Dobrá rada

Prevencia zranení a ochrana kĺbov či svalov počas cvičenia

1030
0
Zdieľaj
Prevencia zranení a ochrana kĺbov či svalov počas cvičenia
Prevencia zranení a ochrana kĺbov či svalov počas cvičenia

Niektoré typy cvičenia sú náročnejšie a viac zaťažujú kĺby či svaly. Ide napríklad o silový tréning, ale tiež o beh alebo intenzívne kardio cvičenia. Počas týchto tréningov je nutné myslieť na prevenciu pred zranením. Ochranu svalov a kĺbov zabezpečia ortézy alebo bandáže. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, kedy ich pri športe využijete.

Ako pomáhajú ortézy pri cvičení

Ortézy sa používajú nielen pri cvičení. Sú hlavne zdravotnou pomôckou, ktorá sa využíva po operáciách alebo pri liečbe zranení. Po zranení a operácii sú ortézy oporou, ktorá stabilizuje väzy, kĺby a šľachy. Bolestivé miesto sa zafixuje a znehybní na požadovaných miestach. Oproti bandáži poskytujú ortézy na zápästie alebo na koleno oveľa väčšie spevnenie a majú premyslenejší systém sťahovania. Pri náročnom cvičení sa využívajú ako športová pomôcka, ktorá pomáha predísť zraneniu alebo presileniu. Zároveň sú špeciálne ortézy vyrobené tak, aby spevnené miesto zahriali. Termo regulácia zabezpečí pripravenosť kĺbov na cvičenie. Presne cielená kompresia poskytuje stabilitu a znižuje bolesť. Profesionálni športovci by mali výber ortézy prebrať so svojim fyzioterapeutom. Dôležité je prihliadať nielen na typ ortézy, ale tiež na jej veľkosť. Najviac využívaná býva ortéza na koleno, ktorá eliminuje riziko vyvrtnutia alebo vykĺbenia pri dvíhaní bremien. Rôzne typy ortéz a bandáži ponúka internetový obchod inSPORTline, v ktorom nakúpite všetko potrebné pre každý druh športu.

Alternatívou ortéz sú bandáže a návleky

Oproti ortézam majú bandáže skôr preventívnu funkciu. Preto by ste ich nemali používať pri liečbe bolesti a poškodení svalov či kĺbov. Bandáže sa používajú predovšetkým na spevnenie lakťov, kolien a zápästí. Obľúbené sú u atlétov a vzpieračov. Bandáž vybrané miesto spevní a zahreje bez toho, aby bola obmedzená hybnosť. Po stlačení sa zabandážované miesto prekrví, čo znamená zvýšenú výkonnosť bez rizika zranenia. Opäť však platí pravidlo, že nič netreba preháňať. Preto by ste bandáže nemali používať pri cvičení pravidelne. Ich častým využívaním dochádza k ochabovaniu svalov a kĺbov. Pri rozumnom bandážovaní sa naopak zvýši váš výkon a dosiahnete žiadaný progres. Ak si nie ste istí či si s bandážou poradíte sami, môžete vyskúšať tiež športový návlek. Návleky je možné nosiť počas celého tréningu a slúžia len na prehriatie svalov alebo kĺbov.