Zdravie a Krása

Spaľujte kalórie rýchlo a účinne

711
0
Zdieľaj

Začiatok roka a jar so sebou prinášajú túžbu po zdravšom životnom štýle a peknej postave. Tieto méty sa dajú dosiahnuť pravidelných cvičením. Niekedy je však ťažké nájsť také, ktoré by vás bavilo dlhšiu dobu a bolo účinné. Skúste vyskúšať HIIT tréning alebo Tabatu. Uvidíte, že kilá pôjdu dole kozmickou rýchlosťou a vy sa budete cítiť nabití energiou.

Prečo je cvičenie dôležité

Úprava stravy a životného štýlu sú základom k štíhlemu a zdravému telu. Nemali by ste však vynechať ani cvičenie. Zo začiatku je dobré cvičiť pod dohľadom trénera, ktorý vás naučí správnu techniku cviku a dýchania. Toto pravidlo je dôležité, nechcete si predsa ublížiť. Mohli by ste tak skončiť skorej ako ste poriadne začali. Po určitom čase môžete cvičiť aj samy a s trénerom preberať len váš progres. Fyzické cvičenie nie je len o chudnutí. Vášmu telu denne stačí 30 minút zvýšenej fyzickej aktivity, ktorá pomáha predísť vážnym zdravotných komplikáciám. V prvom rade pri cvičení posilňujete vaše srdce a tým pádom predchádzate kardiovaskulárnym ochoreniam. Zároveň sa vám znižuje krvný tlak a hladina cholesterolu v krvi. Fyzickou aktivitou viete znížiť riziko rakoviny prsníka, hrubého čreva a pľúc. V boji s osteoporózou stačí aj miernejší pohyb ako rýchlejšia chôdza, či plávanie. V neposlednom rade vás cvičenie spraví šťastnejšími a pokojnejšími vďaka vyplaveným endorfínom. Tie vedia chrániť telo aj pred bolesťou.

Dynamická TABATA

Cvičenie s exotickým názvom Tabata je výsledkom výskumov japonského profesora Izumi Tabatu. Ide o jedno z najnáročnejších a najviac efektívnych cvičení na svete. Profesor Tabata sa snažil nájsť takú fyzickú aktivitu, ktorá by v čo najkratšom čase spálila čo najviac kalórií. Cvičenie je veľmi populárne medzi ženami, ale čoraz častejšie ho zaraďujú do svojho tréningu aj muži. Základ Tabaty je jednoduchý, ale o to viac neželaných kalórií odíde závratnou rýchlosťou. Princípom cvičenia je striedanie fyzicky čo najnáročnejších cvikov s krátkou prestávkou medzi jednotlivými kolami. Cvičí sa 6 až 8 kôl, jedno kolo trvá 4 minúty. Počas neho 20 sekúnd cvičíte a 10 oddychujete. Toto striedanie aktivity a vydýchavania je ideálnym prostriedkom na budovanie svalovej hmoty a fyzičky. Pre predstavu jedno kolo Tabaty môže byť spojením kardio pohybu s posilňovaním brušných svalov (napríklad drep s výskokom a po ňom ľah sed s činkami). Každá aktívna fáza musí byť priam nabitá energiou a čo najintenzívnejšia. Výhodou Tabaty je, že vám pri nej nehrozí frustrácia z monotónnosti. Na internete je možné nájsť mnoho videí, ktoré vám pomôžu ako inšpirácia. Nezabúdajte však na zahriatie tela pred každým cvičením a zároveň na ponaťahovanie svalov po ňom.

Variabilný HIIT tréning

Názov HIIT tréning je skráteným anglického výrazu High intensity interval training t.j. vysoko intenzívny intervalový tréning. Nemusíte sa ho však báť. Záleží len na vašich očakávaniach a fyzickej kondícii ako intenzívny si ho spravíte. Tak ako pri predchádzajúcom cvičení, aj pri HIIT vás stačí krátky asi 30 minútový tréning. Za takýto čas dosiahnete vysokú tepovú frekvenciu a tým pádom lepšie spaľovanie. Vedecky bol dokázaný až šesťkrát väčší úbytok tuku za rovnakú dobu ako pri cvičeniach s nižšou intenzitou.  Začiatok tréningu je zahrievací, stačí vám napríklad rýchla chôdza na bežeckom páse. Nasleduje cvičenie zostavené z takých cvikov, aby sa precvičilo čo najviac svalových partií tela. Tieto cviky sa striedajú s fázou mierne intenzívnou. Napríklad striedate rýchly beh na mieste s činkami nad hlavou (30 sekúnd), po ktorom nasleduje poklus (15 sekúnd). Zväčša sa opakujú tri kolá a po nich pokračujte s ďalšou dvojicou cvikov. Takýmto princípom si môžete spraviť aj špeciálny tréning na bežeckom páse. Vysokú rýchlosť (šprint) budete striedať s rýchlou chôdzou. Súčasťou HIIT musí byť poriadna rozcvička na začiatku a strečing na konci tréningu. HIIT i Tabatu môžete cvičiť doma, ale lepším variantom sú športové centrá. Výhodou cvičenia medzi ľuďmi je vzájomná podpora, povzbudenie a nadväzovanie nových kontaktov.