Zdravie a Krása

Tento šialený experiment radšej neskúšajte

234
0
Zdieľaj

Spánok je pre človeka nesmierne dôležitý. Vedeli ste, že kvôli nedostatku spánku dokáže človek zomrieť skôr ako kvôli nedostatku jedla? Po 24 hodinách bez spánku sa už ukazujú významné zmeny v myslení a konaní. Správanie po dni bez spánku je podobné ako u niekoho, kto má 0,1 promile v krvi. Po 36 hodinách bez spánku je zdravie človeka už vážne ohrozené. Okrem toho sa narúša hormonálna rovnováha, takže môže nastať situácia, že budeme mať náhle zmeny nálad.

Po viac ako 48 hodinách bez spánku dochádza k mikrospánkom. Ak by sme nespali viac ako 72 hodín, nastupujú halucinácie. Môže sa stať, že budete vidieť veci, ktoré v skutočnosti neexistujú. V štúdii, v ktorej ľudia nespali 3 až 4 dni, vedci presne ani nevedeli, či sú skutočne hore, alebo nie. Ľudia už neboli schopní sa sústrediť viac ako pár sekúnd na jednu vec a ich reakcie boli nepredvídateľné.

Spomeňte si, ako sa cítite, keď prebdiete jednu jedinú noc. Ste unavení, podráždení, do ničoho sa vám nechce a pridať sa môžu aj nevoľnosť či búšenie srdca. Stále však hovoríme o jedinej noci. Dokážete si predstaviť, že by ste nespali celých 11 dní?

16 ročný študent Randy Gandner zrealizoval v roku 1965 šialený experiment. Bez spánku vydržal neuveriteľných 11 dní a 24 minút. A to bez použitia akýchkoľvek stimulantov. Do dnešného dňa je Randy držiteľom  svetového rekordu v počte dní bez spánku. S nápadom prišiel Gardnerov kamarát Bruce McAllister, keď sa spolužiaci pripravovali na školský vedecký projekt. Rozhodli sa, že prekonajú doterajší rekord v nespaní, a to v rozsahu 260 hodín, čiže necelých 11 dní. Kamaráti si hodili mincou, a keďže McAllister vyhral, experiment musel spraviť práve Randy Gardner.

V čase vykonávania tohto „nezmyselného“ rekordu ešte nebolo známe, koľko dokáže človek vydržať bez spánku, aby nezomrel. Zároveň nebolo jasné, či takýto nedostatok spánku natrvalo nepoškodí zdravie človeka.

Randyho rekord je najdlhším riadne zdokumentovaným Guinnessovým rekordom v zámernej spánkovej deprivácii. Niektoré pramene však uvádzajú, že iní ľudia Randyho rekord prekonali, no z obáv o zdravie účastníkov už Guinnessova kniha takéto pokusy neeviduje.

Vedci, doktori ani odborníci na spánok však neodporúčajú skúšať niečo podobné. Spánok je pre človeka nevyhnutný pre regeneráciu tela, obnovu buniek a ďalšie životné funkcie nášho organizmu.

Koľko spánku potrebujeme? Dospelí by mali spať 7–8 hodín, mladiství 9–10 hodín, deti 10 hodín, dojčatá dokonca 16–18 hodín. Seniori tiež potrebujú 7–8 hodín, v noci sa však často budia – preto je ešte zdriemnutie počas dňa ideálne.

Ani počas spánku však nie je mozog úplne vypnutý. Určité časti mozgu zostávajú v pozore aj počas spánku, aby sme sa mohli prebrať. Mozog máme na to, aby sme prežili, a teda hlavne na to, aby sme dokázali pohotovo reagovať.