Zdravie a Krása

Tieto veci ste o spánku nevedeli I. časť

528
0
Zdieľaj

Kedy je dobré si dať „šlofíka“?

Ráno vás naštartuje káva a vy idete naplno. No poobede elán opadne a máte problém sa vôbec sústrediť. Zdriemnutie si po obede (tzv. afternoon nap) je odborníkmi považované za opätovné naštartovanie životných funkcií. Výskumníci dlho študovali výhody krátkeho poobedňajšieho spánku. A zistili, že je to celá veda. Vôbec nie je jedno, aký dlhý čas a kedy si pospíte. Najlepšie je to medzi 2 a 5 poobede maximálne však na 30 minút. Tento super účinný „šlofík“ je podľa expertov ideálny na nabudenie pozornosti a energie. Dĺžka tohto spánku vám zvyčajne zabráni dostať sa do štádia REM.

Ako prestať chrápať?

Chrápanie je vážny problém. Nielen, že rušíte v spánku svojich partnerov, ale sami sa budíte vyčerpaný a nevyspatý. Nepríjemný zvuk chrápania vzniká vibráciou mäkkých častí horných dýchacích ciest. V spánku sa znižuje napätie svalov mäkkého podnebia, vďaka čomu sa ľahšie rozkmitá. Vzduch môže tiež narážať na prekážku, ktorú rozochveje, napríklad na rozšírené tkanivo v nosohltane. Okrem toho, chrápanie však môže byť znakom aj závažnejších ochorení, ako je napríklad spánkové apnoe. Ide o stav v spánku, pri ktorom dochádza až k minútovým zástavám dychu. Tie spôsobujú nedostatočné okysličenie orgánov, z čoho plynú zdravotné riziká ako vysoký tlak, infarkt, cukrovka či mŕtvica. Práve chrápanie je hlavným príznakom spánkového apnoe. Neexistuje jeden konkrétny spôsob, ako chrápaniu zabrániť. Je však niekoľko možností, ako ho minimalizovať. Prvoradý je pravidelný denný a nočný režim, obmedzovanie tučných a sladkých jedál, pitie energy drinkov, alkoholu, fajčenie tabaku a používanie elektroniky pred spaním, výber správnej polohy, kvalitný matrac, vyvýšená poloha hlavy počas spánku a tiež spánková hygiena (čistota matraca a posteľnej bielizne, dostatočné vetranie..). Rovnako existuje rad rôznych prípravkov proti chrápaniu.

Musíte skoro vstávať?

Väčšina ľudí je počas dňa bdelá a v noci ospalá. Tak by to malo byť. Ale čo majú robiť tí, ktorí musia skoro ráno vstávať do práce? Je možné ovplyvniť telo a prebrať ho skôr? Vedci sa dlho domnievali, že nás zobúdza denné svetlo. Prechádza okom a tým znižuje množstvo melatonínu, takzvaného spánkového hormónu. Je však možné zmierniť utrpenie pri skorom vstávaní? Áno je. Stačí sa zobúdzať a vykonávať všetky ranné rituály alebo aspoň časť z nich (raňajkovanie) pri dennom svetle. Kde však nabrať denné svetlo uprostred noci? Existuje špeciálna modrá lampa, ktorá toto denné svetlo dokáže sčasti napodobniť. Melatonín by mal dostatočne klesnúť a my sa budeme cítiť bdelejší. Ak naopak, chcete dobre spať, zatiahnete si závesy a prepustite čo najmenej svetla do spálne a rovnako aj do očí.

 

Tieto veci ste o spánku nevedeli II. časť