Dobrá rada

Čo sa stane s vaším telom, ak si dostatočne neoddýchnete

196
0
Zdieľaj
Čo sa stane s vaším telom, ak si dostatočne neoddýchnete
Čo sa stane s vaším telom, ak si dostatočne neoddýchnete

Nie sme roboti a nemôžeme pracovať 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Potrebujeme oddych. A pod oddychom myslíme nielen kvalitný spánok, aj keď ten je hlavným spôsobom odbúrania stresu, ale aj jednoduchý relax. Keď ste nadmerne stresovaní, nemáte dostatok spánku a robíte aktivity bez odpočinku, výrazne to zvyšuje množstvo stresových hormónov vo vašom tele, čo vedie k mnohým poruchám. Možno po prečítaní tohto článku pochopíte, aké dôležité je zabezpečiť svojmu telu dostatok spánku a pravidelný odpočinok.

Mozog funguje horšie

Najčastejšie, keď sa hovorí o nedostatku spánku a prepracovaní, odkazuje sa na zhoršenie stavu mozgu. Je to preto, že práve tento orgán trpí najviac. Len si predstavte svoj mozog ako motor v aute, ktoré beží bez prestávky.

Keď si neoddýchnete, toxíny, ktoré sa nahromadia počas dňa, sa z tela nevylučujú a hromadia sa všade, aj v mozgu, čo zvyšuje riziko vzniku demencie a Alzheimerovej choroby v starobe. Faktom je, že pri nedostatku odpočinku sa v mozgu hromadí proteín nazývaný beta-amyloid. Zvyčajne sa vylučuje počas fázy hlbokého spánku a ak je nedostatok spánku, zostáva v mozgu a ničí ho.

Ďalším nebezpečenstvom je stres. Keď nonstop pracujete a všetok váš oddych je spojený v lepšom prípade s vysedávaním pred počítačom, hraním hier alebo sledovaním televízie, vo vašom tele sa začne hromadiť stále viac stresových hormónov, ktoré majú devastujúci vplyv na nervové spojenia. Je pre vás ťažšie sústrediť sa, zlyháva pamäť, myšlienky vznikajú pomalšie a musíte sa prinútiť dospieť k logickému záveru.

Oddych by mal byť pestrý, či už ide o šport, koníčky, riešenie hlavolamov, cestovanie a pod. Spojte takýto pestrý oddych s kvalitným spánkom a pocítite, ako sa zlepšujú vaše kognitívne schopnosti.

Klesá imunita

Počas spánku sa imunitný systém, podobne ako mozog, obnovuje. To umožňuje imunitnému systému lepšie odolávať vonkajším faktorom. Všetko je to o už spomínaných stresových hormónoch, ktoré sa bez fyzického a psychického odpočinku hromadia v tele a zhoršujú fungovanie imunitného systému. Začnete byť častejšie chorí, budete sa cítiť preťažení, zvýši sa vplyv alergie.

Na zlepšenie imunity stojí za to zaviesť do rutiny aktívnejší odpočinok, ktorý prispeje k fyzickému aj emocionálnemu uvoľneniu. Zníži sa hladina stresových hormónov a imunitný systém si ľahšie poradí s hrozbami. A samozrejme nezabúdajte spať potrebné hodiny v závislosti od potrieb vášho tela.

Metabolizmus sa spomaľuje

S nedostatkom spánku sa zvyšuje produkcia hormónu hladu a potláča sa syntéza hormónu sýtosti. Tento efekt umocňuje nedostatok odpočinku počas dňa, ako aj nepravidelnosť stravovania, ktorá vedie k inzulínovej rezistencii. Telo má potom tendenciu hromadiť viac z toho, čo zjete, namiesto toho, aby to spracovávalo bežným spôsobom. Inzulínová rezistencia môže viesť k cukrovke typu II a prinajmenšom zvýšiť vašu hmotnosť.

Psychika začína trpieť

Pri absencii kvalitného spánku a odpočinku počas dňa si všimnete, že ste v neustálom strese, ktorý plynule prechádza do úzkosti a následne depresie. Stresové hormóny ako kortizol začínajú čoraz viac ovplyvňovať psychiku, čo vedie k obsedantným myšlienkam a zhoršovaniu existujúcich psychických problémov.

Čo sa týka zlej kvality spánku, tá vedie aj k zvýšenej hladine stresových hormónov a rôznym kognitívnym poruchám. Mozog prestáva určovať, čo je dôležité a čo nie, a neustále sa trápi v domnení, že mu niečo podstatné chýba. Telo sa tak dostáva do začarovaného kruhu, kde vplyvom stresu a nedostatku oddychu mozog začne ešte viac stimulovať produkciu stresu, čo vedie k nespavosti.