Dobrá rada

Ako chrániť kĺby, aby nezačali bolieť

49
0
Zdieľaj
Ako chrániť kĺby, aby nezačali bolieť
Ako chrániť kĺby, aby nezačali bolieť

S pribúdajúcim vekom postupne pribúdajú rôzne ochorenia, ktoré často súvisia s pohybovým aparátom. Najčastejšie ide o bolesti kĺbov. Roky nešetrných činností, zlého stravovania a iných neduhov kĺby zničili tak, že často pomôže len operácia. Pred každým ochorením sa dá chrániť pomocou prevencie a toto pravidlo platí aj pre kĺby. Čo robiť, aby vás kĺby nezačali bolieť?

Správne sa obliekajte a obúvajte

Pre svoje kĺby by ste mali robiť maximum a dopriať im pohodlie hlavne počas športovania. Pri športovaní vždy noste obuv, ktoré je na daný druh aktivity vyrobená. Na behanie bežecké tenisky či do hôr turistické topánky. Tu by sme sa radi pozastavili, pretože počas prechádzok v lese je vidieť veľa ľudí, ktorí si na nohy obuli plátenky alebo dokonca sandále. Vedeli ste, že nesprávna obuv nielenže zničí vaše kĺby, ale je tiež príčinou najväčšieho počtu zranení v horách? Turistická obuv poskytuje celému chodidlu i nohám oporu. Pánska a dámska turistická obuv disponujú podrážkou, ktorá tlmí nárazy. Tieto vlastnosti vám iné topánky nemôžu poskytnúť. Rovnako dôležité je obliekanie. V zime musíte kĺby držať v teple a okrem vrchnej časti oblečenia si obliecť aj termo bielizeň.

Dodržujte pitný režim a doprajte telu vitamíny

Celý život málo pijete? Koledujete si o to, že vás kĺby začnú bolieť ešte v mladom veku. Chrupavky v kĺboch pre správne fungovanie potrebujú dostatok tekutín. Bez tekutín vysychajú, čím sa zníži schopnosť vnútorného trenia a pri každom kroku pocítite bolesť. Samozrejme, že na bolesti kĺbov sa podieľa nesprávne stravovanie. Vaša strava musí byť pestrá a obsahovať vitamíny C, K a D. Práve dlhodobý nedostatok vitamínu D spôsobuje vznik osteoporózy. Častejšie pite mlieko, doprajte si syrové produkty, jedzte brokolicu či kapustu.

Venujte sa vhodným športom

Možno si myslíte, že športovanie kĺbom neprospieva, ale opak je pravdou. Vyhýbať by ste sa mali len športom, kde hrozia tvrdé dopady na zem. Dokonca ani beh nie je tak škodlivý ako sa roky verilo. Behať by nemali len ľudia s nadváhou. Vďaka športovaniu sú kĺby aktívne a udržujete v norme aj svoju váhu. Ktoré športy sú pre kĺby blahodarné? Ide o už spomínanú turistiku či obyčajnú chôdzu. Vhodná je tiež cyklistika a plávanie.