Zdravie a Krása

Pár rád ako bojovať s prechladnutím a chrípkou

4007
0
SHARE

Zima je obdobím chrípok a prechladnutí. Ponúkame vám zopár spôsobov ako minimalizovať riziko, že prechladnete, či chytíte tak obávanú  chrípku.

Buďte v teple

Áno, babky mali pravdu. Teplo pomáha v boji proti chrípke, nádche a kašľu. Ak je vonku mínus, je vyššia šanca, že vám bude zima a budete sa triasť. Práve to oslabuje imunitný systém a zvyšuje pravdepodobnosť prechladnutia. Avšak,  nízke hladiny slnečného svetla a zmenené hladiny hormónov ako melatonín, či serotonín negatívne ovplyvňujú ako funguje náš imunitný systém. Až 30% tepla tela sa uvoľňuje cez hlavu- preto noste čiapku.

Umývajte si ruky

Hoci väčšina infekcií sa prenáša vzduchom, keď niekto zakašle alebo kýchne, nezabúdajte na umývanie rúk. Ak sa infikované ruky dotknú citlivých častí akými sú naše oči, ústa, či nos, infekcia sa ľahko prenesie.

Práve tieto miesta ponúkajú ľahký prístup napádajúcim baktériám, hoci ich chránia chlpy. Časté umývanie rúk a ich sušenie papierovými utierkami ( alebo pravidelne pranými látkovými uterákmi) dokáže ľahko znížiť riziko chytenia vírusu, hlavne rotavírusu, ktorý u detí spôsobuje dávenie a hnačku.

Sledujte počasie

Podľa lekárov prináša hmla a ponuré počasie zvýšený výskyt baktérií. Vírusy prežívajú dlhšie, keď je počasie vlhké. Môžu sa ľahšie zachytiť o kvapky vo vzduchu. Práve v takomto počasí je vyššie riziko, že niečo chytíte- hoci si to neuvedomíte a ochorenie sa ukáže o 12 dní neskôr- keďže to je inkubačná doba pre množstvo typov nádchy a kašľa.

Vyhýbajte sa kúreniu

Keďže ľudia sú si omnoho fyzicky bližšie počas zimy, infekcie sa ľahšie medzi ľuďmi prenášajú. Preplnené vlaky a autobusy s nedostatočnou ventiláciou, či obchodné centrá a ľudia zhromaždení na večierkoch- to  všetko zvyšuje riziko prenosu ochorení.

Ústredné kúrenie znižuje našu obranyschopnosť a postihuje náš dýchací systém. Je to preto, lebo horúci vzduch vysušuje ochranné hlieny v nose. Suchý vzduch ústredného kúrenia môže tiež viesť k bolesti hrdla a zvýšiť bolesť u astmatikov. Tu pomôže zvlhčovač vzduchu.

Bylinky

Ak váš imunitný systém potrebuje „nakopnúť“, pomôže vám Echinacea. Mala by sa stať súčasťou vášho denného režimu. Rastlinu Echinaceu pôvodne používali Indiáni na liečenie rán a infekcii. V súčasnosti, je používaná na podporu imunitného systému v boji proti nádcham a chrípkam. Takisto môže pomôcť na liečbu vírusových a bakteriálnych infekcii.

Hoci sa Echinacea používa na podporu imunitného systému, má tendenciu stratiť účinnosť pri dlhodobom použití. Ideálne by sa nemala užívať dlhšie ako šesť, či osem týždňov.

Zinok a cesnak

Minerálny zinok je základným liekom v boji proti nádche a pomáha udržiavať imunitný systém v ideálnom stave. Dobrými zdrojmi zinku sú mäso, vajcia, morské plody a tofu. Spolu s vitamínom C svoje účinky ešte znásobí.

Cesnak uľaví od bolesti na hrudi a malé množstvo užité každý deň môže znížiť frekvenciu nádchy, či chrípky.