Zdravie a Krása

Nemôžete spávať? Možno Vás „napadla“ epidémia nespavosti.

12164
0
SHARE

Podľa nedávneho prieskumu trpí šesť ľudí z desiatich nedostatkom spánku. Vedci z Oxfordskej univerzity zase zistili, že ľudia dnes spia v priemere o jednu až dve hodiny menej než ľudia pred šesťdesiatimi rokmi! Výsledok? Táto spánková deprivácia má neblahý vplyv na ľudské zdravie a je spájaná s obezitou, s chorobami srdca, cukrovkou a podobne.

Koľko by sme mali spať?

Každý je samozrejme trochu iný, teda je najlepšie vypozorovať sám na sebe, po koľkých hodinách spánku sa druhý deň cítite sviežo. Avšak všeobecne platí nasledujúce:

  • bábätká potrebujú 17 hodín spánku denne
  • väčšie deti si vystačia s desiatimi hodinami spánku denne
  • tínedžeri by mali spať deväť hodín denne
  • dospelí potrebujú sedem až osem hodín spánku denne

Ak sa spánok nedarí

Ak patríte k tým, ktorí majú so spánkom problémy, pomôžu vám nasledujúce rady.

Dodržujte režim – Každý v sebe má akési vnútorné biologické hodiny, ktoré je potrebné správne nastaviť. Potom bude vaše telo v správny čas pripravené bdieť a spať. Preto choďte každý deň zhruba v rovnakom čase spať a tiež v rovnakom čase vstávajte. Vaše telo si na tento režim zvykne a bude ho po čase samo vyžadovať. A žiadne výnimky!

Žiadne modré svetlo – Akékoľvek svetlo potláča schopnosť tela produkovať hormón melatonín, ktorý znižuje krvný tlak a hladinu glukózy, čo pomáha telu zaspať. Najhoršie je potom takzvané modré svetlo, ktoré vyžaruje napríklad z telefónov, počítačových monitorov, televízie a podobne. Ak ste zvyknutí si pred spaním čítať, voľte klasické tlačené knihy. Je totiž dokázané, že tí, čo čítajú na elektronických čítačkách, horšie a pomalšie zaspávajú.

Večera v päť – Jedlo tesne pred zaspaním je veľkou chybou. Prečo by ste mali svojmu telu dodávať palivo, keď sa chystáte ísť spať? Posledné jedlo dňa by sa malo ideálne odohrať okolo piatej popoludní, ak to nie je možné, tak aspoň tri hodiny pred tým, než idete spať.

Nie je dôležité sa len dobre vyspať, musíte sa aj dobre prebudiť a naštartovať sa na deň. Preto si okamžite po prebudení doprajte denné svetlo. Počas tridsiatich až štyridsiatich piatich minút sa naraňajkujte. A nepoužívajte budík s veľmi hlasným a drsným zvukom, buďte sa skôr príjemnou hudbou.