Dobrá rada

Balík jabĺk alebo tri tabuľky čokolády: ako vyzerá 1 500 kalórií?

907
0
Zdieľaj
Balík jabĺk alebo tri tabuľky čokolády: ako vyzerá 1 500 kalórií?
Balík jabĺk alebo tri tabuľky čokolády: ako vyzerá 1 500 kalórií?

Porovnávali sme energetickú hodnotu najobľúbenejších produktov a to vďaka spoločnému menovateľovi. Ak nepoznáte všetky zložitosti správnej výživy, môžete si položiť otázku: je 1 500 kalórií veľa alebo málo? V skutočnosti je všetko individuálne a závisí to od pohlavia, výšky, hmotnosti, veku a životného štýlu. Pre niekoho je to denná norma, ale pre kondičného kulturistu to môže byť len jedno jedlo.

Ak sa snažíte schudnúť alebo nabrať svalovú hmotu, je dôležité počítať kalórie. Všetky potravinové výrobky majú rôzne energetické hodnoty. Aký je však medzi nimi rozdiel v skutočnosti? Porovnajme to na príklade jedného z najbežnejších čísel. Jednoduchá matematika: ako vypočítať podiel bielkovín, tukov a uhľohydrátov?

Mäso a morské plody

Väčšina športovcov uprednostňuje kuracie mäso. Kuracie prsia sú obľúbené, pretože obsahujú veľa bielkovín a takmer žiadny tuk. Veľa však závisí aj od spôsobu varenia. Ukazuje sa, že 1 500 kcal je 1,1 kg varených kuracích pŕs alebo 900 g vyprážaných. Kuracie stehno nie je také diétne ako prsia – je tu viac tuku. Preto sa 1 500 kcal zmestí do 900 g vareného kuracieho stehna alebo 750 g vyprážaného.

Hovädzie mäso je dosť výživné a obsahuje oveľa viac kalórií ako kuracie mäso: 1 500 kcal je 400 g vyprážaného hovädzieho mäsa alebo 600 g vareného hovädzieho mäsa. Krevety majú nízky obsah kalórií a vysoký obsah bielkovín. Ak sa obmedzíme na údaj, ktorý sme spomenuli, potrebujeme 1,6 kg varených kreviet.

Tuniak je súčasťou mnohých orientálnych jedál. Jeho mäso je bohaté na bielkoviny, vitamíny rôznych skupín a minerály. Vyprážaná ryba obsahuje asi 153 kcal na 100 g, čo znamená, že 1 500 kcal je 1 kg. A keby sme hovorili o grilovanom lososovi, váhy by sa zastavili na 600 g, pretože v 100 g je 250 kcal.

Obilniny

Obilniny sú zdravým a výživným výrobkom, sú bohaté na rôzne vitamíny a mikroelementy a tiež dlhodobo prinášajú pocit sýtosti. Ryža, pohánka a ovsené vločky obsahujú asi 300-350 kcal na 100 g. Ukazuje sa, že 1 500 kcal sa počíta do 450-500 g.

Zelenina a ovocie

Banán je z ovocia najkalorickejší – 95 kcal na 100 g. To znamená, že 1 500 kcal je obsiahnutých v 1,6 kg banánov. O niečo menej kalórií je v hrozne: 2,4 kg sa zmestí do 1 500 kcal. Jablká a hrušky sú energeticky oveľa nižšie ako banány – 47 kcal na 100 g. V súlade s tým sa 3,2 kg týchto plodov zmestí na 1 500 kcal.

Pomaranče sú jedny z najnižšie postavených kalorických plodov a obsahujú asi 36 kcal na 100 g. 4 kg citrusových plodov, to bude náš limit. V zelenine je málo kalórií. Napríklad 1 500 kcal nájdete v 4,7 kg mrkvy, 10 kg uhoriek alebo 7,5 kg paradajok.

Múka

Chlieb je dobrým zdrojom energie a obsahuje bielkoviny a komplexné sacharidy. Asi 600 g pšeničného chleba je 1 500 kcal. Energetická hodnota bagety je zhruba rovnaká.

Sladkosti

Čokoláda drží rekord v obsahu kalórií, pretože 300 g výrobku je 1 500 kcal. Energetická hodnota kondenzovaného mlieka je v priemere 1 500 kcal pri váhe 500 g. Džem a med majú približne rovnaký obsah kalórií.

Zmrzlinový pohár má kalorický obsah 200-220 kcal, takže sa na limit 1 500 kcal treba 700 g zmrzliny.

Nápoje

S energetickou hodnotou tekutín sú veci iné, pretože obsahujú veľa vody. Napríklad 1 500 kcal je takmer 4 litre džúsu. Musíte ho však piť opatrne, pretože obsahuje veľa cukrov.

So sódou je situácia zhruba rovnaká ako so ovocnou šťavou. Limonáda alebo cola obsahujú asi 40-45 kcal na 100 g. Preto stačí 3,3 litra a máme 1 500 kcal.V pive je v priemere asi 45 kcal na 100 g. Alkohol má ale jednu nepríjemnú vlastnosť. Po vypití máme obvykle chuť na nezdravé jedlo.

Rýchle občerstvenie a hranolky

Čipsy sú už dlho označované za nepriateľa štíhlosti. Napriek tomu popularita tohto produktu len rastie a to aj cez skutočnosť že už 300 g čipsov je 1500 kcal. Burritos, cheeseburgery a hamburgery majú veľmi vysoký obsah kalórií. Všetky sa nachádzajú približne na rovnakej úrovni – 1 500 kcal v 400 – 450 g.

Existuje mnoho druhov pizze a zloženie je všade odlišné, ale v priemere je asi 300-350 kcal na 100 g. To znamená, že 1 500 kcal je pol kilogramu obľúbeného talianskeho jedla. Hranolky – 170 kcal na 100 g, to robí približne 900 g na 1 500 kcal, avšak netreba zabudnúť, že sú vyprážané v obrovskom množstve oleja.

Ak sledujete svoju vlastnú váhu, potom je dôležité poznať energetickú hodnotu potravín, ktoré jete. Nezabudnite však, že existujú „prázdne“ kalórie, nebudete z nich mať žiadny prospech a všetko, čo zjete, sa uloží v telesnom tuku. Preto stojí za to dbať nielen na množstvo, ale aj na kvalitu jedla.