Zaujímavosti

Jeseň plná farieb alebo príprava na nekonečnú tmu?

735
0
Zdieľaj
Jeseň plná farieb alebo príprava na nekonečnú tmu?
Jeseň plná farieb alebo príprava na nekonečnú tmu?

Jesenné počasie môže byť čarovné, no často so sebou prináša aj depresiu a únavu. Menej slnečných lúčov, viac tmy, kratšie dni, daždivé a sychravé počasie. Naše telo aj psychika o tom veľmi dobre vedia. Prejavuje sa zhoršenou náladou, úzkosťou a v niektorých prípadoch môžeme pociťovať dokonca klaustrofóbne príznaky. Tento pocit v skutočnosti nie je iracionálny. Tma je totiž znakom toho, že svetu, a teda aj človeku samotnému, niečo chýba.

Z fyzikálneho hľadiska tma vôbec neexistuje. Existuje len nedostatok a neprítomnosť svetla. S úbytkom toho denného klesá hladina sérotonínu, teda hormónu šťastia, v organizme, pričom zároveň dochádza k nadmernej tvorbe melatonínu, teda hormónu spánku.

Čo je to SAD?

SAD, Seasonal Affective Disorder, v preklade sezónna afektívna porucha postihuje dnes stále väčšie percento ľudstva, a to predovšetkým obyvateľov severských krajín.

Typické príznaky SAD:

  • Strata energie, nálady, radosti, záujmov, zmyslu života, pocity „prázdna“
  • Hypersomnia, teda nadmerná spavosť
  • Zvýšená chuť do jedla, nadmerná chuť na uhľohydráty
  • Pokles libida
  • Strata koncentrácie, zhoršenie výkonnosti
  • Zvýšená senzitivita a nárast medziľudských problémov

Každý piaty človek

Táto sezónna depresia dnes postihuje 4 až 9 % obyvateľstva. Objavuje sa teda u takmer každého piateho človeka. Pričom vo väčšine prípadov postihuje viac ženy ako mužov (ženy predstavujú 60 – 90 % pacientov so sezónnym vzorcom afektívnej poruchy). Ak SAD trpí niekto z vašich blízkych príbuzných, je veľká šanca, že sa toto psychické ochorenie prejaví aj u vás. Jeho najväčšou zradnosťou je fakt, že si ľudia sami väčšinou neuvedomujú, že zhoršenie nálady je spôsobené práve absenciou svetla.

Ako „prežiť“ tmu?

Pre správnu reguláciu nálady potrebujeme dynamické striedanie prirodzeného denného svetla a nočnej tmy. Ako si ale poradiť s nedostatkom svetla, ak do zimného slnovratu zostáva ešte pekných pár dní? V prvom rade sa držte zdanlivo jednoduchej rady: doprajte si dostatok svetla! Ak je málo toho prirodzeného, pomôže aj umelé. Na trhu je v súčasnosti obrovské množstvo rôznych typov biolámp. Tieto nie sú určené už iba na liečenie dermatologických problémov, ale ak sa vám pocitovo žiada viac svetla, skúste s nimi experimentovať.

Vo všeobecnosti však platí, že nášmu psychickému a fyzickému zdraviu nič viac neprospeje ako spojenie pohybu, svetla a čerstvého vzduchu. Blahodarné účinky tejto trojkombinácie sú dokázané aj pri závažnejších typoch depresie a u mnohých pacientov sa dajú porovnať s pôsobením antidepresív.