problémy. Stačí si vybrať tú správnu.

667
0
Zdieľaj
Pravidelné saunovanie pomôže vyliečiť tieto problémy. Stačí si vybrať tú správnu.

Čo môže byť po kvalitnej turistike alebo lyžovaní väčší oddych ako sauna? Mínusové teploty priam nútia človeka niekde ohriať stuhnuté svaly a premrznuté kosti. Pokiaľ patríte k väčšine domácností, ktoré domácou saunou nedisponujú, určite oceníte týchto pár rád pri samotnom procese saunovania.

Ak navštevujeme saunu pravidelne, pozitíva sa prejavia vo viacerých oblastiach. Horúce prostredie má upokojujúce účinky pri veľkom strese a psychických problémoch, uvoľňuje dušu i telo, prináša psychickú i fyzickú relaxáciu, odstraňuje psychické vypätie, prejavujúce sa nespavosťou, nervozitou, stavmi úzkosti, vyčerpanosťou, bolesťami hlavy a podobne.

Aké sú ďalšie pozitíva?

Prečisťuje dýchacie cesty – má preukázateľne liečivé účinky pri astme, zápaloch a alergiách dýchacích ciest.

Prekrvuje organizmus a zbavuje telo škodlivých látok – horúci vzduch v saune vyvoláva potenie a vylučovanie škodlivých látok, otvára póry pokožky, zlepšuje jej prekrvenie, pružnosť a vzhľad.

Zlepšuje imunitný systém – pravidelným saunovaním zvyšujete svoju odolnosť voči chorobám, zrýchľuje metabolizmus, pôsobí protizápalovo, baktericídne a zabíja roztoče, ktoré žijú na ľudskom tele, vďaka čomu sauna pomáha aj proti rôznym alergiám, ekzémom, kvasinkovým a hubovým infekciám, akné a kožným chorobám,

Prečisťuje póry a zlepšuje kvalitu pokožky a vlasov – pri problémoch s akné, ekzéme, psoriáze, či alergických reakciách pokožky.

Pomáha pri problémoch s kĺbmi – sauna sa využíva na prehriatie kĺbov pri niektorých ortopedických diagnózach, zlepšuje ich pohyblivosť, znižuje zápaly a bolesti.

Ako sa správne saunovať?

  1. Pred vstupom do sauny treba telo opláchnuť mydlom a čistou vodou
  2. V saune nie sme oblečení, ale zakrývame sa maximálne plachtou.
  3. Z hygienických dôvodov si vždy sadajte na uterák alebo plachtu.
  4. Začínajte od najnižších teplôt. Ak sedíte v saune s niekoľkými úrovňami, postupujte smerom nahor.
  5. Zostaňte v saune aspoň 5 minút. Keď je vám príjemne, môžete tam byť 15 – 25 minút.
  6. Osprchujte sa, ochlaďte sa a chvíľku si oddýchnite. Potom môžete absolvovať celý proces znova.
  7. Po poslednom saunovaní sa opláchnite už len čistou vodou, aby pokožka voľne dýchala.
  8. Nezabúdajte dopĺňať tekutiny. Najlepšia je čistá voda, minerálka alebo čerstvá ovocná šťava.
  9. Pred ani po absolvovaní sauny nekonzumujte alkohol ani nefajčite. Nikotín negatívne ovplyvňuje celý proces regenerácie organizmu. Vysoké teploty v saune zas urýchľujú aj zvyšujú účinnosť alkoholu. Preto by sme mohli skolabovať, alebo nás môže postihnúť srdcová slabosť.
  10. Po saunovaní odpočívajte aspoň 20 minút.

Ktorá je tá pravá?

Tepidárium – nie je v pravom zmysle slova saunou, pretože teploty sa tam pohybujú iba do 39 stupňov. Funguje ako predpríprava na miestnosti s vyššou teplotou..

Parná sauna – patrí k najobľúbenejším saunám. Má vynikajúce účinky na pokožku. Preferujú ju najmä ľudia, ktorí chodia do wellnessu len príležitostne. Teplota sa udržuje okolo 45 stupňov, ale v miestnosti je vysoká vlhkosť.

Aromatická sauna – ide o vyšší level parnej sauny, kde sa do odparovačov pridávajú aromatické bylinky. Tie majú rôzne terapeutické účinky.

Infrasauna – teplota 45 až 60 stupňov sa vytvára pomocou infračerveného žiarenia, ktoré pôsobí na pokožku. Preniká až do hĺbky 4 centimetrov.

Fínska sauna – je podobná suchej saune, ale rozdiel je v tom, že vo fínskej saune sa nachádzajú kamene, ktoré polievate vodou. Vďaka tomu vzniká aspoň malé množstvo pary. Teplota je do 70 stupňov.

Suchá sauna – najhorúcejšia sauna, s teplotou 90 stupňov. Určená je pre ľudí, ktorí majú so saunovaním viac skúseností. Vlhkosť v miestnosti je minimálna.

Soľná sauna – na drevený rošt sa ešte pridávajú soľné kamene, ktoré sa vyparujú do vzduchu, čo prečisťuje dýchacie cesty.