Dobrá rada

Ste v zime nešťastní? Možno trpíte zimnou depresiou: 4 rady, ako jej predísť!

670
0
Zdieľaj
Ste v zime nešťastní? Možno trpíte zimnou depresiou: 4 rady, ako jej predísť!

Asi 90% všetkých opýtaných sa zhodnú na jednom – nemáme radi zimu. Vonku už dávno v našich nížinách neprevláda snehová pokrývka a mrázik už niekoľko desaťročí tvrdohlavo štrajkuje. Na čo sa každú zimu môžeme ,,tešiť“ je štipľavý stredomorský vietor, zamračená obloha a nekonečné dni bez slnečných lúčov. Vonku sa pre časté nízke stupne nedá vydržať dlhšie ako hodinu. Hneď sa ťaháme do tepla a ten rozdiel pociťujeme na ľadových prstoch a vymrznutých lícach. Nečudo, ak u nás väčšinu zimy prevláda nevrlá nálada.

Čo je to SAD?

Seasonal affective disorder – v preklade – zimná depresia. V skratke ju prvý krát identifikoval a ďalších 30 rokov študoval americký vedec z Národného inštitútu duševného zdravia Norman Rosenthal. Ten v zimnom období trpel depresiami natoľko, až sa rozhodol skúmať ich príčinu. Sám vtedy navrhol terapiu svetlom, ktorá nám má v kombinácii s inými účinnými prostriedkami dopomôcť prežiť dlhé, neslnečné dni.

Vitamín D

Začnime najdôležitejšou zložkou, ktorá nám v tele počas krátkych dní a dlhých nocí chýba – slnečné svetlo, z ktorého cez pokožku prijímame dôležitý vitamín D. Najväčšiu časť dostaneme zo slnka, no v čase zimy svieti pomenej, a tak je potrebné ho v dostatočnom množstve dostať do tela formou výživových doplnkov. Nájdeme ho v oleji, v ktorom má najlepšiu vstrebateľnosť. Najviac sa spomína jeho vplyv na využitie vápnika a fosforu. Veľmi dôležité je ho podávať najmä deťom a starším ľuďom, pretože priaznivo pôsobí na zdravý rast a funkciu kostí, zubov a na kožu. U mužov je dôležitý pre správnu funkciu hormónu testosterón a zvyšuje u nich libido. Pre ženy a deti je nevyhnutný v období tehotenstva a dojčenia.

Lampa so slnečným svetlom

Ako sme už vyššie uviedli, Rosenthal ako prvý priviedol na trh lampu so slnečným svetlom, ktorá pozitívne vplýva na psychiku človeka v sychravých dňoch. Mnohí v zime vstávajú za tmy a kvôli zaneprázdnenosti v práci aj za tmy prichádzajú domov. V kontakte so slnkom nie sú ľudia celé týždne a tak nám prirodzene chýba. K lapme by ste mali byť otočení tvárou a ako to platí aj pri slnku, netreba sa do nej dívať priamo. Môžete pri nej aj pracovať na počítači alebo ju na seba nastaviť počas oddychovania na gauči.

Kardio

Alebo akákoľvek aktivita, ktorá vás baví a je vášmu srdcu najbližšia. Povolené je čokoľvek a kedykoľvek uznáte za vhodné. Pohyb v nás prebúdza hormón endorfín, ktorý je zodpovedný za našu dobrú náladu. A čo je lepšie, ako si nastaviť dobrovoľne skvelý pocit v týchto chladných dňoch? Na druhej starne je to skvelá príležitosť, ako sa pripraviť na leto pri vode. Začnite už teraz a na oplátku sa vám vaše telo poďakuje dobrou náladou. Nezabúdajte ani na prechádzky na chladnom vzduchu. Už len malá 20 minútová prechádzka vás nabije energiou a posilní imunitný systém. Samozrejme si čerstvý, hoci chladný vzduch, privoďte aj do obývacích priestorov. Radiátory fičia celé týždne na plné obrátky a spôsobujú tak dráždivý suchý vzduch. Namočte uterák a prehoďte ho cez stoličku či radiátor v každej miestnosti. Zvýšite si vlhkosť a kvalitu vzduchu v uzavretom priestore.

Zdravá strava

Pokiaľ trpíte na SAD, je logické, že si chcete privodiť dobrú náladu prostredníctvom cukru. Avšak, tá ako rýchlo príde, tak aj rýchlo odíde a po sebe zanechá niekoľko kíl navyše a pošramotené zdravie. A čo nás nepoteší v mrazivých týždňoch bez slnka viac, ako pár kíl navyše, no nie? Preto dbajte aj na správnu životosprávu aj v zime. Neverili by ste, ako zdravá strava pozitívne vplýva nielen na našu postavu, ale i psychické zdravie a dostatočnú energiu. Nezabúdajte na raňajšie pestrofarebné ovocie, k obedu vám má na tanieri svietiť ako príloha zelená a nezabúdajte počas dňa ani na zdravé tuky v podobe orechov!