Zdravie a Krása

Alexandrova technika

367
0
Zdieľaj

Jednou z metód ako si udržiavať zdravie a vitalitu je Alexandrova technika. Je vhodná pre ľudí každého veku a konštitúcie. Pozostáva z konceptov ako sú spôsoby držania tela, základné postoje a pohyby. Aj keď sa nejedná o zložité pozície, je dôležité, aby ste na začiatku mali odborné vedenie.  Keď sa techniky naučíte, môžete cvičiť aj sami doma. Aby vám táto metóda pomohla stopercentne, je potrebné preniesť jednotlivé zásady správneho pohybu do bežného každodenného života, nie iba počas hodiny cvičenia. Nejedná sa o priamu liečbu konkrétnych špecifických chorôb, ale o celkové zlepšovanie stavu tela a zdravia prostredníctvom správneho držania tela a prevádzania bežných každodenných pohybov. Alexandrova metóda vás naučí, že aj taká obyčajná vec ako umývanie riadov, sa dá robiť zdraviu prospešne, alebo naopak nesprávne pre telo.

Frederik Matthias Alexander (1869 – 1955) sám trpel hlasovými a dýchacími problémami, a tak v roku 1890 vyvinul  prostredníctvom pozorovanie seba samého Alexandrovu techniku. Táto technika je dnes jednou z najpopulárnejších doplnkových cvičení, ktoré poskytuje terapeutické výhody prostredníctvom prevýchovy a svojpomoci. Pozorovaním vlastných reakcií na určité pohyby, držanie svojho tela, robenie zbytočných pohybov, napätie vo svaloch a kĺboch dali základ tejto terapii.

Frederik Matthias Alexander: „Každý muž, žena a dieťa v sebe nosí možnosť fyzickej dokonalosti.“

Alexandrova metóda v prvom rade pomáha so správnym držaním tela a jeho relaxáciou. Je to vec, ktorá sa na prvý pohľad môže zdať úplne banálna, avšak v skutočnosti ovplyvňuje veľmi veľa. V detstve máme prirodzene silné a priame držanie tela, správne sedenie. Počas procesu starnutia však získavame rôzne zlozvyky, ktoré spôsobujú napätie, pričom mnohé z nich si už vôbec neuvedomujeme. Tieto zlozvyky nám môžu zapríčiňovať rôzne problémy. Nie je potom jednoduché vracať sa naspäť do prirodzených polôh. Alexandrova metóda pomáha aj pri opakujúcich sa námahových zraneniach, problémoch s karpálnym tunelom, pri bolestiach chrbta a stuhnutej šiji a pleciach. Metódy Alexandrovej terapie pomáhajú každému – športovcom, tanečníkom, robotníkom, aj ľuďom, ktorý celý svoj pracovný čas trávia v sede pri počítači. Pomáha dokonca aj pacientom s Parkinsonovou chorobou zvládať každodenné povinnosti a zlepšovať ich stav.

Potrebujete napravenie pohybových zlozvykov? Všimnite si vaše telo a pocity počas bežných každodenných aktivít ako napríklad: šoférovanie auta, umývanie zubov, umývanie riadu. Tieto činnosti zdravému človeku nespôsobujú žiadne ťažkosti. Ak máte zlé pohybové návyky, pôsobia na vás nepohodlne, pôsobia vám menšie napätie, či dokonca až bolesti.

Výučba Alexandrovej metódy môže prebiehať individuálne, alebo aj v skupine. Počet lekcií, ktoré by ste mali absolvovať závisí od vášho stavu, od cieľov, ktoré chcete dosiahnuť, a od vašich pokrokov. Mnoho ľudí si všimne pokrok a zlepšenie už po prvej lekcii, absolvovanie 20 až 30 lekcií je dobrým základom pre to, aby ste mohli Alexandrovu techniku úspešne zaviesť do svojho bežného života. Oblečenie je bežné, pohodlné, nie je potrebné si kupovať nové športové oblečenie, je vhodné mať bosé nohy. Lekcia trvá 30 až 45 minút. Na začiatku sedíte na stoličke alebo stojíte, urobíte pár krokov, pričom vás školiteľ sleduje a pozoruje vaše problémy, vie ihneď spozorovať vaše zlozvyky.

Školiteľ tiež sleduje vaše dýchanie. Na základe týchto pozorovaní vás slovne naviguje, prípadne vám jemne fyzicky pomáha. Venuje sa bodom, ktoré vám spôsobujú zvýšené napätie, či už je to krk, hlava, nohy, chrbát. Tieto body je potrebné vedome uvoľniť. Súčasťou lekcie môže byť aj ležanie pololežmo, čo umožňuje maximálnu podporu chrbta na uvoľnenie. Aj keď sa nebudete zapájať do žiadneho namáhavého cvičenia, na lekcii sa predpokladá vaša aktívna účasť, musíte dávať pozor a počúvať pokyny školiteľa. Počas týchto cvičení sa naučíte správne sedieť, stáť, pohybovať sa, čím sa vaše svalstvo a kosti uvoľnia. Zlepší sa koordinácia a rovnováha, fyzický a tým aj psychický stav.