Životný štýl

Liek na ospalosť

308
0
Zdieľaj
Liek na ospalosť
Liek na ospalosť

Pomaly sa blíži jeseň a práve na jeseň a v zime chce veľa ľudí neustále spať. Ranné vstávanie je neznesiteľne ťažké, dostať sa do formy počas dňa je nečakane náročné. Ako si úpravou jedálnička môžete pomôcť sami?

Prečo chceme najmä na jeseň a v zime spať? Denné čas je kratší ako nočný. A v tme naše telo produkuje špeciálny hormón melatonín. Reguluje frekvenciu spánku a je produkovaný iba v úplnej tme. Preto je pre nás obzvlášť ťažké vstávať, keď je vonku ešte tma. Napriek tomu existuje mnoho spôsobov, ako si spríjemniť ráno a oživiť deň. Tu sú niektoré z nich.

Rozsvietiť svetlo

Úspora ráno na elektrine nie je dobrý nápad. Hneď ako vstanete z postele, zapnite vo všetkých izbách jasné stropné svetlá. To okamžite zastaví produkciu spánkového hormónu a budete sa cítiť viac v strehu.

Zhlboka sa nadýchnuť

Od nepamäti sa esenciálne oleje úspešne používajú v kozmetike a orientálnej medicíne. Vstupujú do tela nosom a priamo ovplyvňujú mozog. Niektoré éterické oleje majú povzbudzujúce vlastnosti a môžu nám pomôcť prebudiť sa. Napríklad citrusové esencie, najmä sladký pomaranč, zvyšujú tvorbu hormónov radosti a stimulujú mozog. Okrem toho chránia dýchacie cesty pred vírusmi a baktériami. Držte jednu z povzbudzujúcich esencií pri nose a trikrát sa zhlboka nadýchnite.

Pomôcť môže aj káva, ktorá je obzvlášť kvalitná, a to aj ak človek kávu nepije. Vložte čerstvé zrná do nádoby s tesným vekom. Podľa potreby pridajte muškátový oriešok, škoricovú tyčinku, vanilku alebo klinčeky. Ak chcete vstať z postele, párkrát sa zhlboka nadýchnite a priložte si na tvár povzbudzujúcu zmes. Pocítite, že sa vám už nechce spať.

Dobre sa naraňajkovať

Obilniny (okrem ryže a krupice), chlieb s otrubami a celozrnnou múkou, hydinová pečeň, ryby a mäso obsahujú veľa vitamínov B1, B2, B3 a B6. Tieto látky pomáhajú nervovému systému pracovať tak, ako by mal v danej dennej dobe. To znamená, že ráno povzbudia a večer pomôžu relaxovať. Ovocie a bobule pridané do ovsenej kaše predlžujú pocit plnosti. Sú bohaté na vlákninu, čo dáva prácu žalúdku. Vďaka tomu si na občerstvenie nespomenieš do obeda! Zvlášť dobré je červené, oranžové a žlté ovocie, zelenina a bobule (rakytník, citrusy, paprika …). Sú bohaté na vitamín C a bioflavonoidy.

Dajte si osviežujúci nápoj

Kofeín, teobromín, tanín sú prírodné stimulanty, ktoré sa v hojnom množstve nachádzajú v čaji, káve, kakau a horkej čokoláde. Tieto nápoje by ste však nemali konzumovať na prázdny žalúdok: potláčajú chuť do jedla. A káva okrem toho tiež agresívne pôsobí na žalúdok a môže spôsobiť zápal žalúdka.

Najlepšia možnosť: pred raňajkami vypite pohár vody pri izbovej teplote, aby ste „zapli“ tráviaci systém, a po jedle pite čaj, kávu, čokoládu alebo kakao. Pri výbere nápoja je potrebné vziať do úvahy niekoľko vecí. Mlieko napríklad znižuje vstrebávanie kofeínu a samo o sebe má tiež upokojujúci účinok. Jeho pridaním negujete povzbudzujúcu schopnosť nápoja.

Večerajte štyri hodiny pred spaním.

Výdatná neskorá večera je zárukou rannej ospalosti. V ideálnom prípade večerajte štyri hodiny pred spaním. V extrémnych prípadoch dve hodiny. Na večer je skvelý tvaroh, vajíčka, zelenina a ryby. Čaje z mäty, lipy, harmančeka zmierňujú úzkosť a pomáhajú relaxovať. Vyprážané a sladké jedlá pôsobia povzbudzujúco, preto by sa nemali jesť večer. Ak vás večer a v noci na niečo, dajte si nízkotučné mliečne výrobky izbovej teploty (mlieko, kefír, jogurt, …). Ich bielkoviny a tuky sa rýchlo a ľahko strávia. Horčík v ich zložení má upokojujúci účinok a pomáha absorbovať vápnik, ktorého tiež obsahujú nadbytok.

Zostaňte hore do polnoci

Je načase si zapamätať, že spánkový hormón melatonín sa produkuje v tme. Hodinu pred spaním vypnite televízor a počítač, stlmte svetlá. Čítanie časopisu alebo knihy, teplý kúpeľ, meditácia – tieto večerné činnosti upokojujú nervový systém a pomáhajú vám spať, čo znamená, že môžete začať druhý deň so skvelou náladou.