Dobrá rada

Prečo by ste mali chodiť von častejšie

524
0
Zdieľaj

Pandémia zmenila spôsob života miliónov ľudí. Ak predtým len malý počet zamestnancov pracoval z domu na diaľku, dnes je oveľa viac ľudí pracujúcich z domu. Navyše s príchodom pandémie sme sa zabarikádovali v našich bytoch, pričom sme vychádzali len do práce alebo do potravín. To je zlé, pretože potrebujeme čerstvý vzduch, slnko a slobodu. Chodiť von častejšie sa oplatí častejšie z nasledujúcich dôvodov.

Zlepšenie imunity

Vitamín D získavame vystavením sa slnečnému žiareniu a tiež vstupuje do tela s jedlom. Pri chôdzi za jasného slnečného dňa sa dobíjate ako batéria. Vitamín D je potrebný pre normálne fungovanie kostry, obehového systému a imunity, pomáha telu absorbovať stopové prvky ako vápnik a fosfor a celkovo zlepšuje pohodu. Navyše nie je nutné sa hodiny túlať po ulici, stačí len 15 minút chôdze za jasného letného dňa alebo asi polhodina v zime.

Chôdza znižuje stres

Slnečné svetlo okrem toho, že umožňuje nášmu telu syntetizovať vitamín D, udržuje aj hladinu serotonínu – hormónu radosti, ktorý vás robí energickejšími, dodáva vám chuť do života, umožňuje vám zostať pokojný, rozumný a zároveň pozitívny. Navyše, vitamín D a serotonín vám pomôžu cítiť sa lepšie, pretože vaše sebavedomie sa zvýši, keď účinky stresu ustúpia.

Socializácia

Ak ste samotár a takmer nekomunikujete s rodinou a priateľmi či s kolegami, prechádzka vám aspoň trochu pomôže zaradiť sa do spoločnosti. Obzvlášť užitočné je chodiť s niekým, s kým sa vám príjemne komunikuje. Nevšimnete si, ako ste prešli niekoľko kilometrov a rozprávali sa o všeobecných témach. Navyše športovať s niekým iným je oveľa zaujímavejšie, pretože v tomto prípade vládne súťaživý duch. Byť v spoločnosti je veľmi dôležité, pretože podľa predstavy o prírode sme sociálne bytosti a bez komunikácie s vlastným druhom sa postupne začíname degradovať a stávame sa a depresívnejší.

Chôdza zlepší váš spánok

Bez čerstvého vzduchu je zdravý spánok nemožný. Chôdza na čerstvom vzduchu vám pomôže upraviť spánkový cyklus, spresniť ho. Nejde len o prúdenie kyslíka, ale aj o množstvo svetla, ktoré dopadá na vaše oči. Pri nedostatku svetla sa denný rytmus vymyká, pretože telo si myslí, že je už šero a začína sa pripravovať na spánok, pričom sa uvoľňuje hormón melatonín. Človek sa cíti unavený, prenasleduje ho neustála ospalosť. Ak pôjdete von aspoň na hodinu, dáte telu vedieť, že je príliš skoro na spánok. Pravidelnou prechádzkou na čerstvom vzduchu počas dňa pocítite, ako sa stanete veselšími a váš spánok bude silnejší.

Pomôžete zlepšiť svoju koncentráciu

Chôdza po vonku je nielen psychickým relaxom, ale pomáha aj so sústredením sa na detaily. Pravidelnou chôdzou si všimnete, ako sa vaše kognitívne schopnosti zlepšili, že ste si lepšie zapamätali informácie, videli detaily, ktoré ste si predtým nevšimli. Vedci tvrdia, že chôdza vonku, najmä v prírode a parkoch obklopených zeleňou, dokonca pomáha znižovať vplyv ADHD a zlepšuje sústredenie ľudí s touto poruchou.

Chôdza pomáha „resetovať“ mozog

Ak vaša práca súvisí s kreativitou, oplatí sa ísť cez obed aspoň na pol hodinu von. Zmena prostredia zlepšuje kreativitu a riešenie problémov. Vedci to pripisujú skutočnosti, že vonkajší svet vám umožňuje uniknúť z naliehavých problémov, uvoľniť sa a sústrediť sa na niečo iné. Niekedy bude stačiť obyčajná prechádzka dokonca aj do obchodu, aby ste sa dostali z kreatívneho bloku.