Dobrá rada

Horúce počasie: aké sú jeho výhody pre zdravie

672
0
Zdieľaj
Horúce počasie: aké sú jeho výhody pre zdravie
Horúce počasie: aké sú jeho výhody pre zdravie

Počas leta si na Slovensku už pravidelne zvykáme na neznesiteľné teplo. Navyše mnohí cez leto odchádzajú na juh na dovolenku. A správne: z pohľadu taoistickej medicíny má vysoká teplota vzduchu na naše telo liečebný účinok. Pozrime sa, ako môžete využiť teplo na svoje zdravie.

Keď je vonku zima, snívame o tom, že sa oteplí, v horúčavách chceme chladné počasie – to je ľudská prirodzenosť. Taoistické umenie žiť v rovnováhe s prostredím je o identifikácii výhod súčasnej situácie a o naučení sa jej čo najlepšie využiť. V Čom je dobré teplo pre naše zdravie?

TEPLO BOJUJE SO STAGNÁCIOU A NAPÄTÍM V TELE

Chlad z pohľadu orientálnej medicíny spôsobuje rôzne prechladnutia a zápalové ochorenia. V čínskej tradícii sa verí, že môže byť v tele v „zapuzdrenom“ stave – vo vnútri tkanív. Prejavom takto nahromadeného chladu v tele môžu byť rôzne chronické zápalové ochorenia. Zdá sa, že tieto choroby „vystrelia“ nečakane, bez dôvodu. A majú jeden dôvod: chlad, ktorý ich živí, sa uchováva vo vnútri tela.

Preto teplo, ktoré z tela vyháňa chlad, nás uvoľňuje a zlepšuje cirkuláciu energie čchi v celom tele, čím eliminuje stagnáciu.

Existuje však niekoľko pravidiel, ako sa v horúčavách správať tak, aby to prospelo výlučne nám.

1. V teple treba piť veľa tekutín

Zrejmé odporúčanie: čím je teplejšie, tým viac potrebujete piť. Teplota tekutiny, ktorú pijete, by mala byť aspoň o teplote okolitého vzduchu – ideálne pri telesnej teplote, to znamená, že je teplá. Ideálny nápoj vyzerá takto: tretina minerálnej vody a dve tretiny obyčajnej nesýtenej vody. Táto kombinácia dokonale obnovuje rovnováhu solí.

2. V teple musíte správne jesť

V teple sa naozaj nechce jesť – a je to rozumné rozhodnutie. Je však dôležité mať na pamäti pravidlo založené na teórii piatich prvkov: podľa tohto systému sa celý náš vesmír a konkrétne ľudské telo skladá z 5 prvkov, z ktorých 2 sú oheň a voda.

Leto je čas ohňa, tepla, je spojený so zdravím srdca. Zima je naopak spojená s energiou vody, ktorá má na starosti zdravie obličiek. V súlade s tým sú v lete obličky v obmedzenom stave. Ak sa oheň vymkne spod kontroly, môžu sa zraniť.

Na vyváženie týchto dvoch prvkov potrebujete:

  • starajte sa o obličky – veľa pite a do stravy pridajte rôzne morské plody;
  • odmietnuť to, čo príliš zapaľuje oheň a zrýchľuje srdce – hovoríme o alkohole, cukre a veľmi pikantných jedlách.

Neznamená to, že by mala byť vaša strava teraz vždy presne taká, ale v lete je to bezpečná technika. Napríklad sladký studený alkoholický kokteil so zmrzlinou je to najhoršie, čo sa dá v teple piť.

3. V horúcom počasí sa musíte poriadne schladiť

Keď teplo nad nami „vyhráva“, cítime charakteristické symptómy: energia Ohňa stúpa telom zdola nahor, čím sa myseľ zatemňuje a reakcie sa spomaľujú. Premáha nás lenivosť, chceme si ľahnúť. To znamená, že je načase, aby sme sa presunuli do tieňa a maximálne – kvalitatívne ochladiť energiu ohňa a znížiť ju tam, kde by mala byť podľa svojej povahy.

Pozor však na častú studenú sprchu alebo na púšťanie klimatizácie. Rovnako ako pri studených nápojoch prudký pokles teploty „poháňa“ chlad vo vnútri a môže sa prejaviť buď vo forme okamžitého prechladnutia, alebo vo forme oneskorených účinkov – napríklad vo forme zhoršenia chronického zápalu.

 PRAVIDLÁ CHLADENIA

Klimatizácia

Ak pravidelne vstupujete a odchádzate z priestorov, klimatizácia by mala byť nastavená o 3 stupne menej ako vonku. Ak je vonku +35, potom v interiéri +32. Znie to kruto, však? V skutočnosti sú 3 stupne pokles, na ktorý sa naše telo ľahko prispôsobí.

Ak sa chystáte zostať doma dlho musíte teplotu znižovať postupne. Hodinu potom, čo prídete domov, znížte teplotu o stupeň, potom znova a znova.

Mimochodom, ideálnym miestom na inštaláciu klimatizácie nie je spálňa, ale chodba, odkiaľ do spálne prúdi studený vzduch (ak si môžete dovoliť spať s otvorenými dverami).

Sprcha

Rovnako ako klimatizácia by nemala byť príliš chladná. Začnite chladnou sprchou a postupne, keď telo získa normálnu termoreguláciu, zvýšte teplotu na normálnu úroveň.