Dobrá rada

Ako vám 16 hodín bez jedla môže pomôcť rýchlo schudnúť

661
0
Zdieľaj
Ako vám 16 hodín bez jedla môže pomôcť rýchlo schudnúť

Prerušovaný pôst je naďalej jedným z najobľúbenejších spôsobov zlepšenia a zníženia hmotnosti, ale v prípade nepresného dodržiavanie lekárskych odporúčaní môže vážne poškodiť zdravie vášho tela. Ako urobiť všetko správne a dosiahnuť svoje ciele sa dozviete vďaka nášmu podrobnému sprievodcovi.

Medzi mnohými diétami a metódami pôstu, ktoré sú dnes známe sa môžete stratiť. V ich pôsobivom zozname zaujíma osobitné miesto takzvaný prerušovaný pôst ako jedna z najfyziologickejších a teda bezpečných metód.

Existuje však už viac ako 20 rokov a Hippokrates tiež písal o výhodách dočasnej abstinencie od jedla v staroveku. Možno aj preto je táto metóda pôstu, ktorá obstála v skúške času, dodnes populárna. Všetko, čo o nej potrebujete vedieť vám predstavíme v tomto článku.

Čo je prerušovaný pôst?

Intervalový alebo prerušovaný pôst je pôst v určitom období alebo časovom intervale dňa, ktoré sú rozdelené do dvoch okien (intervalov): v jednom časovom okne je príjem potravy, v druhom – pôst. Členenie môže byť rôzne a vyberá ho (najlepšie odborník na výživu) osobne – v závislosti od vašich cieľov a želaní, od vášho zdravotného stavu, denného režimu a individuálnych faktorov.

Intervaly teda môžu byť 12/12, 14/10, 16/8, 18/6, 20/4 a ďalšie. Ale najfyziologickejší, najpohodlnejší a preto najobľúbenejší interval je 16/8, to znamená, že 16 hodín sa strávi pôstom (môžete piť vodu, čaj, kávu bez cukru, bylinné odvary) a počas nasledujúcich 8 hodín môžete jesť, väčšinou trikrát denne a môžete zjesť takmer všetko – podľa toho, aké ciele sledujete.

Na rozdiel od pôstu lekárskeho, pri prerušovanom pôste nie je potrebné jeho postupné vysadzovanie, to znamená, že neexistujú prísne obmedzenia týkajúce sa intervalu príjmu potravy. Ak je cieľom chudnutie, odporúča sa diétna výživa, najlepšie zvolená lekárom; ak si potrebujete udržať váhu a dobrú fyzickú formu, stačí jesť kvalitné jedlo vyvážené na bielkoviny, tuky, sacharidy a mineráli. Ak je potrebný nárast svalovej hmoty, výživa by mala byť zameraná na bielkovinovú stravu a určitý pitný režim.

Aký je preferovaný interval?

Interval 16/8 milujú najmä priaznivci prerušovaného hladovania a odborníci na výživu ho aktívne podporujú. Faktom je, že väčšinu obdobia hladu je treba odložiť na nočný čas. Napríklad posledné jedlo (večera) je o 19.00 h a ďalšie jedlo (raňajky) je o 11.00 h. Človek teda počas spánku nepociťuje hlad, to znamená, že takýto pôst ľahko znášajú aj začiatočníci, ako aj ľudia s určitými chorobami tráviaceho systému.

Okrem toho v noci dochádza k maximálnej produkcii rastového hormónu, ktorý hrá dôležitú úlohu pri prerušovanom hladovaní, pretože vďaka jeho pôsobeniu sa bunky obnovujú a tuk sa spaľuje súbežne s autofágiou – hlavným mechanizmom, ktorý sa spúšťa počas prerušovaného hladovania. .

Ako funguje prerušovaný pôst?

Autofágia je doslova „trávenie samé“, teda spracovanie a spaľovanie mŕtvych častíc telom v podmienkach nedostatku energie zvonka počas hladovania. Telo je teda očistené, detoxikované a dokonca omladené. Ale aby sa tomuto procesu pomohlo a nezískali sa nežiaduce vedľajšie účinky, ako sú ťažkosti v bruchu, nadúvanie, plynatosť, črevná kolika, odporúča sa obmedziť príjem „ťažkých“ potravín obsahujúcich žiaruvzdorné tuky (tučné mäso), jednoduché sacharidy, alkohol.

Klady a zápory prerušovaného pôstu

Prerušovaný pôst je užitočný na normalizáciu hladín glukózy v krvi, zvýšenie citlivosti buniek na inzulín a zníženie jeho produkcie v pankrease, čo je veľmi dôležité pre pacientov s obezitou, inzulínovou rezistenciou, diabetes mellitus typu II a metabolickým syndrómom. Zvyšuje tiež citlivosť na hormón mastných tkanív leptín, ktorý je zodpovedný za pocit hladu a zabraňuje tomu, aby sme sa prejedali. Okrem toho klesá hladina „zlých“ lipidov (lipoproteínov s nízkou a veľmi nízkou hustotou) v krvi.

S prerušovaným pôstom sa zápalové procesy v tele, fermentácia v gastrointestinálnom trakte zmenšuje, črevná mikroflóra sa normalizuje, vzniká pocit ľahkosti, sily a zlepšujú sa kognitívne funkcie. Predpokladá sa, že prerušovaný pôst môže pomôcť predchádzať Alzheimerovej chorobe.