Zdravie a Krása

Čo ste možno nevedeli o spánku a snívaní

869
0
Zdieľaj

Kto by nemal rád spánok. Unavení po celom dni si líhate do postele a vaše telo túžobne očakáva obdobie odpočinku. Kvalita spánku je veľmi dôležitá. Vplýva na celkové fyzické i psychické zdravie. Súčasťou spánku je snívanie, ktoré je z veľkej časti stále zahalené tajomstvom.

Koľko spánku potrebujete

Spánkom trávite až tretinu vášho života. Bez odpočívania a spania by ste nemohli existovať. Pri jeho nedostatku môže dôjsť k blúzneniu a aj smrti.  Zdravý spánok vás naopak dostatočne pripraví na nasledujúci deň, dodá energiu, zahojí rany, podporí imunitu a dokonca urýchli proces chudnutia. Pravidelnosť je v tomto prípade dôležitá. Mali by ste chodiť do postele každý deň v približne rovnaký čas. Dĺžka spánku potrebná na regeneráciu je u každého rozdielna. Všeobecne platí, že by ste mali spať 7 – 8 hodín denne. Nie každý však potrebuje toľko spánku. Skúste sami na sebe urobiť experiment a počas voľných dní choďte spať až keď pocítite únavu. Zároveň sa zobuďte bez budíka. Ak ste sa zobudili oddýchnutý po 6 hodinách, vášmu telu skrátka stačí menej spánku. Kvalita spánku závisí aj od prostredia, v ktorom spíte. Spálňa by mala byť dobre zatemnená a bez rušivých elementov ako je televízor alebo mobil pri hlave.

Neverte mýtom o spaní

Niekedy podliehame v oblasti spania mnohým mýtom. Jedným z nich je tvrdenie, že spánok sa dá dobehnúť oddychom počas víkendu. Nepravidelný spánok naopak telu škodí. Ak si osvojíte pravidlo rovnakého času zaspávania a zobúdzania, telo sa vám odvďačí. Okrem zlepšenej imunity a koncentrácie oddialite proces starnutia. Unaviť sa do extrému tiež nepomáha. Po namáhavom dni zvyčajne prichádza plytký spánok, ktorý vám nedodá potrebnú energiu. Nebojte sa preto malého zdriemnutia počas dňa. Nemalo by však trvať viacej ako 20 minút. Takáto dĺžka nemá vplyv na nočné spanie a zlepší koncentráciu. Určite si nepomáhajte k dobrému spánku alkoholom alebo tabletkami. Nespavosť, ktorú sa snažíte vyriešiť takouto cestou vedie k závislosti a poškodeniu pamäte. Po alkohole možno zaspíte ako hodený do vody, ale váš spánok bude plytký a telo unavené z odbúravania alkoholu.

Zopár zaujímavostí o spánku

Snívanie vám pomáha s upratovaním v hlave. Mozog je po celom dni nabitý informáciami a vnemami, ktoré si musí zatriediť. Počas snívania sa vám pospájajú jednotlivé zážitky a upevňujú nové poznatky, ktoré môžete nasledujúci deň využiť. Preto sa hovorí, že je ráno múdrejšie večera. Veľakrát sa vám môže zdať, že si z nových poznatkov nič nepamätáte, ale po kvalitnom spánku sa vám informácie vybavia. Počas spánku sa tvorí v mozgu melatonín. Práve táto látka nám predlžuje život a dodáva svieži výzor. Zároveň pôsobí ako antioxidant a chráni telo pred rakovinou. Najhlbšia fáza spánku nastáva asi 100 minút po zaspaní. Takáto fáza sa nazýva non – REM a je regeneračnou fázou mozgu a tela. Zároveň je najčastejšie časťou spánku, počas ktorej môže prísť k hovoreniu zo spánku a námesačnosti. Ide o divokú časť snívania, oči sa nám rýchlo hýbu, snívajú sa nám hlúposti a srdce rýchlo bije. Spánok je naozaj dôležitý. Svedčí o tom aj fakt, že bez jedla vydržíme dva týždne, ale bez spánku zomrieme do desiatich dní. Dospelý človek sa bez spánku cíti unavený a bez energie. Naopak deti trpiace nespavosťou sú hyperaktívne. Pozor si dávajte na svojho chrápajúceho partnera, ktorý vás vyrušovaním pripraví každú noc až o hodinu spánku. Snívanie je stále málo prebádanou oblasťou. Vie sa však, že najmenej dve hodiny počas spánku snívate až 8 rôznych snov. Pamätáte si len mizivú časť z nich do piatich minút po prebudení. Až 60 % ľudí si svoje sny nikdy nepamätá. Zdá sa vám, že ste v spánku stretli toho pravého, ale je to len prelud? Nie je to tak úplne pravda. V snoch sa vám totiž môžu zjavovať len ľudia, ktorých ste už reálne počas bdenia stretli.