Zdravie a Krása

Prokrastinácia trápi mnohých z nás, ako ju poraziť?

1725
0
SHARE

Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, že odkladáte vaše úlohy a povinnosti a robíte veci, ktoré vôbec nie sú dôležité alebo ich nepotrebujete? Je to znak toho, že aj vy prokrastinujete. Netreba sa však obávať, nejde o žiadnu veľkú chorobu, no je to problém, ktorý vám bráni v lepšom živote a plnení vašich cieľov. Pravdepodobne ste doteraz nikdy tento pojem nepočuli, no jeho vysvetlenie je pomerne jednoduché. Ide o stav, kedy by ste mohli niečo urobiť, no svoje dôležité veci a úlohy odkladáte na neskôr z rôznych dôvodov. Nie vždy však človek odkladá len tie nepríjemné úlohy, no niekedy je dokonca natoľko lenivý, že odkladá aj tie príjemnejšie. Namiesto nich potom robíme veci, ktoré sú nepodstatné a neprinášajú nám nijaký prínos a berú nás o čas.

Ak ste si doteraz mysleli, že prokrastinácia má rovnaký význam ako lenivosť, boli ste na omyle. Lenivý je človek vtedy, ak sa mu nechce robiť nič a prokrastinujete vtedy, ak nerobíte to, čo by ste mali, ale robíte úplne nepodstatné veci. Našťastie existujú spôsoby, ktorými viete tento stav obmedziť a dokonca aj úplne zmeniť. Dôležité však je, aby ste si to, že prokrastinujete uvedomili a pripustili. Najlepšie je, keď sa prichytíte rovno pri čine a zamyslíte sa nad tým, čo práve robíte. Ak sa chcete tohto stavu zbaviť nadobro, začnite si svoje činnosti zapisovať pomocou otázky ,,Čo práve robím? Nemal som robiť niečo iné? Je táto moja činnosť dôležitá?“ Ak si na ne dokážete odpovedať, tak zistíte, či robíte to, čo ste mali v pláne alebo ste od plánu úplne odišli.

Dôvody, prečo ľudia prokrastinujú sú naozaj rôzne. Niektorí nemajú radi dané úlohy, pre iných sú príliš ťažké alebo si nevedia uvedomiť, ktorá je tá podstatnejšia. Poznáme však spôsob, akým dokážete zistiť, či práve vy prokrastinujete. Zoberte si papier a napíšte si na neho 5 úloh, ktoré potrebujete v daný týždeň splniť. Každý deň si zaškrtnite tú, ktorú splníte, pričom nie je dôležitý priebeh úlohy, ale jej uskutočnenie. Ak napríklad potrebujete napísať prácu, nie je dôležité kedy a koľko hodín ju budete písať, ale či to stihnete dovtedy, ako ste chceli. Stanovte si teda presný počet strán a deň, dokedy chcete mať úlohu splnenú.

Najväčší problém s odkladaním úloh mávajú ľudia, ktorí pracujú z domu. Takáto práca má síce množstvo výhod, no v konečnom dôsledku to pre vás nemusí byť až tak prínosné, ako ste si mysleli. Dôvodom je, že doma si nájdete omnoho viac činností a vecí, ktoré vás rozptyľujú ako na pracovisku, kde vám nezostáva nič iné ako len pracovať. Raz vám zavolá kamarát, nech idete na kávu, potom zas ide váš obľúbený seriál alebo práve zazvonil sused, že niečo potrebuje. Toto sú presne tie aktivity, ktoré vo vás prebúdzajú prokrastináciu a bránia vám robiť to, čo naozaj potrebujete.

Máme však pár tipov, ako dokážete s prokrastináciou bojovať, dôležité však je uvedomiť si, že veci naozaj odkladáte.

  1. Rozdeľte si úlohy podľa toho, ktoré sú najdôležitejšie a časovo obmedzené. Už tu zistíte, či si viete všetko zadeliť tak, ako je potrebné alebo sa musíte naučiť organizovať svoj čas.
  2. Začnite ignorovať veci, na ktorých nezáleží a nie sú podstatné.
  3. Vytvorte si plán úloh, ktoré potrebujete urobiť. Naplánujte si ich podľa poradia a času, v akom ich treba splniť, aby ste nerobili to, čo zas netreba.
  4. Ak neviete, ako splniť úlohu, nájdite niekoho, kto vám s tým pomôže. Napríklad ak chcete schudnúť, no neviete začať, oslovte fitness trénera alebo iného odborníka v danej oblasti.
  5. Neporovnávajte sa s ľuďmi okolo seba a robte si svoje úlohy a povinnosti tak, ako ich máte naplánované.
  6. Vykročte z komfortnej zóny, ktorá je dôvodom toho, že prokrastinujete. Zo začiatku to bude síce nepríjemné, no keď sa človek nachádza v tejto zóne, z ktorej nechce vystúpiť, bráni to jeho rozvoju a posunu vpred. Začnite preto robiť aj veci, na ktoré nie ste zvyknutý a uvidíte, že toho stihnete omnoho viac.

Ak sa rozhodnete, že začnete s prokrastináciou bojovať, dôležité je uvedomiť si najskôr to, že svoje aktivity naozaj odkladáte. Svoj život nemusíte ihneď obrátiť naopak, stačí začať zľahka a postupne pridávať na tempe. Na začiatok napríklad prestaňte tráviť toľko času na internete a sociálnych sieťach alebo si dajte do mobilu poznámku: ,,Čo práve teraz robíš?“ to je najlepší spôsob, ako si sami začnete uvedomovať svoje aktivity.