Dobrá rada

Kokosový olej: prírodný zázrak alebo marketingový trik?

722
0
Zdieľaj

Ešte pár rokov dozadu nebolo používanie kokosového oleja v kuchyni úplne bežným. Dnes s ním varia už aj naše staré mamy a samozrejme všetci tí, ktorí chcú žiť zdravo. Okrem toho ho používame tiež pri starostlivosti o pleť či vlasy a podľa niektorých je prospešný i pre naše zuby. Je však kokosový olej skutočným zázrakom alebo ide len o marketingový trik?

Zdravý je len BIO a nerafinovaný

Aby sme vôbec mohli rozoberať možné zdravotné benefity koksového oleja, je potrebné povedať, že si musíte zaobstarať panenský olej. Rafinovaný kokosový olej nemá žiadne zdravotné benefity, a to ako pri jeho konzumácii, tak i pri jeho využívaní v kozmetike. Aj keď mnohí ľudia príliš nedôverujú tomu, že bio výrobky sú skutočne zdravšie, v tomto prípade je to naozaj tak. V momente, keď kokosové orechy pri spracovaní prechádzajú tepelnými úpravami, a sú „vylepšené“ o rôzne chemické látky, je úplne zbytočné takýto olej používať.

TIP: Viete, ako najjednoduchšie zistíte, či v rukách držíte skutočne kvalitný kokosový olej? Ak má príjemnú kokosovú arómu, vybrali ste si dobre. Ak necítite nič, použite ho radšej na ošetrovanie nábytku či dreveného riadu.

Zloženie kokosového oleja neohúri, ale…

Zloženie kokosového oleja sa na prvý pohľad nemusí zdať obzvlášť zázračné, respektíve, nenájdeme v ňom množstvo rôznych vitamínov, stopových prvkov či iných populárnych zdraviu prospešných látok.  Z vitamínov je v ňom zastúpené len „éčko“, no a minimálny obsah minerálov ani nestojí za zmienku. Kokosový olej je v podstate stopercentný tuk. Z asi 80 percent ho tvoria nasýtené mastné kyseliny a zvyšok tvoria kyseliny nenasýtené. Ich zloženie vyzerá asi nejako takto:

  • Kyselina kaprylová: 8 %
  • Kyselina kaprínová: 7 %
  • Kyselina laurová: 49 %
  • Kyselina olejová: 7 %
  • Kyselina stearová: 2 %
  • Kyselina myristová: 8 %
  • Kyselina palmitová: 8 %

Prečo je teda kokosový olej považovaný za zdravý? Dôvodov je hneď niekoľko. Nasýtené mastné kyseliny síce nie sú tie najzdravšie zložky v našej potrave, na druhej strane ich naše telo potrebuje. Hlavnou výhodou nasýtených tukov v kokosovom oleji je, že organizmu dodajú energiu, no bez toho, aby sa v ňom ukladali, čo znamená, že vám nepridajú na váhe.

Ďalším benefitom je vysoký bod prepálenia, ktorý sa pri kokosovom oleji pohybuje až nad 240 °C. Pre porovnanie, panenský olivový olej začína svoje vlastnosti meniť už pri cca 190 °C. Preto s ním môžete bezpečne variť, piecť aj vyprážať.

Milovaná a zatracovaná kyselina laurová

Ako môžete vidieť, v kokosovom oleji sa v najvyššom množstve nachádza kyselina laurová, ktorá je zároveň jeho najviac diskutovanou zložkou. Názory odborníkov na jej pozitívne účinky na organizmus sú rôzne. Podľa niektorých cholesterol zvyšuje, podľa iných ho udržiavajú v správnej hladine. Pravda bude niekde uprostred. Správnu hladinu cholesterolu totiž nedosiahnete tak, že zo stravy vylúčite všetko, čo obsahuje takzvaný zlý cholesterol (LDL), a ten nahradíte len „dobrým“ cholesterolom (HDL).

Dôležitý je správny pomer týchto dvoch látok. „Zlý“ cholesterol v našom tele zohráva dôležitú úlohu, pretože je odvádzaný priamo do buniek, ktoré by bez neho nedokázali fungovať. „Dobrý“ cholesterol zas odvádza prebytočný LDL cholesterol z krvi do pečene, čím zabraňuje zvýšenej hladine triglyceridov a jeho ukladaniu v cievach. Kokosový olej teda určite nemôžeme označiť za vyslovene nezdravý, čo však platí iba vtedy, ak ho budete užívať s mierou.

A čo kokosový olej v kozmetike?

Kokosový olej ako náhrada pleťové či telového krému si svoje miesto našiel tiež v nejednej domácnosti. V prípade tela alebo rúk, je jeho používanie vyslovene prospešné. Pri tvári však buďte opatrní, a to najmä vtedy, ak máte mastnejšiu pleť, pretože kokosový olej pomerne dosť upcháva póry. Na druhej strane vďaka vitamínu E do istej miery bojuje proti vzniku vráskam. Vlasové masky si môžete z kokosového oleja taktiež pripravovať bez obáv, čo platí aj umývaní zubov.