Zdravie a Krása

Tieto veci ste o spánku nevedeli II. časť

898
0
Zdieľaj

Stravovaním k lepšiemu spánku

Nie je žiadnym tajomstvom, že naše stravovanie ovplyvňuje takmer všetko. Od nálady, hmotnosti až po zdravie a kvalitný spánok. Napríklad, jedlá bohaté na sacharidy spustia reakcie, po ktorých sme viac ospalý. Prečo je to tak? Príjem sacharidov je spojený s uvoľňovaním serotonínu, ktorý navodzuje relaxáciu a dokáže podporovať spánok. Ak si po obede doprajete dezert, prípadne samotný obed obsahuje veľké množstvo sacharidov, je možné, že budete mať problém opätovne naštartovať ospalý mozog. Proteíny majú zase opačný účinok. Vytvárajú menej seratonínu, a tým nenavodzujú pocit spánku.

Aj nápoje dokážu ovplyvniť kvalitu nášho spánku. Káva a víno sú dva najobľúbenejšie nápoje na povzbudenie nálady a energie. Keď zhasneme, väčšinou trvá 5 až 15 minút, pokým zaspíme. Sen má 5 fáz, ktoré sa opakujú. Po vypití kávy pred samotným spánkom, sa zaspáva pomalšie a kofeín spôsobuje, že väčšinou upadáme len do ľahkého spánku. Pri takomto ľahkom spánku sa viac budíme a tým neabsolvujeme cyklus, v ktorom sme v hlbokom spánku. Po víne naopak, zaspíme rýchlo, no spánok nie je dostatočne osviežujúci. Síce je omnoho hlbší, ale to len v počiatočných fázach. V druhej polovici noci sa opäť začneme budiť. Je preto nevyhnutné, aby si telo v noci prešlo všetkými 5 fázami. Najoptimálnejšie je spať 8 hodín.

Ako prekonať jetlag?

Často cestujete, no máte problém so zmenou času? Ak patríte k tým, ktorí sa musia pri cestovaní dlhšie spamätávať zo zmeny časového pásma, máme pre vás menší tip, ako tento šok pre naše telo a spánok zmierniť. Tento test bol realizovaný na myšiak a neskôr aj na dvoch cestujúcich z Ameriky do Veľkej Británie. Jeden z nich mohol počas cesty jesť, na čo mal chuť a kedy chcel. Druhý z nich mal vydržať úplne nejesť, no namiesto toho radšej spať čo najviac. Po pristátí lietadla v ich rodnej krajine mali obaja dovolené sa najesť. Pričom doba od posledného sústa jedla pre druhého z nich bolo až 16 hodín. Po pristátí si obaja teda dopriali bohaté anglické raňajky. Po takto dlhej ceste je prvé jedlo zásadné. Pre telo je to signál, že je potrebné ísť spať. Cestujúci číslo jedna, ktorý celý čas jedol sa po takomto spánku zobudil vyčerpaný a dezorientovaný. Pociťoval naozajstný jetlag. Zatiaľ čo druhý z testovaných sa cítil po prebudení sviežo a oddýchnuto. Tak čo? Vydržíte aj vy chvíľu hladovať?

Bylinné elixíry

Väčšina z nás ani nevie, že na dobrý spánok má liek priamo vo svoje záhrade. Čo takto nazbierať si levanduľu alebo kozlík? Už samotná vôňa levandule navádza pocit spánku. Okrem toho si z nej môžete pripraviť výborný čaj alebo urobiť vodný kúpeľ pre unavené nohy. Kozlík lekársky je zas výborný na prípravu tinktúry alebo čaju. Jednu čajovú lyžičku sušeného koreňa valeriány lekárskej zalejeme 250 ml vriacej vody a prikryté necháme lúhovať do vychladnutia na izbovú teplotu.

Tieto veci ste o spánku nevedeli I. časť