Životný štýl

Chutné chudnutie v talianskom štýle

867
0
Zdieľaj

Počuli ste už o Mediteránskej alebo stredomorskej diéte? I keď ide skôr o spôsob stravovania či životný štýl, dokáže vám výrazne pomôcť ako pri chudnutí, tak pri rôznych zdravotných problémoch. Žiadne morenie hladom a odopieranie chutného jedla, len konzumácia tých správnych potravín.  

Stredomorská diéta pochádza, ako nám napovedá jej názov, zo stredomorských krajín, teda napríklad z Grécka, Kréty či Talianska. Jej základom je konzumácia pokrmov, ktoré sú pre tieto časti sveta príznačné. Ak si teraz predstavujete cestoviny, pizzu a ešte viac cestovín, ste trošku vedľa. Stredomorská kuchyňa je v skutočnosti omnoho pestrejšia. Jej základ tvoria morské plody, celozrnné pečivo a množstvo čerstvej zeleniny i ovocia. Ak by ste sa rozhodli do stredomorskej diéty pustiť naplno, stačí v rámci stravovania dodržiavať niekoľko jednoduchých pravidiel a čo je hlavné, ku všetkému pristupovať pozitívne.

Ako zostaviť jedálniček stredomorskej diéty

Počítanie kalórií či váženie dávok jedla vám pri tejto diéte nehrozí. Môžete jesť koľko chcete a kedy chcete. Základom však je, aby ste z vašej stravy vylúčili potraviny, ktoré obsahujú vysoké množstvo tukov, cukrov, sú konzervované a „napchané“ chémiou, a nahradili ich tými, ktoré sú bohaté na vitamíny, minerály, bielkoviny, enzýmynenasýtené mastné kyseliny.

  • Gro jedálnička stredomorskej diéty tvoria: morské plody a ryby, všetky druhy čerstvých byliniek, zeleniny a ovocia, semená a orechy, celozrnné cestoviny a pečivo, strukoviny a panenský olivový olej, poprípade i iné druhy kvalitných, za studena lisovaných, olejov
  • 1 – 2 krát za týždeň si môžete dopriať: všetky druhy chudého bieleho mäsa (morčacie, králičie, kuracie…), vajíčka, mliečne výrobky (mlieko, syry, jogurty…)
  • Maximálne jedenkrát týždenne sa na vašom tanieri môže objaviť červené mäso, čím menej ho však budete konzumovať, tým lepšie pre vás
  • Z vášho jedálnička vylúčte úplne: rafinovaný cukor a všetky potraviny s jeho obsahom, rafinované oleje, údeniny (párky, klobása, slanina…), konzervované – nečerstvé potraviny, napr. polotovary, konzervy, sušené jedlá atď., a všetko, čo obsahuje umelé konzervačné látky, dochucovadlá či arómy

Diéta, ktorá nie je len o strave

Stredomorská diéta sa vyznačuje ešte jednou zvláštnosťou. Národy žijúce v oblastiach Stredomoria sú neraz označované za lenivé. To, že život v krajinách s teplým podnebím ide tak nejako „pomalšie“ je však prirodzené. No a práve pomalšie tempo života je ďalšou zásadou stredomorskej diéty. Ak chcete, aby ste mali ideálnu váhu, aby ste netrpeli vysokým tlakom či cholesterolom a nemali problémy s trávením, okrem vhodnej stravy by ste mali zmeniť aj váš prístup k životu.

Všetok pohyb, ktorému sa venujete, by ste mali robiť s radosťou. V rámci tohto životného štýlu nie je dôležité ani tak to, aby ste dennodenne makali v posilňovni alebo behali dlhé kilometre. Omnoho pozitívnejším pre vás bude prirodzený pohyb, ako je práca v záhrade, prechádzky či dokonca upratovanie.

Dôležité je taktiež to, ako sa cítite celkovo po psychickej stránke. Jedlo by ste si mali užívať v pokoji a v kruhu rodiny a stres vo vašom živote znížiť na minimum. Hlava a telo spolu úzko spolupracujú, čo sa výrazne odzrkadľuje ako na vašom zdraví, tak i na telesnej hmotnosti.

Pre koho je stredomorská diéta vhodná?

Dá sa povedať, že pre každého, ak sa však pozrieme na jej základné zdravotné prínosy, pre niektoré skupiny ľudí sa javí ako vyslovene ideálnou. V rámci redukcie telesnej hmotnosti vám stredomorská diéta nepomôže v priebehu týždňa ani dvoch. Je vhodná skôr na udržiavanie váhy, napríklad po skončení inej diéty. Ďalej je vhodná pre ľudí s vysokým cholesterolom, krvným tlakom, pre kardiovaskulárnych pacientov, diabetikov a tiež tých, ktorí majú problémy s trávením.