Životný štýl

5 tipov pre efektívny home office

532
0
Zdieľaj

Podľa európskeho štatistického úradu Eurostat doteraz možnosť práce z domu využívalo pravidelne iba 3,6 % Slovákov, čo je výrazne menej ako v niektorých iných krajinách EÚ. Podľa niektorých odborníkov je dôvodom aj to, že väčšina firiem a úradov nie je na tento model vzdialeného fungovania technicky pripravená.

V momentálnej situácii však čoraz viac firiem pristupuje na formu práce z domu. Ako ju teda zvládnuť?

  1. Spravte si takzvaný „to do list“:

Ráno si spíšte zoznam úloh, ktoré chcete mať do konca pracovnej doby hotové. Rovnako si určite priority. Ktoré úlohy musia byť hotové okamžite a ktoré majú „čas.“ Všetci to síce poznáme. Každé zadanie je prvoradé. Vy ale sami musíte zvážiť, čo je naozaj podstatné a čo menej. Prípadne sa poraďte so svojim nadriadeným.

  1. Dôležitý je time management

Tento bod veľmi úzko súvisí s predchádzajúcim. Správne naplánovanie si úloh predstavuje totiž až 90 % úspechu. Väčšina ľudí neplánuje vôbec. Mnohí iba na nasledujúci deň. Hovoria si, čo všetko zajtra urobia. Logicky sa v takomto pláne objavia iba urgentné úlohy, no nikdy nie tie dlhodobo dôležité.

  1. Pracovný priestor

Okrem vyhradeného pracovného času je dôležitý aj samotný priestor. V práci máme väčšinou vyčlenené svoje pracovisko. Ale čo doma? Zrazu zistíte, že vás rozptyľuje úplne všetko. Neutretý prach, záclona nakrivo, deti, ktoré si pýtajú pozornosť, susedova kosačka… Aj preto je veľmi dôležité si vopred stanoviť hranicu a svoj vyčlenený pracovný priestor, v ktorom vás nebude nikto rušiť. S ostatnými členmi domácnosti je potrebné si dohodnúť, že budete rešpektovaní ako pracujúca osoba počas pracovnej doby. Okrem toho je  dôležité dokázať oddeliť domácnosť od kancelárie. Nie je úplne dobré, pokiaľ sa budíte a prvú vec, čo uvidíte je notebook a rozpracované úlohy, ktorých deadline bol včera. Vytvorte si pracovný kútik, ktorý bude vašim ideálnym pracovným útočiskom.

  1. Dôležitý je aj pohyb

Home office zväčša zapríčiňuje to, že sa akosi zabudneme hýbať. Ráno vstaneme, vypijeme kávu, sadneme si za počítač a odlepíme sa od neho až večer. Že si konečne budete chystať domáce raňajky a čerstvý obed? Na to zabudnite. Po pár dňoch vás to iste prestane baviť a skončíte na prázdnych krabiciach od pizze. Človek si veľmi rýchlo zvykne na takýto systém. Je preto nevyhnutné, aby ste to od začiatku zastavili. Skúste si dať budík o čosi skôr a ráno si ísť zabehať. Prípadne si večer ponaťahujte stuhnuté svaly pri jóge alebo sa aspoň prevetrajte na záhrade. Pohyb znova rozprúdi vašu krv, a čo je dôležitejšie, aj pozitívnu myseľ.

  1. Práca vs. Domov

Keď ste doma, nie je jednoduché venovať sa práci a naopak. Rovnako sa môže stať, že sa do práce zahĺbite natoľko, že zistíte, že v podstate pracujete nonstop. Musíte si vedieť odkrojiť čas aj pre seba a svoje záľuby. Pozrite si film, prečítajte knihu, zavolajte priateľovi, zahrajte sa spoločenskú hru… čokoľvek, čo vám pomôže nabrať nové sily.