Životný štýl

Super potraviny: Ktoré to sú a kde ich zohnať?

765
0
Zdieľaj

Okolo super potravín je v posledných rokoch veľký rozruch a každú chvíľu sa objaví  „nová“. Čo vlastne robí z potravín super potraviny a ako je možné, že niektoré z nich sú naraz viac super ako ostatné? Odpoveď je jednoduchá, rovnako ako všetko ostatné aj potraviny podliehajú trendom.

Super potraviny nie sú len tie, o ktorých často počujete v televízií, alebo o nich čítate v článkoch. Väčšina z nás super potraviny bežne konzumuje, bez toho aby to vedela. Vtip je v tom, že keď jete dostatok kvalitných potravín, jete vlastne super potraviny.

Definícia super potraviny

Pojem super potravina naznačuje, že tieto potraviny majú výživové hodnoty nad rámec bežných potravín. Ale pravda je taká, že neexistuje žiadna skutočná definícia pre super potraviny. Jedná sa v skutočnosti o slovo, ktoré sa používa k vylepšeniu zdravých vlastností potravín.

Vo väčšine prípadov sú potraviny s najvyšším obsahom živín potraviny rastlinné. Tie ponúkajú množstvo vitamínov, minerálov vlákniny a tiež fytonutrienty – z ktorých mnohé pôsobia ako antioxidanty. Pokiaľ teda jete stravu bohatú na zeleninu a ovocie, jete dostatok super potravín, navzdory tomu, že nie sú tak exotické, ako mangostan, alebo kakaové bôby.

Väčšina zoznamov super potravín vypadá veľmi podobne. Rastlinné produkty v podobe bobúľ, listových zelených plodov a orechov. Často sa v nich objavuje aj rybí tuk. Zoznam býva skrátka vždy podobný, iba sa rok od roku časť mení.

Potravinové trendy sa naozaj nelíšia od žiadneho iného trendu. Človek skrátka vždy hľadá niečo nové a nezvyčajné. A tak sa čas od času môžete dozvedieť, že nastupujúcim hitom medzi super potravinami je teraz kapusta, quinoa. Naopak na ústupe sú maqui bobule, alebo goji.

Všetky zdravé potraviny sú super potraviny

Vypadá to ako by sme stále hľadali najnovšiu super potravinu, ktorá v sebe obsiahne ešte viac antioxidantov, vitamínov, alebo živín, než ostatné. Avšak sústrediť sa len na určitú vlastnosť potraviny, napríklad jej antioxidačné vlastnosti by bola chyba. Väčšina rastlinných potravín je super, pretože v sebe kombinujú jedinečné zmesi vitamínov, minerálov a fytonutrientov.

Mnoho fytonutrientov síce pôsobí ako antioxidanty, ale podporujú naše zdravie aj inými spôsobmi. Vzhľadom k tomu, že ich je v potravinách príliš mnoho, nie je dostatok času, aby sme ich všetky študovali. Z tohto dôvodu boli predmetom klinického výskumu len niektoré potraviny a pokiaľ sa ukázalo, že majú potenciálny zdravotný prínos (ako čučoriedky, alebo granátové jablko) sú označované za super potraviny.

To bohužiaľ na druhú stranu viedlo k vylúčeniu ostatných potravín, ktoré pre nás môžu byť rovnako dobré. Inými slovami, pokiaľ uprednostňujeme konkrétne potraviny, pretože sú super, možno ignorujeme iné, ktoré sú rovnako super – iba inak a iným spôsobom.

Áno, čučoriedky sú pre nás dobré, ale to sú aj iné plody. Každá odroda má skrátka svoju vlastnú jedinečnú sadu fytonutrientov, ktorá dáva telu látky, ktoré by ostatné nemohli. Nie je pochýb  tom, že kel je plný živín, ale to je aj kvaka, kapusta, cvikľa a tiež špenát. Sladké zemiaky sú skvelé. Ale iná oranžová zelenina ako mrkva, dyňa, alebo tekvica má svoje prednosti.

Jednu vec, ktorú môžu potravinové trendy urobiť, je predstaviť Vám nové potraviny, ktoré ste predtým nepoznali. Takže pokiaľ narazíte na posledný trend v potravinách, pridajte si ho do jedálničku, ale nevylučujte kvôli tomu iné potraviny.

Keď budete mať vo svojej strave dostatok rastlinných potravín a budete sa snažiť o vyváženú stravu, budete zdraví a plný energie. A pokiaľ máte pocit, že Vám niektoré dôležité vitamíny, alebo látky chýbajú, môžete ich pohodlne doplniť pomocou potravinových doplnkov.

 

Zdieľaj
Previous articleVitamíny v tabletkách. Pomoc alebo hrozba?
Next articleElektrické vykurovanie – aké sú výhody?