Zdravie a Krása

Tai Chi, meditácia v pohybe

167
0
Zdieľaj

Tai Chi môžeme označiť aj ako „meditácia v pohybe“, ale pokojne by sa však dalo nazvať „liečba v pohybe“. Pribúdajú dôkazy, že táto prax mysle a tela, ktorá vznikla v Číne ako bojové umenie, má hodnotu pri liečbe alebo prevencii mnohých zdravotných problémov. A môžete začať, aj keď nie ste v najlepšej fyzickej kondícii alebo v najlepšom zdravotnom stave. Môžete ho cvičiť vonku, doma, a tiež ho začleniť do pohybov v rámci svojho bežného života.

Fyzické telo je nádoba, cez ktorú preteká vaša energia a duch. Jedná sa o fyzický prístup k zdraviu, dlhovekosti a optimálnemu výkonu. Cez Tai Chi sa naučíte, ako precvičiť telo až do jeho najjemnejších aspektov. Najlepšie je to urobiť, ak rozumiete fyzickým mechanizmom a realite tela, ako sú napríklad anatomické detaily alebo ako rôzne časti tela fungujú.

Pri cvičení vykonávate rad pohybov pomenovaných podľa zvierat – napríklad „biely žeriav roztiahne krídla“. Pri pohybe dýchate hlboko a prirodzene a sústredíte svoju pozornosť – ako pri niektorých druhoch meditácie – na svoje telesné pocity. Tai Chi sa od ostatných druhov cvičení líši vo viacerých ohľadoch. Pohyby sú zvyčajne kruhové a nikdy nie sú vynútené, svaly sú skôr uvoľnené než napnuté, kĺby nie sú úplne vystreté ani ohnuté a spojovacie tkanivá nie sú natiahnuté. Tai Chi sa dá ľahko prispôsobiť pre kohokoľvek, v akomkoľvek veku a kondícii.

Cvičenie Tai Chi nie je len o tom, dať ruky pred seba. Nie. Pre každý pohyb je tu účel, plynulosť a pre niekoho bojová aplikácia. Keď cvičíte, myslite na tieto veci: Čo tento krok symbolizuje? Ako taký jednoduchý pohyb evokuje takúto energiu?

Príklady cvikov:

Precvičujte „nalievanie“ –  Môžete to dokonca robiť počas státia v rade pri pokladni. Jednoducho stojíte nohami na podlahe, rovnobežne, na šírku ramien. Potom vylejete svoju váhu na jednu nohu a držíte; po niekoľkých nádychoch a výdychoch začnete pomaly vylievať svoju váhu na druhú nohu a držíte. Robte to niekoľko minút, vyčistite si myseľ a uvedomte si svoju rovnováhu.

Robte kruhy rukami – S lakťami vystretými pred sebou a zápästiami uvoľnenými začnite krúžiť rukami. Začnite na prvej úrovni tvorením pomalých kruhov prstami, potom zápästiami, potom predlaktiami a potom cez rameno. Snažte sa neustále udržiavať vo svojom jadre dokonalú nehybnú rovnováhu.

Výhody Tai Chi:

Sila svalov –  Tai Chi môže zlepšiť pevnosť dolnej aj hornej časti tela. Pri pravidelnom cvičení sa dá tai Chi porovnať s odporovým tréningom a rýchlou chôdzou. Aj keď nepracujete činkami alebo odporovými pásmi, nepodporované cvičenie paží zapojené do Tai Chi posilňuje vašu hornú časť tela. Tai Chi posilňuje dolné aj horné končatiny a tiež základné svaly chrbta a brucha.

Flexibilita – Tai Chi môže zvýšiť aj flexibilitu hornej a dolnej časti tela. Jemné a šetrné otáčanie všetkých kĺbov v tele pomáha pri udržovaní ich flexibility.

Rovnováha –  Tai či zlepšuje rovnováhu a podľa niektorých štúdií dokonca zmierňuje pády. Propriocepcia, schopnosť vnímať polohu tela v priestore, s vekom klesá. Tai Chi pomáha trénovať tento zmysel, ktorý je funkciou senzorických neurónov vo vnútornom uchu a naťahovacích receptorov vo svaloch a väzoch. Tai Chi tiež zlepšuje svalovú silu a pružnosť, čo uľahčuje zotavenie z pádu. Strach z pádu môže zvýšiť pravdepodobnosť pádu; niektoré štúdie zistili, že tréning Tai Chi pomáha znižovať tento strach.

Aeróbne kondicionovanie – V závislosti na rýchlosti a veľkosti pohybov môže Tai Chi poskytnúť niektoré aeróbne výhody. Ak váš lekár odporučí intenzívnejšie kardio cvičenie s vyššou srdcovou frekvenciou, ako ponúka Tai Chi, možno budete potrebovať aj niečo aeróbnejšie.

Tai Chi okrem fyzických zlepšení prináša aj psychickú rovnováhu, lieči myseľ, emócie a ducha. Je to určitým spôsobom pohybová meditácia. Zvyšuje energetickú hladinu tela bez zvyšovania akéhokoľvek napätia. Cvičenie Tai Chi je výborné pre všetkých, jemne podporuje cirkuláciu krvi bez prílišného namáhania srdca, čo je výhodné pre ľudí s poruchami krvného obehu, a s rôznymi problémami so srdcom. Dýchanie počas cvičenia je koordinované s každým pohybom, preto sa zlepšuje aj kapacita pľúc. Podporuje imunitu a všeobecný zdravotný stav, a tým zmenšuje nutnosť lekárskych ošetrení.