Dobrá rada

Zlé stravovacie návyky, ktoré ničia váš imunitný systém

577
0
Zdieľaj
Zlé stravovacie návyky, ktoré ničia váš imunitný systém
Zlé stravovacie návyky, ktoré ničia váš imunitný systém

Fungovanie imunitného systému závisí od mnohých faktorov a ovplyvňuje ho stres, kvalita spánku, životné prostredie, jedlo a pitie. Niektoré stravovacie návyky môžu oslabiť imunitný systém, čo je zlé samo o sebe, no najmä v prípade pandémie. Preto, ak si chcete udržať imunitu v dobrej kondícii, mali by ste prehodnotiť svoj jedálniček.

Veľa alkoholu

Pitie alkoholu môže nepriaznivo ovplyvniť imunitný systém tým, že potláča imunitnú odpoveď organizmu na infekcie. Zjednodušene povedané, čím častejšie a viac pijete, tým viac času telu trvá, kým infekciu rozpozná a zareaguje na ňu. Okrem toho alkohol odplavuje živiny a narúša ich vstrebávanie. Zhoršuje napríklad vstrebávanie vitamínu C, ktorý je jedným z najdôležitejších stopových prvkov v imunite. Z tohto dôvodu budete častejšie chorý a budete mať živšie príznaky.

Príliš veľa cukru v strave

Vedci zistili, že veľké množstvo cukru negatívne ovplyvňuje biele krvinky – bunky zapojené do boja proti infekciám. Preto sa oplatí vzdať sa aspoň čokoládových tyčiniek, ktoré môžu obsahovať až 50 gramov cukru na 100 gramov výrobku. Hlavne keď podľa noriem WHO by denný príjem cukru nemal presiahnuť 25 gramov. To zahŕňa nielen cukor, ktorý sa pridáva do kávy a čaju, ale všeobecne všetko, čo je prítomné v potravinách a nápojoch. Aj keď nejete sladké tyčinky a nepijete sódu a uprednostňujete zdravšie jedlo, vaše telo to nezachráni pred nadbytočným cukrom. Takže napríklad fľaša zeleného čaju s objemom 0,5 litra môže obsahovať viac ako 30 gramov cukru alebo müsli tyčinky majú približne 20 gramov cukru na 100 gramov výrobku.

Príliš veľa soli v strave

Soľ, podobne ako cukor, má tiež deštruktívny vplyv na organizmus. Faktom je, že soľ vo veľkých množstvách môže spôsobiť zápal, ktorý uvádza imunitný systém do stavu neustálej pohotovosti. V tej chvíli vyzerá ako maratónsky bežec, ktorý je nútený bežať dlhé hodiny bez spomalenia, po ktorých doslova vyčerpaný padá na zem. Lekári sa domnievajú, že soľ dokáže potlačiť reakciu organizmu na vonkajšie hrozby a dokonca zmeniť črevnú mikroflóru, ktorá je dôležitou bariérou pre infekciu. Tiež vysoký príjem soli je spojený s výskytom chronických ochorení a exacerbáciou autoimunitných ochorení. WHO odporúča zjesť maximálne 5 gramov soli denne. Rovnako ako v prípade cukru, táto norma zahŕňa celkové množstvo soli v strave a často aj 100 gramov klobásy stačí na úplné pokrytie potreby sodíka na deň.

Ignorovanie ovocia a zeleniny

Mnoho ľudí funguje na strave spracovaných potravín a rýchleho občerstvenia a ich telo prakticky nedostáva užitočné mikroelementy. Citeľné je to najmä v zime, keď zelenina a ovocie prakticky vymiznú z jedálnička. Pritom nám zelenina a ovocie poskytujú leví podiel všetkých vitamínov, minerálov a antioxidantov, ktoré pomáhajú udržiavať imunitný systém silný a bojovať proti infekciám. Zelenina a ovocie navyše obsahujú veľké množstvo vlákniny, ktorá je potrebná pre správne fungovanie tráviaceho systému, čo umožňuje rýchlejšie množenie prospešnej črevnej mikroflóry. A čím lepšie sa mikroflóra cíti, tým silnejší je imunitný systém. Zimná zelenina má málo vitamínov, no aj tak by mala byť zaradená do jedálnička. Tiež, ak neexistujú žiadne kontraindikácie, musíte do stravy pridať citrusové plody, kapustu a inú zeleninu a ovocie obsahujúce vitamín C a ďalšie stopové prvky užitočné pre imunitu.

Vášeň pre čaj a kávu

Čaj je propagovaný ako niečo mimoriadne zdravé a z veľkej časti to platí, najmä pokiaľ ide o zelený čaj. Telu prospieva aj káva s mierou. Najdôležitejšími látkami v ich zložení sú antioxidanty, ktoré majú podľa štúdií protizápalové a protirakovinové účinky. Čaj a káva však obsahujú aj kofeín, látku, ktorá vo veľkom množstve môže narúšať spánok, čo vedie k zápalom a podkopáva imunitný systém. Pre telo je nebezpečná najmä nadmerná konzumácia čaju a kávy s cukrom, ktorá ešte viac zasiahne imunitný systém.