Životný štýl

Odkiaľ pochádzajú prvé vrásky? 8 potravín, ktoré urýchľujú starnutie

519
0
Zdieľaj
Odkiaľ pochádzajú prvé vrásky? 8 potravín, ktoré urýchľujú starnutie
Odkiaľ pochádzajú prvé vrásky? 8 potravín, ktoré urýchľujú starnutie

Je všeobecne známe, že vzhľad priamo súvisí s výživou. Napríklad po mastných alebo sladkých jedlách sa na tvári môžu objaviť vyrážky a nadmerne slané jedlá často spôsobujú dehydratáciu a suchú pleť. A niektoré potraviny negatívne ovplyvňujú stav pokožky vo všeobecnosti a urýchľujú proces starnutia. Ktoré to sú?

Cukor

Mnoho ľudí sa dnes vzdáva cukru z rôznych dôvodov. Okrem toho, že podporuje priberanie na váhe, má tiež negatívny vplyv na pokožku. Konzumácia cukru spustí v tele proces nazývaný glykácia. Poškodzuje bielkoviny a lepidy, ktoré priamo ovplyvňujú pevnosť a pružnosť pokožky. Preto čím viac cukru skonzumujete, tým viac sa zvyšuje riziko skorých vrások.

Soľ

Slané jedlo zadržiava v tele vodu, čo spôsobuje edém. Tiež „vysáva“ tekutinu z buniek a ak nie je dostatočne udržiavaná a hydratovaná, môže to viesť k jej dehydratácii. Výsledkom je, že pokožka robí vrásky a rýchlejšie starne.

Rýchle občerstvenie

O škodlivosti hamburgerov a hranoliek niet pochýb. Problém však nie je len v kilách navyše, ktoré sa nevyhnutne objavia, ak reštaurácie s rýchlym občerstvením navštevujete príliš často. Faktom je, že rýchle občerstvenie, ako aj vyprážané mastné jedlá, konzervy a niektoré ďalšie výrobky obsahujú veľké množstvo trans-tukov.

Tieto látky zvyšujú riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb a negatívne ovplyvňujú cievy. Ak pokožka nedostáva dostatok kyslíka a je narušené jej prekrvenie, proces starnutia prebieha rýchlejšie.

Spracované mäso

Klobásy, párky a iné spracované mäsové výrobky tiež nie sú zdravé. Obsahujú veľa konzervačných látok a solí – napriek tomu, že tieto látky predlžujú trvanlivosť výrobkov, sú zdraviu škodlivé. Ako každé slané jedlo, aj spracované mäso môže spôsobiť dehydratáciu a zápal.

Navyše tieto potraviny negatívne ovplyvňujú hladinu vitamínu C, ktorý zase hrá dôležitú úlohu pri syntéze kolagénu. Ten je zodpovedný za pružnosť pokožky.

Smažené zemiaky

Zemiaky obsahujú veľa škrobu, v tele sa rozkladajú na glukózu, teda cukor, ktorý, ako už bolo spomenuté, neprináša zdraviu veľké výhody.

Ak navyše zemiaky opečiete na veľkom množstve oleja, uvoľnia sa voľné radikály, zápaly či metabolické poruchy. Vďaka oxidačným činidlám sú tieto látky schopné poškodzovať bunky na molekulárnej úrovni vrátane kožných buniek.Najzdravší spôsob, ako jesť zemiaky, je varené alebo pečené.

Káva

Verí sa, že nápoje s vysokým obsahom kofeínu môžu tiež spôsobiť dehydratáciu. V dôsledku toho je pokožka tenšia, suchšia a zraniteľnejšia voči vonkajším vplyvom.

Podľa hydratačného indexu, ktorý vyvinuli vedci z Britskej univerzity v Loughborough v roku 2015, však káva a čaj zadržiavajú v tele tekutinu rovnako ako bežné vodné a športové nápoje.

Korenené jedlá

Jedlo s korením a bylinkami má tiež prospešné vlastnosti. Pikantné jedlá by ste však nemali nadmerne používať. Takéto jedlo podporuje expanziu ciev a je zlé pre pokožku náchylnú na ochorenie rosacea (ružovka). Nadmerná konzumácia korenených jedál môže viesť k začervenaniu, opuchu a dokonca k alergickej reakcii.

Mäso na drevenom uhlí

Vedci zistili, že pri grilovaní sa uvoľňuje veľké množstvo polycyklických aromatických uhľovodíkov (PAU). K tomu dochádza v dôsledku rozkladu celulózy pod vplyvom teploty. Väčšina PAU sú karcinogény – akonáhle sa dostanú do tela, môžu ovplyvniť štruktúru DNA a zvýšiť riziko vzniku rakoviny.

Štúdia ukázala, že človek prijíma asi 1-5 mg PAU denne s jedlom. Navyše u ľudí, ktorí pravidelne jedia vyprážané mäso, môže tento údaj dosiahnuť 6-9 mg. Preto bude užitočnejšie zdržať sa tohto spôsobu prípravy.