Dobrá rada

8 zdravých návykov, ktoré vám v skutočnosti bránia v chudnutí

634
0
Zdieľaj

Sledujete svoju stravu, každý deň cvičíte, nejete jedlá s cukrom, počet kalórií v strave má znižujete, ale počty na váhe sa neznižujú? S najväčšou pravdepodobnosťou vaše kroky vedú k opačnému efektu a vy si to neuvedomujete, a tak naďalej pokračujete bez zmeny programu. Možno by stálo za to prehodnotiť „zdravé“ návyky, ktoré vám v chudnutí skutočne bránia.

Jedenie produktov bez cukru

To, že nápoj alebo sušienky sú „bez cukru“, ešte neznamená, že tento výrobok je zdravší ako ten, kde je prítomný cukor. Mnohé z týchto potravín obsahujú sladidlá, ktoré môžu viesť k priberaniu. Napríklad podľa prehľadu Canadian Medical Association Journal nie sú aspartám, sukralóza a steviozid účinnými náhradami cukru pre tých, ktorí chcú schudnúť. Okrem zvýšenia hmotnosti môžu pri pravidelnej konzumácii zvýšiť riziko vzniku cukrovky 2. typu. Ak chcete schudnúť, radšej sa vzdajte sladených nápojov a sladkostí

Preháňanie so zdravým jedlom

Je dôležité nielen jesť zdravé jedlo, ale aj sledovať, koľko toho zjete. Mnoho takzvaných superpotravín, aj keď zdravých, má vysoký obsah kalórií a pri nesprávnych porciách sa dá ľahko prehnať. Ľudia majú tendenciu prekračovať kalorickú normu pri prechode z bežnej stravy na zdravú výživu, ak obal produktu napovedá niečo, čo naznačuje jeho užitočnosť. Ľudia si navyše môžu nízkokalorické jedlá spájať so zdravšími potravinami, čo môže viesť k väčšej konzumácii týchto potravín s názorom, že by to mohlo pomôcť vyrovnať súčasnú stravu s predchádzajúcou z hľadiska energetickej hodnoty.

Obmedzenie stravovania

Vo všetkom by malo byť miera. Ale ľudia, ktorí chcú schudnúť, prechádzajú z extrému (prejedanie sa) do extrému (podvýživa) a pre lepšie výsledky vynechávajú jedlo. To však vedie k opačnému účinku v dôsledku skutočnosti, že metabolizmus sa začína spomaľovať a telo je menej schopné vstrebávať jedlo. A to zase vedie k prejedaniu sa kvôli menšej energii vstupujúcej do tela počas jeho spracovania.

Odstránenie tukov

Nie všetky tuky sú rovnako škodlivé, niektoré z nich sú pre telo naopak nevyhnutné. Je potrebné vylúčiť iba trans tuky, ktoré spôsobujú vážne poškodenie zdravia vrátane srdcových chorôb, cukrovky a rakoviny. Zvyšok tukov by mal byť naopak zastúpený v strave aj u človeka, ktorý chudne. Orechy, losos, avokádo a ďalšie jedlá vám pomôžu vstrebať vitamíny a zostať dlhšie sýty, čo znižuje riziko prejedania sa a poskytuje viac využiteľnej energie na cvičenie.

Odmietanie sladkostí

Izraelskí vedci zistili, že ranné jedenie sladkostí nielenže nezvyšuje tuky, ale dokonca vám pomáha pri chudnutí. Do štúdie bolo zapojených 193 obéznych ľudí a u tých, ktorí jedli sladkosti pri raňajkách, klesla váha viac ako u tých, ktorí sa dezertom úplne vyhýbali. Vedci to pripisujú skutočnosti, že konzumácia sacharidov a bielkovín na raňajky pomáha predchádzať prírastku hmotnosti znižovaním kompenzačných zmien hladu vyvolaných stravou.

Dodržiavanie bezlepkovej diéty

V súčasnosti je v móde dodržiavať rôzne diéty, ktoré boli vyvinuté predovšetkým pre ľudí trpiacich neznášanlivosťou určitých zložiek. Ak nemáte intoleranciu lepku, potom je lepšie odmietnuť výrobky bez tohto proteínu v zložení. Faktom je, že veľa bezlepkových potravín obsahuje viac sacharidov ako ich náprotivky s lepkom, pretože sú vyrobené z rafinovaných zŕn. Ľudia, ktorí konzumujú potraviny vyrobené z celozrnných múk, majú menej brušného tuku ako tí, ktorí dodržiavajú bezlepkovú diétu.

Pridávanie do stravy veľa bielkovín

Reklamy na športovú výživu často hovoria, že bielkoviny sú najdôležitejším prvkom pre športovca a čím viac, tým lepšie pre telo. Ale nadmerná konzumácia bielkovín uškodí vášmu chudnutiu, pretože prebytok tohto prvku vedie k ukladaniu tukov. Podporuje to štúdia publikovaná v časopise Clinical Nutrition, ktorá popisuje, že u ľudí na diéte s vysokým obsahom bielkovín hrozilo v 90% prípadov zvýšenie hmotnosti o viac ako 10%. Okrem toho sa zvýšilo riziko predčasného úmrtia. Pri chudnutí sa odporúča ľuďom, ktorí sa venujú športu alebo trénujú v posilňovni konzumovať najviac 1,2 – 1,7 gramu bielkovín na kilogram hmotnosti. Pre tých, ktorí vedú neaktívny životný štýl, je možné túto mieru znížiť o jeden a pol až dvojnásobok.

Neustále športovanie

Pri chudnutí musíte dodržiavať nielen správnu stravu, ale aj cvičiť. Oboje by malo byť umiernené. Váš nepriateľ je každodenné fanatické cvičenie. Nielen, že telu nedáte dostatok času na zotavenie, ale aj zvyšujete riziko zranenia. Ak sa zraníte, budete sa musieť dlho zotavovať a zo dňa na deň prerušiť tréning. A to povedie k priberaniu. Ďalším problémom je dôsledný tréning. Pri rovnakých cvikoch sa vaše telo prispôsobuje a klesá jeho zaťaženie. Pre efektívne chudnutie potrebujete rôzne tréningy so systematickým zvyšovaním záťaže.