Zdravie a Krása

Pohánka: táto obilnina dokáže veľa, dokonca spomaľuje starnutie

556
0
Zdieľaj
Pohánka: táto obilnina dokáže veľa, dokonca spomaľuje starnutie
Pohánka: táto obilnina dokáže veľa, dokonca spomaľuje starnutie

Pohánka nemá prakticky žiadne kontraindikácie a obsahuje obrovské množstvo vitamínov a mikroelementov, za čo dostala prezývku „kráľovná obilnín“.

Prečo pohánka?

Pohánka pochádza z Indie a Nepálu, kde sa pestovala pred 5 000 rokmi. Najprv sa rozšírila po celej Ázii a potom sa dostala do Európy. Pohánka bola Slovanom prinesená v 10. storočí z Byzancie, podľa toho dostala názov – pohánkové (grécke) krúpy. V samotnom Grécku sa jej hovorilo turecké krúpy, v Taliansku a Španielsku – arabské. V niektorých jazykoch (napríklad v angličtine a nemčine) sa nazýva buková pšenica kvôli tomu, že trojuholníkové semená pohánky pripomínajú bukové orechy.

V západnej Európe sa pohánka príliš nezakorenila – kvôli nenáročnému pestovaniu sa častejšie používa ako krmivo pre hospodárske zvieratá. Pohánka nie je vo svojej vlasti obzvlášť populárna, je považovaná za jedlo chudobných. Najviac populárna je v Rusku, kde ju možno nazvať národným výrobkom a Rusko je aj lídrom v pestovaní pohánky.

Aké je použitie pohánky?

Pohánka je skutočným symbolom zdravých potravín, obsahuje viac ako 50 cenných látok. Táto obilnina patrí k lídrom v obsahu rastlinných bielkovín (viac len v strukovinách), navyše sa bielkovina dobre vstrebáva.

Železo zvyšuje hemoglobín a pomáha pri chudokrvnosti, draslík posilňuje steny ciev a spolu s fosforom udržuje stav kostných tkanív, horčík priaznivo pôsobí na endokrinný a kardiovaskulárny systém, flavonoidy posilňujú cievy, znižujú hladinu cholesterolu a normalizujú krv tlaku, antioxidanty (kyselina fenolová a selén) regulujú hladinu cholesterolu a pomáhajú imunitnému systému pracovať, ako aj odstraňovať z tela voľné radikály. Pohánka navyše obsahuje veľa zinku, medi, mangánu, kyseliny listovej, vitamínov B1, B2 a PP.

Pohánka obsahuje všetkých osem esenciálnych aminokyselín (tryptofán, lyzín, metionín, valín, treonín, leucín, izoleucín, fenylalanín) a to vo veľkom množstve. Medzi rastlinnými produktmi ich majú viac iba sója a strukoviny, ale z pohánky sa lepšie vstrebávajú. Pohánka má priaznivý vplyv na tráviaci systém – obsahuje veľa vlákniny, ktorá zlepšuje trávenie, sekrečnú funkciu pečene a pankreasu. Pohánka je navyše vďaka svojmu vysokému obsahu bielkovín a nízkemu obsahu kalórií užitočná pri diétach – dodáva pocit sýtosti po dlhú dobu.

Vzhľadom na nízky glykemický index je pohánka užitočná pre ľudí s cukrovkou. Veľké množstvo vlákniny, ktorá spomaľuje vstrebávanie uhľohydrátov v črevách, spôsobuje prudký nárast hladiny glukózy v krvi.

Pohánka je navyše nepostrádateľným výrobkom pre ľudí trpiacich celiakiou alebo intoleranciou na lepok. A vo všeobecnosti je jedinou kontraindikáciou tejto obilniny individuálna neznášanlivosť výrobku. Samozrejme umiernenosť je vo všetkom dôležitá a ak budete jesť iba tento výrobok, môžete pocítiť zápchu, bolesti hlavy a ďalšie nepríjemné následky.

Pohánka a dlhovekosť

Pohánka podporuje v tele produkciu vlastných bielkovín a medzi tieto proteíny patrí aj proteín dlhovekosti (sirtuín 1), ktorý chráni bunky tela pred starnutím a prispieva k predĺženiu strednej dĺžky života a tiež zvyšuje odolnosť voči stresu.

Vedci naznačujú, že k produkcii sirtuínu 1 môžu prispieť aj iné rastlinné potraviny. Ale v prípade pohánky je to už dokázaný fakt.

Ako uvariť pohánku správne?

Pohánka sa hodí k akémukoľvek jedlu – mäso, kura, zelenina, mlieko. Najpopulárnejší druh pohánky je nemletý, to znamená celé pražené alebo dusené zrná. Zelená pohánka sa dá tiež kúpiť, je považovaná za najužitočnejšiu, pretože si zachováva viac živín.Rovnako ako u väčšiny výrobkov sa niektoré užitočné prvky stratia počas varenia, preto je lepšie pohánku vopred namočiť a potom variť 5-10 minút.