Dobrá rada

Strach: Veľký nepriateľ našej integrity. Ako ho prekonať?

341
0
Zdieľaj
Strach: Veľký nepriateľ našej integrity. Ako ho prekonať?

Hneď na začiatok si musíme uviesť, že každý druh strachu si vytvárame sami v hlave. Kým tento proces spracujeme, prejde neskutočne veľa času, kým vyzrejeme a strach jedného dňa prekonáme. Nie vždy však k tomu stihne aj dôjsť a obavy z čohokoľvek sa môžu premeniť na diagnózu. Existujú rôzne kategórie. Aké druhy existujú?

  • Generalizovaná úzkostná porucha
  • Panická porucha – panické útoky
  • fóbia
  • úzkosť

Samotný strach je definovaný ako pocit znepokojenia z blížiaceho sa nebezpečenstva ako: negatívny cit, nepríjemná emócia, nepríjemný zážitok s neurovegetatívnym priebehom.

Sprievodné príznaky strachu sú:

Zblednutie, chvenie, zrýchlené dýchanie, búšenie srdca, zvýšenie krvného tlaku a pohotovosť k obrane alebo úteku. Podotýkame, že ide o normálnu reakciu na skutočné nebezpečenstvo alebo ohrozenie. Strach motivuje k vyhnutiu sa zlu alebo k úteku pred ním. Ak nie je únik možný, náhle sa strach mení na agresiu.

Poznáme rôzne kategórie strachu, ktoré neskôr prerastajú do patologickej úrovne. Napríklad pri Generalizovanej úzkostnej poruche, kde vám už lekári predpíšu psychoterapeutiká, vtedy už musíte zájsť k lekárovi. Ktoré príznaky sa podpisujú pod túto sčasti dedičnú chorobu?

Búšenie srdca, zrýchlený tep, potenie, chvenie či tras, ktoré nie sú vyvolané fyzickou námahou, sťažené dýchanie, pocit zadúšania, pocit nevoľnosti od žalúdka, návaly tepla a chladu, pocit znecitlivenia.

K typickým psychickým príznakom generalizovanej úzkostnej poruchy patria:

– nadmerné a vnucujúce sa obavy a starosti (väčšinou neopodstatnene)

– pocit závrate a vnútorného nepokoja

– strach zo straty kontroly, strach zo straty vedomia

– prehnané reakcie na malé prekvapenia alebo vyrušenia (ľakavosť)

– veľké ťažkosti s koncentráciou

– prázdno v hlave kvôli strachu alebo úzkosti

– neustále podráždenie

Nemenej slávna a známa je aj panická porucha. Charakterizovaná je náhlymi epizódami intenzívneho strachu hrôzy, ktoré sa objavujú bez zjavnejšej vonkajšej príčiny. Panický záchvat obvykle trvá niekoľko minút, ale niekedy sa môže vracať vo „vlnách“ aj po dobu dvoch hodín. Náhly začiatok a vysoká intenzita telesných symptómov vystraší postihnutého natoľko, že je často presvedčený, že musí mať veľmi vážnu telesnú alebo duševnú chorobu: napríklad zlyháva mu srdce, má infarkt, zošalel, a pod. Má pocit, že s tým nemôže nič robiť a cíti sa proti záchvatu bezmocný. Takmer vždy vyhľadáva lekársku pomoc a neskôr sa inkriminovaným miestam, kde prišlo k panickému záchvatu, vyhýba. I pri tejto diagnóze sú psychiatrom naordinované lieky.

Úzkosť má takmer rovnakú definíciu ako strach. Príčina úzkosti je ohrozenie, stres, neistota, neúspešnosť alebo ostrý konflikt, ktorej sa dá predchádzať dobre zvolenou technikou. Ak sa postihnutý nedokáže so svojim problémom vyrovnať za pomoci rodiny, priateľov či terapeuta, návšteva špecializovaného lekára je tak nevyhnutná. V opačnom prípade si všetko pestujeme v hlave, preto netreba zabúdať sa istými spôsobmi rozptýliť, aby sme sa účinne vyhli horším záchvatom.

Ako predídem strachu a úzkosti?

  • orientujte sa smerom von (napr. počítať predmety v okolí)
  • rozptýlenie zmyslami (napr. vôňa upokojujúcej alebo silnejšej vône)
  • počítanie od 100 smerom dozadu
  • šport a pohyb v prírode
  • kontrola reality: Je to naozaj také zlé, ako sa cítim?
  • ruky, krk a tvár ovlažte studenou vodou
  • hlboké a pomalé dýchanie

Zdroj: Wiki, nevypustdusi.cz, zdravie.sk, vision-gesundheit.at