Dobrá rada

Návod pre začiatočníkov: Ako sa naučiť behať?

517
0
Zdieľaj
Návod pre začiatočníkov: Ako sa naučiť behať?

Beh je obľúbenou pohybovou aktivitou mnohých. Môžete ho vykonávať takmer všade a stačí vám k nemu len vhodné oblečenie a kvalitná obuv. Problém je však ten, že nie každý vie, ako na to. Začínate s behom a potrebujete zopár rád? V tom prípade ste na správnom mieste.

Neprežeňte to

Keď začínate behať, je dôležité myslieť na to, že vaše výsledky nebudú také, ako výsledky profesionálneho bežca.

Prvý beh môže trvať len 10 – 15 minút. Prípadne nemusíte odbehnúť ani kilometer.

Zbytočne na seba netlačte.

Ak sa budete tlačiť a nútiť do hodinového behania, motivácia vás veľmi rýchlo opustí. Na niekoľkokilometrovú trasu nemáte kondíciu.

Nehovoriac o tom, že vaše telo nie je ešte zvyknuté.

Ak si radi veci plánujete, vytvorte si harmonogram, kde si vypíšete jednotlivé ciele. Nezabúdajte, musia byť realistické.

Na beh si vyhraďte tri, maximálne štyri dni v týždni. Organizmus si musí po väčšej záťaži oddychnúť.

V prvý deň si dajte za cieľ beh na maximálne 15 minút. Následne pridávajte zopár minút navyše.

O pár týždňov si ani len neuvedomíte a budete behať aj hodinu a viac.

Nepodceňujte regeneráciu

Tak, ako pri klasickom cvičení, aj pri behu je dôležitá regenerácia. Dokonca, v tomto prípade je to často ešte potrebnejšie.

Beh je namáhavým pohybom. Odráža sa najmä na kĺboch. Na to, aby ste mohli zo seba vydať maximum a dosahovali dobré výsledky, musíte nechať organizmus oddýchnuť.

Počas týždňa by ste mali mať aspoň dva dni, kedy nebudete robiť žiadnu namáhavú fyzickú aktivitu.

Tieto dni sa snažte viac spať, nezabúdajte na príjem kvalitných a dobrých potravín a taktiež správny pitný režim.

Pomôžte si bežeckým pásom

Bežecké pásy sú ako stvorené pre začiatočníkov. Spravidla sú špeciálne upravené, aby sa vám na nich dobre behalo.

Na trhu sa stretnete s masívnejšími aj menšími typmi.

Menšie modely sú lacnejšie a ako stvorené do bytov. Nerobia príliš veľa hluku a dajú sa zložiť.

Väčšie sú vhodné do veľkých domov, prípadne do osobných posilňovní. Majú množstvo funkcií a sú skvelé aj pre pokročilých.

Bežecké pásy môžete využívať aj počas zlého počasia, keď vonku prší alebo sneží. Ak to s behom myslíte vážne, určite si jeden zaobstarajte.

Stojí to za to.

Investujte do vhodnej obuvi

Každý začínajúci bežec by mal staviť na kvalitnú obuv. Ako iste viete, tenisky sa delia na viacero typov.

Každý je určený na niečo iné.

Práve preto zájdite osobne do špecializovanej predajne, kde vám odborník poradí, ktorý typ bude pre vás ten najlepší.

Topánka musí poskytovať oporu. Na nohe musí dobre držať a nesmie vás odierať.

Najlepšie je, ak si zvolíte o číslo väčšiu. Noha bude mať priestor na to, aby sa mohla mierne pohybovať. Obuv vás nebude ani tlačiť.

Nezabudnite na hudbu

Hudba je skvelým životabudičom. Pomôže vám, keď si budete myslieť, že už nezvládnete ani jeden meter.

Vyskladajte si svoj vlastný playlist, prípadne využite už nejaké hotové. Na Youtube, Spotify či Apple Music toho nájdete veľké množstvo.

Ak by ste nechceli hudbu, zvoľte podcasty. Pri ich počúvaní sa naučíte niečo nové, rozšírite si obzory a čas vám ujde omnoho rýchlejšie.

Podcastov je taktiež veľké množstvo. Je len na vás, či si vypočujete novinky a správy zo sveta, true crime alebo niečo motivačné.

Zhrnutie

Beh je skvelým typom pohybu, ktorý vám pomôže schudnúť a vytvarovať si postavu. Na to, aby ste si ho však užívali je potrebné zlepšiť svoju kondíciu, naučiť sa správne dýchať a zvyknúť si. Dajte si do uší slúchadlá, zapnite dobrú hudbu a vybehnite von alebo na pás ešte dnes.