Životný štýl

11 spôsobov ako sa naučiť užívať si čas osamote

3368
0
SHARE

Práca, škola, rodina, priatelia a pomedzi to všetko len minimum času na seba samých. Mnohí sa radi vyhnú tomu, aby ho naozaj využili vo svoj prospech. Pritom čas strávený pre seba a len so sebou samým môže mať skvelý dopad aj na náš sociálny život. Chápem to, byť sám môže byť pre niekoho trochu stresujúce, ale nenechajte sa odradiť. Je množstvo úžasných vecí, ktoré môžete robiť.

Nájdite si koníček. Niečo, čo znie dosť náročne, ak premýšľame vo veľkom. No čo tak začať len s krátkym cvičením niekoľkokrát do týždňa?

Meditujte. Doba sa hýbe a skvelé prínosy meditácie potvrdili už aj vedci. Pár minút vedomého dýchania a vypustenia myšlienok vedie k zníženiu stresu, lepšej koncentrácii a dokonca môže zlepšiť pamäť.

Odmeňte sa. Obzvlášť, ak patríte k tým, čo by dali druhým všetko a na seba zabúdajú. Kúpte si niečo, čo vám spraví radosť, bez výčitiek.

Choďte na prechádzku. Ideálne do prírody, kde je pokoj a môžete načúvať spievajúcim vtákom alebo ševeliacim listom vo vetre. Ak to nejde, prejdite sa aj po meste, v blízkosti domu. Čím dlhšia prechádzka, tým lepšie. Chôdza ma na nás blahodarné účinky.

Zapíšte sa do knižnice. Je to ten najideálnejší spôsob ako sa dostať k zaujímavým knihám a takmer zadarmo. Registračné poplatky sú často len symbolické a kníh môžete napožičiavať neobmedzene. Nehovoriac o tom, že čítanie dokáže dokonale upokojiť roztancované myšlienky.

Upratujte. Ale vážne, činnosť je niekedy lepšia ako posedávanie pred počítačom. Navyše čistý priestor rovná sa čistá hlava.

Varte. Nie preto, že musíte, ale preto, že sa chcete hrať. V kuchyni je množstvo možností a intuitívne varenie je zábava. Ak sa necítite na tvorenie jedla len tak od ruky, spravte ten recept, ktorý máte už tak dlho vyhliadnutý a stále naň nebol čas.

Pozorujte svet okolo. Je to jedna z techník meditácie, keď si naplno všímate, čo je okolo vás. Čo počujete, čo vidíte, ako sa cítite? Staňte sa pozorovateľom namiesto toho, aby ste zasahovali do deja a zistíte, že aj keď sa to nezdá, vždy sa niečo deje.

Napíšte si zoznam vďačnosti. Pomôže vám, ak sa cítite obzvlášť nešťastne. Vďačnosť je ekvivalent šťastia. Keď zameriate pozornosť na to, čo už máte, zabudnete, čo všetko by ste ešte chceli a možno zistíte, že vlastne už ani nič viac nepotrebujete.

Vytvorte si rituál. Vedeli ste, že vytvorenie malých rutinných výkonov nám prospieva? Dávajú dňu akýsi smer. Skúste si teda nastaviť ranný alebo večerný rituál – sled činností, ktorý vám pomôže príjemne sa naladiť. Nech je to ráno varenie čaju a krátke cvičenie a večer teplá sprcha alebo pravidelné čítanie pred spaním.

Choďte sami medzi ľudí. Kaviareň, reštaurácia, kino… možnosti ísť medzi ľudí, no stále ako samostatná jednotka, je mnoho. Ste v spoločnosti, ale zároveň si môžete užívať samotu. Zisťovať, čo vás baví a kedy sa cítite dobre, no najlepšie zo všetkého – absolútne nikomu sa nemusíte prispôsobovať.

Návod na čas osamote je teda pomerne jednoduchý – robte čokoľvek vás robí šťastnými. Keď sa budete cítiť dobre vy, bude sa okolo vás cítiť dobre rodina, priatelia aj kolegovia v práci.