Zdravie a Krása

Veľká psychologická revolúcia: Ovládajte svoje sny a buďte lepší ako ostatní!

339
0
Zdieľaj

Predstavte si, že snívate o lepšom športovom výkone, dokážete skočiť ďalej ako vaši atletickí súperi. A to všetko docielite vďaka technike, ktorú ste sa naučili počas spánku. Že je to nemožné? Podľa vedcov a odborníkov realitou, ktorá je už zavedená do praxe.

Pozrime sa nato takto: máte talent. Ste maliar či spisovateľ, pracujete s grafikou alebo manažujete veľkú spoločnosť. Každá z profesií potrebuje dobré nápady. Tie len tak z hlavy nepadajú – niektorí sú kreatívnejší, iní zasa menej. Ibaže teraz je to všetko len v nás! V skutočnosti sme kreatívni všetci, no nie všetci si vieme otvoriť svet pre kreativitu. Koľkí umelci snívajú o skvelých nápadoch a hneď po prebudení musia svoju víziu zapísať? Mnohí, no poväčšine hlavne tí, ktorí sa naučili ovládať vlastné sny.

Lucidní snívatelia

Domorodé obyvateľstvo z malajzijskej džungle je tolerantné, sexuálne uvoľnené a ťažko vystavené agresii. Pre výskumných pracovníkov v oblasti spánku sa však v posledných desaťročiach práve domorodci stali zaujímavými aj v iných ohľadoch.

Pretože domorodá skupina zvaná Senoi kultivuje umenie prehľadných (sebou ovládateľných) snov. Už svoje deti učia, ako sa majú uniesť ich nočnými zážitkami a zároveň – ako sa nechať viesť a navrhovať sny podľa vlastných predstáv.

Dokážeme ovplyvňovať vlastné sny

Podobnú kontrolu snov možno nájsť aj v buddhizme zvnanú „prax Chöda“ , ktorej cieľom je pomôcť ľuďom naučiť sa, ako sa nemajú koncentrovať na svetský (duchovný i pozemský) svet . Na Západe žijú ľudia veľmi pozoruhodným ezoterickým spôsobom života. My sme sa vyrovnali so skutočnosťou, že sny si plynú, ako chcú, a nie sú ovplyvnené našim vedomím. Napríklad, ak máme nočnú moru,  následne sa nám po prebudení uľaví.

Existujú teraz v tomto momente na svete ľudia, ktorí vedome/podvedome prenikajú do  vlastných snov? Znie to ako sci-fi a pripomína akčný thriller „Inception“, ktorý je jedným z najúspešnejších snímok roku 2010. Tento film však v skutočnosti popisuje najnovšie zistenia z oblasti neurovedy: Stále viac psychológov, lekárov a odborníkov v zdravotníctve prichádza s výučbou svojich pacientov ako „snívať“ – zasahovať do snov s cieľom dosiahnuť špičkový atletický výkon, liečiť problémy vo vzťahoch, sexuálne, či obsedantno-kompulzívne poruchy.

Obsah našich snov závisí od podvedomia

Tí, ktorí prenikajú do snov, sú svedkami najintímnejších procesov v ľudskom mozgu: sny v mozgovom kmeni a vývojová oblasť mozgu, kde sú ovládané základné funkcie: dýchanie, srdcový rytmus, spánok a hlad. Príležitostne sa tu vyhodia náhodné vzruchové vzorce, ktoré, keď sme hore, sú podrobené realitnej kontrole mozgu.

Počas spánku to funguje iba v obmedzenej miere. Mozog sa preto musí snažiť priniesť poriadok z neurónového ,,chaosu“ bez zmyslových dojmov, čím môže využiť svoju pamäť spomienok. Výsledkom je potom sen primerane logický, no stále absurdný sen, pretože len tak môžeme lietať či nechať konať akciu v spomalenom pohybe.

Športovci používajú ,,prehľadné sny“ na dokonalé pohyby

To je však iné v prípade prehľadného ,,snívača“, pretože v sne nie ste iba herec, ale aj divák, a niekedy dokonca aj riaditeľ podujatia. Myseľ a sila vôle sú preto oveľa viac zapojené, a preto aj prehľadný sen dosahuje výrazne silnejšie účinky učenia.

V konkurenčných športoch sa prehľadný sen používa na zlepšenie pohybových sekvencií. Štúdie EEG ukázali, že pohyby vykonávané v prehľadnom sne majú korešpondenciu v motorových centrách mozgovej kôry. Potom sa stane, že sa neskôr pri vedomí môžu pohybovať a následne sen vytvoriť v realitu.

Profesor Michael Schredl (vedecký riaditeľ laboratória spánku) z Ústredného ústavu pre duševné zdravie podáva správy o skokanoch, lyžiaroch a gymnastkách, ktorí následne aplikovali činnosti z prehľadného sna do ich športových výkonov. Svoje pohyby zažili ako koherentné, ľahké a uvoľnené“, hovorí psychológ. Po niekoľkých jasných a zapamätateľných tréningových snoch boli jasní snívatelia výrazne lepší ako predtým.

Takže ak 100 metrov šprintér jasne sníva o optimálnom vystúpení zo štartovacieho miesta, zlepší sa aj jeho skutočný výkon.

Schredl dokonca zistil, že lucidní snívatelia si vo svojich imaginárnych snoch vyvinú výrazne zvýšenú frekvenciu pulzov – a to by mohlo znamenať, že ich kardiovaskulárny systém je tiež trénovaný, aj keď sú v skutočnosti iba v posteli.

Váš osobný tréning na doma

Všetko je, samozrejme, o cviku. I samotný profesor si ,,sugesciu“ vlastných snov musel natrénovať. A vám odporúča nasledovné dôležité inštrukcie, ktoré musíte aj pravidelne opakovať.

Technika učenia:

  • Opakujte si pred spaním ,,dnes budem mať jasný sen“
  • Keď nabudúce napríklad lietam, budem vedieť, že práve snívam
  • Keď už viem, že snívam, budem uvoľnene levitovať nad zemou

Tieto vety môžete kombinovať s vlastnými želaniami a vety si prispôsobiť individuálne. Ak ste maliar, rozprávajte si pred spaním to isté, len uveďte, že dnes budete mať jasný nápad a víziu (napríklad techniku maľovania) a ako bude obraz vyzerať. Obrňte sa trpezlivosťou, pravidelný cvik a disciplína prináša ovocie.  A to všetkých smeroch.

 

Zdroj: welt.de