Životný štýl

Emocionálny hlad: Ako zastaviť stres

307
0
Zdieľaj
Emocionálny hlad
Emocionálny hlad

Hovorí sa, že ste to, čo jete. Je však dôležité nielen si vybrať zdravé jedlo, ale ho aj správne jesť. V pokojnom stave jeme, aby sme si doplnili sily, ale vo vypätých chvíľach je jedlo vnímané ako zdroj pozitívnych emócií. Pokúšame sa rozveseliť chutným, ale nezdravým jedlom a zabudnúť na stres. Toto sa nazýva emocionálny záchvat.

Ľudia jedia z dvoch dôvodov. Prvým je uspokojenie hladu a udržanie energetickej hladiny v tele. Druhým je prehlušenie stresu a nepríjemných emócií. Navyše, v druhom prípade si najčastejšie vyberáme niečo sladké alebo tučné. Po jedle však problémy nemiznú, ale pridáva sa k nim pocit viny za nekontrolované obžerstvo.

Jednou z hlavných príčin emocionálnych záchvatov sú hormóny. V strese začne telo produkovať kortizol, takzvaný stresový hormón. Do mozgu vysiela signál k mobilizácii – údajne je potrebné doplniť energiu, aby bolo možné vyrovnať sa so životnými ťažkosťami. Preto chcete namiesto jablka alebo jogurtu zjesť niečo sladké, slané alebo tučné.

Rozlíšiť skutočný hlad od túžby jesť počas stresu je veľmi jednoduché. Skutočný hlad sa vyvíja postupne, nechcete niečo konkrétne, ale jete vo všeobecnosti. A po nasýtení dáva mozog príslušný signál. Emocionálny hlad príde náhle, máte chuť iba na určité jedlá – napríklad na obľúbený hamburger alebo hranolky. Je však nepravdepodobné, že budete cítiť potešenie a sýtosť. Stres navyše negatívne ovplyvňuje metabolizmus – spomaľuje metabolizmus, horšie sa vstrebáva jedlo a rýchlejšie priberáte kilá.

Ako prestať zajedať stres?

Uvedomenie si problému je prvým krokom k jeho vyriešeniu. Najprv musíte zistiť, čo spôsobuje nekontrolovanú chuť do jedla, a vylúčiť tento faktor, či už je to únava, samota, nuda alebo problémy v práci. Napríklad prechádzka alebo tanec môže pomôcť zbaviť sa úzkosti, hra s domácim miláčikom alebo ponorenie sa do príjemných spomienok môže pomôcť zbaviť sa úzkosti, horúci kúpeľ a šálka harmančekového čaju zmierni únavu a dobrá kniha alebo koníček rozptýli nudu.

Neutekajte pred problémami

Namiesto toho, aby sme utekali od problémov, musíme sa ich zbaviť. Keď prídete domov z práce, skolabujete od únavy? Možno stojí za to zmeniť takú prácu na uvoľnenejšiu? Máte problémy s milovanou osobou? Hľadajte východisko zo situácie. Ak problém nemožno odstrániť, musíte k nemu vyvinúť iný prístup – hľadať pozitívne momenty alebo pristupovať k situácii s humorom. Hlavnou vecou je správať sa rozumne a uvážlivo, nenechať sa uchvátiť emóciami.

Choďte športovať

Fyzická aktivita zlepšuje náladu a dodáva energiu, čo znamená, že je nepostrádateľným nástrojom v boji proti emočnému stresu. Nie nadarmo sú atletickí a zdatní ľudia menej v strese. Nemusíte hneď chodiť do posilňovne alebo cvičiť doma. Vždy si však môžete nájsť čas a energiu na večernú prechádzku alebo tanec.

Spánok je rovnako dôležitý. Bez riadneho odpočinku sa telo pokúsi doplniť energiu inými spôsobmi a najľahšie je to cez cukor v sladkostiach. Zdravý osemhodinový spánok pomôže kontrolovať chuť do jedla a obmedziť zbytočné návštevy chladničky.

Odstráňte z očí všetko škodlivé

Je ťažké odolať pokušeniu, keď je chladnička plná údenín a kuchyňa láka čokoládou či hranolkami. Začarovaný kruh „stres – jedlo – stres“ bude jednoduchšie prelomiť, ak z očí odstránite všetky nezdravé potraviny a nahradíte ich niečím zdravším – zeleninou, ovocím, medom. Navyše, ak ste v strese, nákupy by ste mali odložiť. V opačnom prípade prídete domov s taškami plnými sladkého pečiva a koláčikov.

Žiadna káva a alkohol

Káva a alkohol môžu poskytnúť iba dočasný komfort a energiu. V skutočnosti nepomôžu vyrovnať sa so stresom, ale iba viac vyčerpajú nervový systém. Je lepšie piť vodu, čerstvé šťavy a bylinné čaje.

Nezabudnite na odpočinok

Venujte relaxácii aspoň pol hodinu denne. Môže to byť meditácia, dýchacie cvičenie alebo horúci kúpeľ pri sviečkach. Takýto odpočinok pomôže uvoľniť sa a zmierniť nahromadené napätie.

Nedržte diétu

Diéta je sama o sebe stresom, takže v ťažkých obdobiach života by ste sa tým nemali trápiť. Jedzte správne, ale občas si doprajte niečo chutné. Hlavnou vecou je umiernenosť.

Počúvaj sám seba

Intuitívne stravovanie je výživová metóda, ktorá siaha do 90. rokov minulého storočia. Skúste počúvať signály, ktoré telo vysiela. Jedzte, keď naozaj chcete jesť, nie zo smútku alebo nudy. A neseďte len tak pri stole – vstaňte hneď, ako sa budete cítiť plní.