Zdravie a Krása

Trpíte únavou? Vášmu telu môže chýbať železo. Doplníte ho týmito 5 potravinami.

603
0
Zdieľaj

Pokiaľ vaša únava prerastá aj do iných ročných období ako je zima alebo jar, máte závraty, nevoľnosť a zle spíte, prípadne máte bledšiu pleť, je potrebné spozornieť. Pravdepodobne trpíte anémiou (chudokrvnosťou), ktorá trápi už takmer štvrtinu našej populácie. Postihuje predovšetkým deti a ženy. Chudokrvnosť ale sprevádza aj iné choroby, napríklad cukrovku. Ak máte železa nedostatok, môžete si ho doplniť aj správnou stravou. Ktoré suroviny sú vhodné?

  1. Červené mäso a plody mora

Červené mäso je považované za najväčší zdroj železa. Málo ľudí však dokáže konzumovať vnútornosti. Alternatívou je bravčové a hovädzie mäso. Dnes už však červené mäso nie je považované za najzdravšie a morské plody v zimných mesiacoch zväčša nie sú čerstvé, teda pokiaľ nie sme na dovolenke niekde pri pláži.

  1. Špenát

Keď budeš jesť špenát, budeš silný. Nie nadarmo sa ním kŕmila aj známa postavička námorníka. Ak by sme však chceli pokryť celodennú dávku železom, museli by sme ho zjesť pol kila. Najviac železa z neho dostaneme, ak ho uvaríme. Uvoľní tak väčšie množstvo živín. Ak máte radšej surový, výborné je pridať ho do jogurtu alebo do smoothie. Mliečny tuk totiž pomáha uvoľniť antioxidanty.

  1. Brokolica

Brokolica je tiež významným zdrojom železa. Okrem železa je táto zázračná zelenina bohatá na horčík a vitamín K. Ešte dôležitejšie je, že brokolica má vysoký obsah vitamínu C, ktorý napomáha pri vstrebávaní železa.

  1. Červená repa

Červená repa  alebo cvikla sa vďaka svojim výživovým hodnotám a liečivým účinkom radí medzi takzvané superpotraviny. Okrem železa obsahuje dôležité minerálne látky ako draslík, horčík, jód, mangán, zinok a má aj vysoký obsah vitamínov C a E. Jedzte hlavne surovú repu alebo z nej vylisovanú šťavu. Varením totiž stráca obsah užitočných látok.

  1. Horká čokoláda

Ak ste nevedeli, že tmavá čokoláda je dobrým zdrojom železa, teraz to už viete. A čo je ešte lepšia správa, že slušnú dávku železa nájdete aj v jahodách. Takže spojte príjemné s užitočným a spravte si chutný a zdravý milkshake pridaním mlieka alebo gréckeho jogurtu.

Dôležité je tiež vedieť, čomu sa treba pri užívaní železa vyhýbať. Železo nie je vhodné kombinovať s mliečnymi výrobkami, kávou, čajom a kakaom. Vápnik, ktorý obsahujú mliečne výrobky môže znížiť absorbciu železa až o 50%, pričom pitie čierneho čaju až o 60% – 70%. Je preto vhodné spomínané potraviny konzumovať aspoň s dvojhodinovým odstupom od prijatia železa. Naopak, ak železo prijmete spolu s vitamínom C, zlepší sa jeho vstrebateľnosť na štvornásobok.