Životný štýl

Najlepší zimný šport. Beh na lyžiach: výhody a správna technika

421
0
Zdieľaj

Beh na lyžiach má komplexný vplyv na zdravie. Zvyšuje vytrvalosť, posilňuje srdce a cievy a má dobrý vplyv na imunitu. Táto fyzická aktivita zapája takmer všetky svaly. Je to vynikajúce kardio, zároveň je pri ňom dosť vysoká spotreba kalórií, takže beh na lyžiach pomáha rýchlo a efektívne schudnúť.

Poďme teda na to, prečo a ako lyžovať.

Prínosy pre fyzické a psycho-emocionálne zdravie

Lyžovanie maximálne aktivuje kardiovaskulárny systém. Vďaka nemu, ako aj viacvrstvému, zimnému oblečeniu sú orgány a tkanivá aktívnejšie zásobované krvou a kyslíkom. Je tiež prospešný pre pohybový aparát. Pri správnej technike jazdy je chrbtica stabilizovaná chrbtovými, gluteálnymi svalmi a tlakom. Chrbtica je držaná v správnej polohe a zaťaženie je znížené. Čo sa týka spaľovania tukov, hodina jazdy pomôže spáliť 500 – 1 000 kalórií. Presný údaj závisí od počiatočnej hmotnosti, rýchlosti, náročnosti trasy (na jazdu po nerovnom teréne je potrebných viac kcal). Ale celkovo je beh na lyžiach veľmi efektívne kardio.

Športové aktivity znižujú hladinu stresu a lyžovanie nie je výnimkou. Rýchlo sa vyrábajú chemické zlúčeniny, ktoré spôsobujú pocit radosti a emocionálneho povznesenia.

Štúdie preukázali, že lyžovanie v lese funguje rovnako ako aspirín. Nie je to len o fyzickej aktivite, ale aj o čerstvom vzduchu. Vzduch v lese je zvláštny. Molekuly, ktoré obsahuje, majú relaxačný účinok na telo a myseľ. Lyžovanie je preto vynikajúcim spôsobom boja proti sezónnemu blues, stresu, podráždenosti a ospalosti z dôvodu nedostatku slnka.

Aké svaly sú zapojené pri behu na lyžiach

Beh na lyžiach dáva vašim svalom schopnosť pracovať súčasne. Všetky svaly sú okamžite zapojené do práce. Počas lyžovania môžete úplne natiahnuť celé telo:

Brucho

Vďaka joggingu pracujú šikmé aj priame brušné svaly. Aby ste zostali v správnej vzpriamenej polohe, musíte ich poriadne namáhať. Vďaka brušným svalom udržiavajú lyžiari rovnováhu aj na najťažších trasách.

Zadok

Ako pri každej chôdzi, aj pri lyžovaní sú potrebné gluteálne svaly. Sú zodpovedné za pohyby panvy, nôh a tiež sú napäté pri odpichovaní palicami od zeme.

Nohy

Počas lyžovania sú celé svaly na nohách napnuté. Je to skvelá možnosť, ako natiahnuť zadné a vonkajšie stehná, lýtkové svaly, väzy a šľachy.

Ruky

Ak chcete vyraziť za pomoci lyžiarskych palíc, musíte použiť triceps a deltový sval. Ramenný pás tým pádom nesie veľmi veľkú časť bremena.

Chrbát

Hlavnou výhodou lyžovania oproti iným typom aeróbneho tréningu je dobre koordinovaná práca hornej časti tela, ktorá dokonale posilňuje chrbtové svalstvo.

Ako správne lyžovať

Predtým, ako sa budete môcť preháňať po trati vysokou rýchlosťou, musíte zvládnuť základné pohybové techniky. Sú iba dve. Ak ste nikdy predtým nelyžovali, začnite s jednoduchšou. A až potom pokračujte náročnejším pohybom.

  1. Klasická technika behu

Toto je základná lyžiarska technika. Najskôr to vyskúšajte bez palíc. Musíte stáť tak, aby lyže boli navzájom striktne rovnobežné. Mierne pokrčte kolená a predkloňte sa. Jednou nohou sa odtlačíte od zeme, prenesiete svoju váhu na druhú nohu. Takže začnete kĺzať. Striedavo meňte nohu a posúvajte ťažisko. V takom prípade by sa vaše nohy a ruky mali postupne hýbať. Je dôležité, aby ste držali telo rovno bez toho, aby ste sa prevrátili nabok.

Keď sa vám kĺzanie bude páčiť, zoberte si palice. Musíte sa odtláčať rukou, ktorá zodpovedá nohe stojacej za ňou. To znamená, že ak je pravá noha vpredu, použite palicu vľavo a naopak.

  1. Korčuliarska technika

Toto je trochu zložitejší pohyb, ale rýchlejší. Je tu úplne iný spôsob odrážania. Lyže nejdú rovno, ale do strán, ako písmeno V. Pripomína to korčuľovanie, odtiaľ pochádza aj názov. Ďalší rozdiel je, že sa musíte odrážať oboma rukami súčasne.

Lyžovanie je jednou z najlepších zimných aktivít. Zábavné a efektívne vonkajšie cvičenie, ktoré vám prinesie veľa zábavy a výhod.