Dobrá rada

POZOR na zlé osvetlenie miestností! Môže vám spôsobiť nielen bolesť hlavy

384
0
Zdieľaj
POZOR na zlé osvetlenie miestností! Môže vám spôsobiť nielen bolesť hlavy
POZOR na zlé osvetlenie miestností! Môže vám spôsobiť nielen bolesť hlavy

Patríte do skupiny ľudí, ktorí riešia osvetlenie domu a je pre nich prioritou? Alebo do skupiny ľudí, ktorí osvetlia celú miestnosť jedným starým lustrom? Ak do druhej, mali by ste si prečítať nasledujúce riadky. Osvetlenie v interiéri ovplyvňuje nielen vašu náladu, ale môže tiež prispieť k zhoršeniu vášho zdravotného stavu.

Únava, nespavosť, bolesti hlavy

Väčšina ľudí pripisuje únavu a bolesti hlavy prepracovanosti. Niekedy ani tá najnáročnejšia práca nemôže za to, že sa na konci dňa cítite ako zbití. Príčina môže byť niekde úplne inde, napríklad na vašom strope. Je veľká škoda, že v dnešnej dobe, kedy máte na výber toľko možností svietenia, vsadíte na jeden jediný luster zavesený v strede miestnosti. Predovšetkým v izbách, kde trávite veľa času a pracujete, by ste mali dbať na správne osvetlenie. Čo tak doplniť luster alebo stropnicu v kuchyni a kúpiť LED svetlo do kuchyne? Alebo vymeniť staré lustre v obývačke za LED svietidlo v podobne zápustného svetla. Stropným svietidlom dokážete cielene osvetliť určitý bod a vyvarujete sa tak fyzickému diskomfortu. Ak nesprávne svietite, budete sa cítiť ako tretina ľudí na svete. Vedci totiž dokázali, že až tretina ľudí stratí už na obed energiu, sú letargickí a cítia sa veľmi spomalení. Hlavne v zime je na vine nedostatok slnečného žiarenia. Preto by ste mali chodiť na prechádzky častejšie. Vo vnútri miestností využite v maximálnej možnej miere denné svetlo. Pracovný stôl alebo pracovnú dosku by ste mali mať v blízkosti okna. V prípade, že nie je možné do miestnosti vpustiť dostatok denného svetla, nahraďte ho osvetlením, ktoré sa najviac dennému podobá. Výber osvetlenia vám značne uľahčí e-shop ledprodukt.sk, v ktorom nájdete všetky druhy svietidiel a žiaroviek.

Počas noci sa svetlu vyvarujte

Úplne iná situácia nastáva počas noci. Jedine v tmavej miestnosti sa dokážete kvalitne vyspať a telo vyprodukuje dostatočné množstvo hormónu melatonínu. Melatonín je pre ľudský organizmus veľmi dôležitý. Tento hormón chráni telo pred neurologickými ochoreniami, pred rakovinou a jeho nedostatok má dokonca vplyv na vznik obezity. Dbajte na to, aby ste počas spánku neboli v blízkosti žiadneho svetelného žiariča a vyvarujte sa pôsobeniu modrého svetla. Pozor na farebnú teplotu svetla. Pri výbere osvetlenia dbajte na tento parameter, ktorý sa udáva v Kelvinoch. Napríklad do spálne vám stačí svietenie s hodnotou do 2800 K. Do obývacej izby zvoľte žiarovky s neutrálnym bielym svetlom a do spálne teplejšie biele svetlo.