Dobrá rada

Vitamíny v tabletkách. Pomoc alebo hrozba?

1768
0
SHARE

Zimné mesiace prinášajú so sebou časté striedanie teplôt. Sneh, mráz, dážď, vietor, mokré nohy. Všetky tieto vplyvy počasia môžu viesť k nachladnutiu alebo k chrípke. Mnoho ľudí preto začne preventívne užívať vitamíny alebo iné prípravky na posilnenie imunity.

Vyzerá to naozaj jednoducho. Stačí doplniť stravu o vitamínové doplnky a nehrozí žiadne ochorenie. Je to však naozaj tak? Alebo sú vitamínové doplnky len akousi hrou farmaceutických spoločností?

Desaťročia výskumov nedokázali nájsť žiadne dôkazy o tom, že vitamíny a vitamínové doplnky predstavujú významný priaznivý účinok na naše zdravie. Práve naopak. Niektoré z nich vám môžu dokonca ublížiť.

Pozrite sa teda na zoznam tých, ktoré by ste mali brať a tých, ktorým je lepšie sa vyhnúť:

  1. Multivitamíny – vyhnite sa im

Multivitamíny sú najbežnejšie používané doplnky na svete. Ich popularita sa v posledných desaťročiach rapídne zvýšila. Niektorí ľudia veria, že multivitamíny môžu zlepšiť zdravie, nahradiť zlé stravovacie návyky alebo dokonca znížiť riziko chronických ochorení. Multivitamínové doplnky predstavujú 13 vitamínov a minimálne 16 minerálov, ktoré sú podstatné pre naše zdravie. Dostatočné množstvo z nich vieme spracovať z potravy. Ich nadmerná konzumácia môže však viac uškodiť ako pomôcť. Niektoré štúdie dokonca našli prepojenie medzi konzumáciou týchto tabletiek a zvýšeným rizikom vzniku rakoviny. Rozsiahla štúdia z roku 2011, ktorá bola realizovaná na 39 000 ženách starších ako 25 rokov zistila, že ich dlhodobé užívanie zvyšuje riziko úmrtia.

  1. Vitamín D – berte ho

Vitamín D sa nenachádza vo väčšine stravy, ktorú konzumujeme, ale je nevyhnutne potrebný pre naše telo, pretože udržiava naše kosti silné, a to vďaka tomu, že pomáha absorbovať kalcium. Vitamín D v prirodzenej forme získavame zo slnečných lúčov, a preto je dôležitý najmä v zimných mesiacoch a pre ľudí žijúcich v krajinách s nižšou mierou slnečného žiarenia. Niekoľko nedávnych štúdií dokázalo, že ľudia, ktorí berú tento vitamín denne žijú v priemere dlhšie.

  1. Antioxidanty – vyhnite sa im

Vitamíny A, C a E sú antioxidanty, ktoré sa nachádzajú vo veľkom množstve plodov – najmä v bobúľách a v zelenine. Sú vyzdvihované najmä za svoju údajnú schopnosť chrániť pred vznikom rakoviny. Štúdie však naznačujú, že keď sa užívajú v nadbytočnom množstve, môžu byť skutočne škodlivé. Veľká dlhodobá štúdia u mužov fajčiarov zistila, že tí, ktorí pravidelne užívali vitamín A, mali väčšiu pravdepodobnosť rakoviny pľúc než tí, ktorí to neurobili. Ďalšie testovanie užívania antioxidantov v doplnkoch hovorí: „Liečba beta karoténom, vitamínom A a vitamínom E môže zvýšiť úmrtnosť.

  1. Vitamín C – vyhnite sa mu

Čo sa týka vitamínu C, ľudia patria k malej skupine smoliarov vo svete živočíchov (spolu s primátmi a morčatami), ktorí sú kvôli mutácii v jednom géne odkázaní len a len na jeho prísun z potravy. Vitamín C v tabletkovej forme síce neškodí, ale rovnako ani nepomôže. Je úplne zbytočné brať vitamín C v čase, keď už ste chorý. Naše telo spotrebuje len určité množstvo vitamínu C. Vitamín sa v tele neukladá, preto ho telo vylúči.

  1. Probiotiká – vyhnite sa im

Probiotiká – drahé bakteriálne doplnky, ktoré sa prirodzene vyskytujú v menšom množstve v jogurte a iných fermentovaných potravinách, sa stali úžasným marketingovým ťahom farmaceutických spoločností po celom svete. Podľa najnovších poznatkov to vyzerá tak, že u niektorých ľudí toľko ospevované probiotiká vôbec nemusia fungovať. Peniaze, ktoré na ne vyhodia, skončia doslova v záchode.

  1. Zinok – berte ho

Na rozdiel od vitamínu C, zinok je jedinou zložkou, ktorá skutočne pomáha pri bežnom nachladnutí.

  1. Vitamín E – vyhnite sa mu

Vitamín E bol známy pre svoju údajnú schopnosť chrániť pred rakovinou. Ale veľká štúdia z roku 2011 zameraná na približne 36 000 mužov zistila, že riziko rakoviny prostaty sa v skutočnosti zvýšilo u mužov užívajúcich vitamín E v porovnaní s mužmi užívajúcimi placebo. A štúdia z roku 2005 spájala vysoké dávky vitamínu E s celkovým vyšším rizikom smrti. Takže ak hľadáte viac vitamínu E, urobte si čerstvý špenát.

 

Link na obrázok: https://www.shutterstock.com/cs/image-photo/spoon-pills-dietary-supplements-on-vegetables-365088122?src=-U0R_bW-i_hSGtucJ69HNw-3-83