Dobrá rada

Beh v zime je prospešný

914
0
Zdieľaj

V zimnej sezóne si veľa bežcov kladie otázku: „Oplatí sa behať, keď je vonku mínus?“ Niekto sa rozhodne pre pouličné športy, niekto ide na bežiaci pás v teplej telocvični.

V dnešnom článku vám ukážeme, prečo by ste sa nemali vzdať behu vonku v chladnom počasí.

Snehová pokrývka zvyšuje svalové napätie

Beh po snehu nie je vôbec rovnaký ako beh po asfaltovej ceste. Mierne klzký snehový povrch pumpuje svaly stehien a nôh. Pri takomto behu sa sťahuje veľké množstvo svalov. Ak je vrstva snehu hlboká, viac sa namáhajú aj chrbtové svaly.

Prvýkrát sa musíte pripraviť na riadnu svalovicu. Ale telo si časom zvykne na novú záťaž.
Stojí za zmienku, že austrálsky olympijský bežecký šampión Herbert Elliot najradšej trénuje na piesočných dunách, ktoré rovnako ako sneh značne zaťažujú svaly.

Beh pre zábavu

Pri behu na snehu váš srdcový rytmus stúpa na zhruba 20 úderov za minútu. Aby srdcová frekvencia príliš nestúpala, musí sa spomaliť tempo behu. Nie je však potrebné sa rozčuľovať. Je to skvelý reštart po náročnej tréningovej sezóne.

V zime môžete behávať nielen kvôli dobrej fyzickej forme, ale aj pre svoje potešenie. To tiež zvýši výdrž a zvýši počet nabehaných kilometrov.

Dobrý pocit a zdravotné výhody

Beh, keď je vzduch chladný, je ľahší ako počas letných horúčav. Keď je vonku horúco, človek sa rýchlejšie potí, pulz je výrazne vyšší ako obvykle a jeho zdravotný stav môže ohroziť veľa vecí.

Je dôležité začať pravidelne behať v zime, potom sa z toho stane zvyk. Okrem toho je v zime o 30 percent viac kyslíka, čo je prospešné pre pľúca a dýchací systém všeobecne. Vzduch v zime tiež obsahuje viac iónov vzduchu, ktoré majú pozitívny vplyv na nervový systém a produktivitu.

Netreba sa báť, že sa pľúca podchladia. Telo ohrieva vzduch skôr, ako vstúpi do pľúc. Ak je vonku zima, môžete si zakryť tvár šatkou alebo buffkou.

Posilňuje sa imunitný systém

Keď si telo zvykne na chlad, ľahšie znáša mínusové teploty. To znižuje pravdepodobnosť prechladnutia. Všeobecne sa tiež posilňuje imunita, krv získava dostatok kyslíka, stav srdca a ciev sa zlepšuje.

Skvelý spôsob chudnutia

Čím vyššia je teplota okolia, tým viac kalórií sa spotrebuje. Tento proces je spôsobený termoreguláciou v tele. Telo musí vydať viac energie na to, aby si udržalo optimálnu teplotu.
Výskum ukázal, že v zime sa spáli asi o 30 percent viac kalórií ako v teplejších mesiacoch. Toto však podlieha správnej strave. Ak sa prejedáte alebo pravidelne konzumujete vysokokalorické jedlá, nemôžete ani snívať o chudnutí.

Kombinácia behu s inými tréningami

Nie každé zimné počasie umožňuje beh. Sú dni, keď husto sneží, fúka vietor a teplomer ukazuje mínusové hodnoty. V takom prípade je lepšie navštíviť telocvičňu. Okrem toho striedanie rôznych druhov cvičenia povedie k rovnomernému zaťaženiu svalov. V posilňovni môžete pracovať s činkami a naťahovať sa.

Prevencia depresie

Beh v zime má pozitívny vplyv na emočnú pohodu a znižuje pravdepodobnosť depresie. Môže sa to stať vtedy, keď nie je dostatok denného svetla a je málo fyzickej aktivity. Spolu s týmto stavom sa často objavuje aj únava a ospalosť.

Zvyšuje sa sebaúcta

Pravidelné behanie v ktoromkoľvek ročnom období je dôvodom byť na seba hrdý a taktiež na svoje odhodlanie a túžbu zostať fit. Bez preháňania možno povedať, že ide o víťazstvo nad sebou samým.
Šport môže tiež pomôcť pri budovaní vôle a vytrvalosti a beh v zime je jedným zo skvelých spôsobov, ako to dosiahnuť.

Máte najmenej osem dôvodov, prečo začať s behaním v zime. Výhody pre telo a zdravie sú jasné. Okrem toho je to tiež príležitosť vychutnať si jogging na chrumkavom snehu a dýchať čerstvý a chladný vzduch.