Dobrá rada

Hlavné príčiny bolesti krku a ako sa ich zbaviť

86
0
Zdieľaj
Hlavné príčiny bolesti krku a ako sa ich zbaviť

Mnohí pravidelne pociťujú bolesť v krku, ale nechápu, čo by mohlo byť dôvodom, a všetko, čo robia na zmiernenie pocitov, je ľahká masáž, ktorá by sa mimochodom nemala robiť, pretože neodborná masáž môže viac uškodiť ako pomôsť. Tu sú hlavné príčiny bolesti krku a ako ich odstrániť.

Nesprávne poloha tela počas spánku

Ak vás po prebudení bolí krk alebo vám praská, je to neklamný znak toho, že ste spali v nesprávnej polohe alebo na nesprávnom matraci a vankúši. Faktom je, že pri nesprávnej spacej polohe sa vám krk nielen neuvoľní, ale naopak sa namáha, keďže musí držať hlavu.

Toto je jeden z najbežnejších problémov a môžete ho vyriešiť výmenou vankúša, nie nevyhnutne ortopedickým. Nezaškodí ani výmena matraca, ktorý treba vyberať podľa veku a hmotnosti.

Napätie krku v neprirodzenej polohe

Ďalším častým problémom je napätie spôsobené nezvyčajnou polohou krku. Najčastejšie sa vyskytuje v prípadoch, keď sa človek pozerá na niečo vyššie a zakláňa hlavu dozadu, čo vedie k zvýšenému tlaku na stavcoch a svaloch. To je nebezpečnejšie ako keď sú po spánku v nesprávnej polohe stuhnuté, pretože pri náhlych pohyboch to môže viesť k poškodeniu svalov aj stavcov.

Najlepšie je príliš nedvíhať hlavu, keďže krk nie je na túto polohu určený. Ak sa potrebujete na niečo pozrieť dohora, je najlepšie urobiť pár krokov do strany či dozadu, aby uhol sklonu nebol taký veľký. Ak je potrebné zdvihnúť hlavu a potrebujete si túto polohu udržať po dlhú dobu, nerobte náhle pohyby a pravidelne nechajte krk odpočívať a vráťte ho do svojej prirodzenej polohy.

Opakujúce sa pohyby

Stavce nemajú rady pravidelne sa opakujúce pohyby, pretože to vedie k odieraniu medzistavcových platničiek – mäkkej spojky medzi kosťami. Takže napríklad, ak je vaša práca spojená s neustálymi monotónnymi pohybmi krku, napríklad na stroji v továrni, alebo ak ste rozhodcom na tenisovom zápase, môže to viesť k bolestiam krku a jeho opuchu, pretože v dôsledku odierania medzistavcových platničiek vznikne zápal.

Rovnako ako v prípade namáhania krku v neprirodzenej polohe sa oplatí dopriať mu pravidelný odpočinok aspoň niekoľko minút, ako aj cvičenie na rozvoj pohyblivosti a svalovej sily.

Závislosť na smartfóne alebo počítači

Hlava smerujúca nadol kladie väčší dôraz na horné stavce. Dokonca aj mierny sklon krku o 15 stupňov dopredu stačí na to, aby spôsobil o 125% väčšie napätie ako v prirodzenej polohe. Ak je takýto sklon krátkodobý, prakticky nedochádza k negatívnemu vplyvu. Ale keď je dlhý a pravidelný, vedie to k stláčaniu krvných ciev, namáhaniu stavcov a svalov, čo spôsobuje nepohodlie alebo bolesť.

To isté platí aj pre iné elektronické zariadenia, napríklad prácu pri počítači. Mierne naklonenie krku nadol k monitoru neškodí, ale čím väčší je uhol, tým väčší je efekt.

Whiplash

Whiplash nastáva, keď je krk náhle ohnutý a natiahnutý alebo naopak. K takémuto zraneniu zvyčajne dochádza v dôsledku nehody, pri náhlom zastavní. Ale toto zranenie môže nastať aj mimo volantu auta, napríklad pri cestovaní v MHD alebo na niektorých atrakciách. K takémuto zraneniu môže dôjsť tak, že sa jednoducho začneš kĺzať po ľade a spadneš. V dôsledku náhlych pohybov sa krk prudko pohybuje dopredu a dozadu, čo môže viesť aj k poraneniu krčnej chrbtice.

Takéto zranenie môže spôsobiť bolesť krku, bolesť hlavy, necitlivosť, a to aj v hornej časti chrbta a paží. Aj pri miernej bolesti treba ihneď vyhľadať lekársku pomoc, aby sa vylúčili zlomeniny a iné deformácie stavcov. Pri menšom natiahnutí svalov lekári predpisujú lieky proti bolesti a protizápalové krémy, pri zložitých poraneniach krčný golier.