Dobrá rada

Dýchajte …

667
0
Zdieľaj

Taoistická múdrosť hovorí: „Keď je dýchanie pod kontrolou, srdce je pokojné.“Dnes je pravdivosť tohto výroku potvrdená vedcami, lekármi aj psychoterapeutmi.

Jogíni to vedia už tisíce rokov, taoistickí mnísi si tieto vedomosti odovzdávali z úst do úst – osvojenie dychu je kľúčom k fyzickému zdraviu a dlhovekosti. A navyše k harmónii tela a duše. Moderná medicína to potvrdzuje, správne dýchacie cvičenia pomáhajú zbaviť sa chorôb, ktoré sa vždy považovali za prakticky nevyliečiteľné, a psychotechnika ako holotropné dýchanie sľubuje riešenie nielen problémov tela, ale aj duše. Účinok takýchto dýchacích cvičení však môže byť taký silný, že sa odporúča vykonávať ich iba pod dohľadom špecialistov a iba na lekárske účely. Naše telá sú biologicky naprogramované na optimálny dychový model, musíme sa len naučiť, ako si ho udržať. V tomto stanovisku sú zjednotení lekári aj vyznávači rôznych duchovných praktík.

Dýchanie a emócie

Dýchanie priamo súvisí s našimi emóciami: akonáhle emócie zaberú, je rýchlejšie a rytmické. Emócie ovplyvňujú dýchanie a dýchanie zasa ovplyvňuje emocionálny stav. Túto teóriu vedecky potvrdili experimenty organizované poprednými odborníkmi v oblasti výskumu mozgu a predstaviteľmi budhizmu pod vedením dalajlámu. Závery boli nasledovné: meditácia, dýchanie a duševné cvičenia pôsobia na mozog ako antistresové lieky. Obrázky získané pomocou elektromagnetickej rezonancie ukazujú, že oblasť mozgu zodpovedná za emócie nereaguje u meditujúcich na vonkajšie vplyvy a ich srdcová činnosť zostáva stabilná. Tieto experimenty nás presviedčajú o tom, že meditácia a dychové cvičenia môžu byť liekom na stres, ktorý napĺňa náš život

V okamihu stresu je lepšie obrátiť sa na vnemy tela: napätie v bránici, napnuté ramená a chrbát zvyšujú prenikanie stresu. Stačí to napraviť, uvedomiť si to a pokúsiť sa zmeniť držanie tela: vytočte ramená, narovnajte chrbát, posaďte sa alebo ľahnite tak, aby ste si „otvorili“ hrudník – napríklad si v oblasti lopatiek položte pod chrbát valček. Psycho-emocionálny stav sa zmení v okamihu, keď zaujmete takúto „otvorenú“ pózu.

Existujú základné cvičenia s dýchaním, ktoré môžete vykonávať prakticky kedykoľvek a kdekoľvek. Tri takéto cvičenia a ich zameranie môže skúsiť každý.

Jasnosť mysle – cvičenie je zamerané na spomalenie rytmu, pauzy.

Výsledok: Toto cvičenie je ideálne pre ľudí, ktorí si ťažko hľadajú čas na odpočinok. Zadržanie dychu im umožní urobiť si vedomú pauzu. Efekt cvičenia sa dostaví po troch takýchto dýchacích cykloch. Toto cvičenie by sa malo vykonávať čo najčastejšie počas celého dňa.

Harmónia tela – cvičenie je určené na dodanie energie telu pri prebudení alebo na uvoľnenie napätia na konci dňa.

Výsledok: Cvičenie pre harmóniu tela prebúdza nervový systém, zlepšuje stav chrbtice a krvného obehu, robí svaly pružnejšie, pripravuje nás na pracovný deň, obohacuje mozog kyslíkom. Môžu ho vykonávať aj deti od troch rokov. Pomôže vám to na konci dňa, keď budete potrebovať relaxovať. V tomto prípade sa vykonáva veľmi pomaly, pričom má nádych a výdych trvať čo najdlhšie, čím sa uvoľní telo a myseľ.

Ľahkosť srdca – cvičenie je určené na dosiahnutie kardiokoherencie (technika, umožňujúce koordinovať dýchanie a srdcovú frekvenciu) a pomáha vášmu srdcu a mozgu bojovať proti stresu.

Výsledok: Vaše dýchanie a srdcová frekvencia sa stávajú jedným celkom – to je kardiokoherencia. Emocionálna časť mozgu a srdca súčasne vysiela signály, že je všetko v poriadku. Toto cvičenie je možné vykonávať kedykoľvek počas dňa. Je obzvlášť účinné pri zmierňovaní stresu v stresových situáciách.