Životný štýl

Potraviny, ktoré vám pomôžu znížiť zápal

378
0
Zdieľaj
Potraviny, ktoré vám pomôžu znížiť zápal
Potraviny, ktoré vám pomôžu znížiť zápal

Len málo ľudí berie vážne všetky negatívne dopady, ktoré majú škodlivé produkty. Jedným z hlavných problémov je, že nezdravé jedlo a zlé návyky spôsobujú zápaly. Tie sa zase môžu rozvinúť v niečo vážnejšie, ak sa zápal stane chronickým. Čo sa týka jedla, najviac postihuje črevá, poškodzuje bunkové steny a škodí prospešným baktériám. Tie zohrávajú dôležitú úlohu aj pre metabolizus a pri tvorbe protizápalových látok, ako aj pri udržiavaní integrity črevnej sliznice.

Preto sa oplatí vylúčiť zo stravy produkty, ktoré spôsobujú zápal, ako sú sýtené sladené nápoje, červené mäso, vyprážané a údené jedlá, hydrogenované oleje, alkohol a iné potraviny a nápoje, ktoré negatívne ovplyvňujú organizmus. Namiesto toho by ste mali jesť potraviny, ktoré buď zmierňujú zápal samy o sebe, alebo sú dobré pre baktérie, ktoré ho znižujú v procese života. Po odstránení zápalu pocítite príval energie, zlepšenie nálady, zdravia a celkovej pohody.

Mastná ryba

Neustále nám hovoria, že tuk je zlý a že pre zdravie a postavu je najlepšie prijímať nízkotučné jedlá. Ale nie je to tak, absencia tuku vedie k poruchám v tele. Len treba rozlišovať medzi zdravými a nezdravými tukmi. Štúdie ukázali, že pridanie mastných rýb do vašej stravy môže pomôcť znížiť zápal a zlepšiť zdravie mozgu a srdca. Tento účinok možno dosiahnuť vďaka prítomnosti omega-3 mastných kyselín v rybách. Navyše nie je potrebné brať drahé červené ryby ako losos a tuniak a na zlepšenie zdravia je vhodné zaradiť do jedálnička sleď, makrelu či sardinky.

Čerešňa

Plody čerešne sú nielen chutné a voňavé, ale majú aj protizápalové vlastnosti. Niektorí vedci sa navyše domnievajú, že extrakt z čerešní je porovnateľný s účinkami nesteroidných protizápalových liekov. Z tohto dôvodu sa čerešne často predpisujú ľuďom trpiacim artritídou ako doplnok k hlavnej liečbe. Všetko je to o vysokom množstve antioxidantov, polyfenolov a flavonoidov, ktoré znižujú škody spôsobené oxidačnými procesmi, ako aj potláčajú tvorbu cytokínov – proteínov, ktorých vysoká hladina môže vyvolať zvýšenú zápalovú reakciu.

Paprika

Veríme, že najbohatším zdrojom vitamínu C sú citrusové plody. To však zďaleka neplatí, pretože viac vitamínu C obsahuje napríklad paprika. Vitamín C je silný antioxidant, ktorý podporuje imunitný systém. Odporúča sa oranžová, žltá a červená paprika, pretože obsahujú vitamín A, betakarotén a lykopén, ktoré pomáhajú potlačiť produkciu cytokínov.

Kurkuma

Kurkuma patrí medzi tie koreniny, ktoré nielen zvýrazňujú chuť jedál, ale pomáhajú aj zlepšovať zdravie. Užívanie kurkumy pomáha znižovať chronické zápaly, priaznivo pôsobí na kĺby, znižuje ich opuchy, znižuje riziko vzniku ochorení pečene, cukrovky, tráviacich ťažkostí a iných ochorení. Niektorí vedci sa domnievajú, že kurkumín, látka nachádzajúca sa v kurkume, je tiež imunomodulátorom, ktorý zabraňuje rozvoju Alzheimerovej choroby.

Zázvor

Predpokladá sa, že koreň zázvoru má protizápalové vlastnosti vďaka antioxidantom, ktoré obsahuje. Tiež zmierňuje nevoľnosť, tráviace ťažkosti a pomáha zlepšovať trávenie. Okrem toho zázvor pomáha pri porušovaní metabolizmu tukov a cholesterolu, normalizuje stav krvných ciev.

Orechy

Orechy sú bohaté na polynenasýtené tuky, rôzne vitamíny vrátane vitamínu E a ďalšie zložky, ktoré zmierňujú zápal. Takže napríklad vitamín E funguje ako druh špongie, absorbuje voľné radikály, čím zabraňuje oxidačnému poškodeniu buniek a v dôsledku toho znižuje zápal. Okrem toho vitamín E a ďalšie prospešné mikroživiny, ktoré sa nachádzajú v orechoch, pomáhajú udržiavať imunitný systém silný, aby lepšie odolával zápalom a predchádzal ich chronickej forme.