Zdravie a Krása

Spánok

133
0
Zdieľaj

Čo je spánok?

Môže sa zdať, že spánok je proces, kedy mozog a telo jednoducho vypne, avšak v skutočnosti o žiadne vypnutie nejde. V skutočnosti počas spánku telo plne funguje – fungujú procesy na obnovenie buniek, spracovanie informácií a zlepšenie zdravia. Spánok je stav, pri ktorom sa znižuje povedomie o environmentálnych stimuloch.

Spánok sa delí na etapy. Každá z fáz je takmer odlišná a je v cykle spánku. Tieto cykly majú tendenciu opakovať sa každú noc viac ako raz, keď človek spí. Množstvo spánku sa u jednotlivcov líši. Zvyčajná potreba spánku je okolo 7-9 hodín spánku za noc. Niektorí ľudia môžu dobre fungovať s menej ako 6 hodinami za noc, zatiaľ čo iní potrebujú oveľa viac.

Prečo je spánok dôležitý?

základe výskumu a monitorovania mozgu spiacich ľudí vedci určili viacero dôvodov, prečo je spánok dôležitý. Medzi mnohými funkciami spánku sú:

  • Ponúka telu šancu na zotavenie z opotrebenia každodenného života. Mnoho vedcov vyzdvihuje regeneračné účinky spánku. To neznamená iba to, že telo odpočíva počas spánku, bunky sa skôr sami regenerujú a teplota tela, srdcová frekvencia a pokles dychu klesajú, aby sa šetrila energia.
  • Uľahčuje učenie a zlepšuje pamäť. Nielenže potrebujete odpočinok, aby ste udržali pozornosť a sústredenie potrebné na osvojenie si nových úloh, ale podľa Harvardovej divízie spánkovej medicíny je spánok časom pre mozog na konsolidáciu spomienok, čo uľahčuje učenie sa nových vecí. Ľudia, ktorí spia po tom, čo sa naučia hrať videohru, majú v tejto hre spravidla oveľa lepšie výsledky ako tí, ktorí to nerobia. Ešte zaujímavejšie je, že nedávna štúdia v odbore prírodné neurovedy ukázala, že ľudia sa môžu dokonca naučiť úplne nové veci (v tomto prípade spájať nepríjemný a príjemný zápach s určitými zvukmi), kým úplne spia.
  • Zohráva úlohu v imunitnej funkcii. Vaše telo produkuje špeciálne proteíny nazývané cytokíny, ktoré vášmu imunitnému systému pomáhajú bojovať proti infekcii. Viac týchto proteínov sa produkuje počas spánku, keď ste chorí, čo je jeden z dôvodov, prečo sa môžete cítiť tak unavení, keď máte chrípku. Odpočinok poskytuje telu čas, ktorý potrebuje na výrobu týchto proteínov bojujúcich proti infekcii a na zotavenie.

Ako zaspať?

Pre väčšinu dospelých je na správne kognitívne a behaviorálne funkcie potrebných najmenej sedem hodín spánku každú noc. Nedostatočné množstvo spánku môže viesť k vážnym následkom. Niektoré štúdie preukázali, že nedostatok spánku spôsobuje, že ľudia sú citliví, majú pokles pozornosti, znížené poznávanie, oneskorené reakcie a zmeny nálady. Nedostatok spánku bol navyše spojený s vyšším rizikom určitých chorôb a zdravotných stavov. Patria sem obezita, cukrovka 2. typu, vysoký krvný tlak, srdcové choroby, mŕtvica, zlé duševné zdravie a predčasná smrť.

Dospelí, ktorí nemajú každú noc dostatočné množstvo spánku, by mali viesť zdravší životný štýl a vytvoriť si spánkové návyky, aby získali potrebných sedem až deväť hodín. Môžete to dosiahnuť týmito spôsobmi:

  • Dohodnite si reálne dosiahnuteľnú večierku a držte sa ju každú noc, dokonca aj cez víkendy.
  • Vo svojej spálni udržiavajte pohodlné nastavenie teploty a nízku hladinu osvetlenia.
  • Zvážte „zákaz obrazovky“ na televízoroch, počítačoch a tabletoch, mobilných telefónoch a iných elektronických zariadeniach vo vašej spálni.
  • Zdržte sa kofeínu, alkoholu a veľkých jedál v hodinách pred spaním.
  • Prestaňte fajčiť.
  • Cvičenie počas dňa vám môže pomôcť večer sa upokojiť a pripraviť sa na spánok.

Poruchy spánku

Súhrnný pojem porucha spánku označuje stavy, ktoré ovplyvňujú kvalitu, načasovanie alebo trvanie spánku a ovplyvňujú schopnosť človeka správne fungovať, keď je hore. Tieto poruchy môžu prispieť k ďalším zdravotným problémom a niektoré môžu byť tiež príznakmi základných problémov s duševným zdravím.

V roku 1979 zverejnila Americká asociácia porúch spánku prvý klasifikačný systém venovaný poruchám spánku. Naše znalosti a chápanie zdravia spánku sa za posledné štyri desaťročia vyvíjali. Bolo identifikovaných viac ako 100 špecifických porúch spánku a dnešné klasifikácie používajú komplexné metodiky na kategorizáciu týchto porúch na základe príčin, symptómov, fyziologických a psychologických účinkov a ďalších kritérií. Väčšinu porúch spánku však možno charakterizovať jedným alebo viacerými z nasledujúcich znakov:

  • Máte problémy so zaspávaním alebo so spánkom
  • Počas dňa je ťažké zostať bdelý
  • Vo vašom dennom rytme je nerovnováha, ktorá narúša harmonogram zdravého spánku
  • Ste náchylní na neobvyklé správanie, ktoré narúša váš spánok

Ktorýkoľvek z týchto znakov môže naznačovať poruchu spánku. Odporúčame ľuďom, ktorí majú niektorý z týchto problémov, aby sa poradili so svojím lekárom.